Permalänk
Inaktiv

Inkompetenta försäljare

Idag var jag på ett ställe i Västerås som heter PC City, väl där gick man runt lite och kikade och fastnade förstås vid mac-avdelningen.

Efter en stund kom det fram en kille och frågade om man skulle slå till - nej inte ännu svarade jag då. Tänkte förstås på hur mycket en mac kostar så därför svarade jag som jag gjorde.

Sedan efter detta så började vi prata lite om mac datorer och vad som var så bra med dem. Detta pågick ändå tills man började prata om att MacOS X är baserat på Unix och lite annat som det innehöll såsom dashboard, exposé, dockan och allt det där. Då förstod han plötsligt ingenting och smög därifrån.

Nåväl det är förståerligt att alla försäljare som jobbar på olika elektronik-butiker inte kan allt, men detta som jag snackade om borde han ändå ha kunnat. Det är rätt roligt att driva med dem.

Eller som den gången man gick och frågade efter en router och han visade mig till en hylla med vanliga små sk hem routers, som han då trodde var routers. Då sa jag:

- Men det där är ju ingen router
- Nehe, vad är det för något då?

Sedan blev han sur och gick därifrån

Hoppas att jag la tråden rätt nu, annars så får väl någon vänlig moderator flytta den om det är så.

Permalänk
Medlem

jaha, antar att du skulle kunna stå i en affär som säljer allt från locktänger och kylskåp till datorer och programvara OCH då kunna allt om produkterna och deras ursprung osv..

Sluta klaga på säljare, de gör sitt bästa.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med head, man skall inte förutsätta att alla datorförsäljare vet att tex "MacOS X är baserat på Unix". Dom behöver oftast inte kunna sånna saker.

Undrar ochså vad det är för någonting. "sk hem routers" ? Går inte dom under beteckningen "router" ochså? Eller vilka tänker du på?
Är inte särkillt "grym" inom routrar och nätverk så du får förlåta om jag låter väldigt dum

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
jaha, antar att du skulle kunna stå i en affär som säljer allt från locktänger och kylskåp till datorer och programvara OCH då kunna allt om produkterna och deras ursprung osv..

Sluta klaga på säljare, de gör sitt bästa.

Jaja det är väl bara jag som kan komma ihåg en massa konstiga saker om allting.
Det roliga var att han påstod sig vara expert på macar och MacOS X, glömde nämna detta.
Dessutom var han bara på mac-avdelningen hela dagarna sa han.

polygon5: När jag skrev hem routers så menade jag de routers som vem som helst kan köpa för att dela ut sitt Internet mellan sina datorer.

Jag har förresten varit inne i en datorbutik här hemma i Sala där dom inte kunde någonting alls, om ingenting. Frågade om allt möjligt och dom fattade absolut ingenting, tilläggas att jag inte slängde mig något alls med några tekniska termer såsom Unix mm

De säljer fortfarande Windows 98, och de hypar det som f*n.
Frågar man om XP så vet de inte vad det är.

Permalänk
Medlem

tycker nästan det är bättre ju mindre dom vet, jag lyckades nyligen bli av med krånglande datorprylar utan deras sedvanliga service->"reparation"->test->service->"reparation"->test->reklamation-procedur som man måste igenom vanligtvis.. Siba var det btw.

noxxik: det är ju helt logiskt, man ska ju inte behöva kunna nånting med en Mac säger legenderna..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
noxxik: det är ju helt logiskt, man ska ju inte behöva kunna nånting med en Mac säger legenderna..

Nej kanske det.
Men dashboard, exposé mm tycker man ändå att de borde veta vad det är.

Har mött en del sådana här personer som snackat om en massa tekniska termer, men när man väl frågat dem vad det är så kan dom inte förklara något alls om det.

Jag vill dock inte sticka under stol med att många försäljare är väldigt pålästa och intresserade utav det dom gör.

Permalänk
Medlem

Öhm. Vad var poängen med router-delen?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik
polygon5: När jag skrev hem routers så menade jag de routers som vem som helst kan köpa för att dela ut sitt Internet mellan sina datorer.

Finns det några andra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Finns det några andra?

Ja, det finns nån sorts snordyra saker för företag...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du får nog förtydliga om sk "hem-routers". En router är väll en router oberoende av pris och finesser. Skulle nog säga likadant som försäljaren i fråga om jag fick det påståendet.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noxxik

De säljer fortfarande Windows 98, och de hypar det som f*n.
Frågar man om XP så vet de inte vad det är.

Kan man köpa det fortfarande i butik ?

Ang XP, säljer de inga PC burkar ? För de levereras väl bara med XP nuförtiden, ja om det inte är något hemmabyggt hopplock, och i vissa fall kan man ju få med Linux

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Hedersmedlem

Gud, du är min nye idol.

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Gud, du är min nye idol.

Tack Som en del av din religion så skall du skänka mig 1000 kr om dagen