Permalänk
Medlem

Genomskinlig x terminal.

Jag söker en x terminal som är genomskinlig vad man än lägger den på. tex. om man tar upp den utanpå en hemsida vill jag att hemsidan blir bakgrunden i terminalen och inte min desktop wallpaper. Lika dant om man lägger flera terminaler på varandra vill jag se vad som hänger i terminalen under samtidigt som jag jobbar i en som ligger ovanpå.

Alla jag testat hittils har haft samma problem, dvs att man bara får sin skrivbordsbakgrund som bakgrund i terminalen. Kanske jag som gjort något fel, isf tar jag gärna emot tips på hur man löser det. De jag testat är wterm, xterm, eterm och rxvt.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen, du får köra med composite i Xorg då.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Man vågar inte fråga om du känner till någon guide hur man gör det ?

Permalänk
Hedersmedlem

Här är en guide gör Gentoo, vilket du ju kör.
Även om man inte kör det är ju dock inställningarna i xorg.conf likadana.

http://gentoo-wiki.com/TIP_Xorg_X11_and_Transparency

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Humm... Jag kom så långt att jag fick modulen att laddas när jag startar x men där tog lyckan slut. När jag kör xcompmgr får jag bara upp

nfm@slaptop ~ $ xcompmgr -C
No damage extension

Sedan kommer jag bara tillbaka till commandline igen och programet ligger inte i listan över körade program. (vilket det ska göra)

Transset fungerade inte heller, hände absolut nada när jag valde en ruta jag ville få transparant. Det paketet var dessutom masked. Installerade det dock ändå.

Tycker jag följt guiden precis som de beskriver att man ska göra. Tänkte bara höra om du hade någon förklaring på det, annars får jag väll lägga ner mitt lilla projekt.

Permalänk
Medlem

Vilken drivrutin använder du för ditt Mobile Radeon 9700? ATIs egna properitära fungerar inte än tillsammans med det nya ögongodiset i X.org 6.8 men öppenkällkodsdrivrutinen fungerar men prestandan är helt åt skogen.

Permalänk
Medlem

Jo jag använder ATIs properitära dirvrutiner. Kan det bli sämre prestanda än med dom ? går fan inte ens att lira tuxracer utan lagg... :/

Har du tips på någon bra ati open soruce driver ?

Permalänk
Medlem

Ligger i Portage och heter där x11-drm. Jag använder dock den properitära efter att x11-drm strulade. Nu svär jag istället åt den buggiga fglrx. Nästa grafikkort blir inte ATI-baserat.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.