Hur många år kvar innan LINUX verkligen blir bra?

Permalänk

Hur många år kvar innan LINUX verkligen blir bra?

Menar innan det känns klockrent för gemene man/kvinna och helt klart en vinnare jämnfört med microsoft OS, och självklart med ett bra grafiskt gränssnitt.

Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD

Permalänk

Tror alldrig att det kommer att bli så bra att de flesta börjar använda det. Windows har så många som jobbar med det och det läggs så mkt pengar på det så det blir inte lätt att ta ikapp.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Enligt mig ligger inte bollen hos Linuxutvecklarna utan hos distrubitörerna och dekstop environment-utvecklarna. Det är ju på den fronten som syns mot användaren som måste bli bättre, även om det görs stora framsteg hela tiden. T.ex. kommer ju Ubuntu med stormsteg, vilket inte är så konstigt eftersom det är en grymt bra dist, som faktiskt är enkel att använda samtidigt som den fungerar.

Framsteg som t.ex. Gnomeprojektet gör hjälper ju inte bara de som vill bygga skrivbords-OS med Linux som grund utan även FreeBSD och i princip varenda annan UNIX också.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Att ta ikapp windows kanske är lite att ta i, då de har ett monopol.
Men hur länge till Linux blir ett accepterat deksktop os... Det kan man fråga sig.

Det kommer nog aldrig ske sålänge det är så enormt många distar och de sammarbetar alldeles för lite.

Bara som häromdagen. Jag skulle snabbt testa Vida-Linux för att se hur bra den var på att få igång dualscreen. Installerade det, sedan upptäckte jag att den inte gillade grejen med 2st grafikkort. Den autoprobade och hittade det sekundera först och kunde inte boota X.
Visst. Det är enkelt att lösa i xorg.conf, men det ska man inte behöva göra i ett vettigt system.
Exakt samma problem är det i Ubuntu.

Accepterade desktopsystem måste kunna lösa sådana problem.
Windows kan det. Mac OS kan det.

Permalänk
Medlem

Det är svårt när mentaliteten bland utvecklarna verkar vara, 'Det är dåligt, men vi kopierar det ändå' och mentaltieten bland användare är 'Det är dåligt, eftersom det inte fungerar som windows gör'.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Re: Hur många år kvar innan LINUX verkligen blir bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Menar innan det känns klockrent för gemene man/kvinna och helt klart en vinnare jämnfört med microsoft OS, och självklart med ett bra grafiskt gränssnitt.

Om du nu undrar om Linux kommer bli så enkelt som Windows nån gång så...

Nej, tyvär...

Håller med Sidde förövrigt.

Permalänk
Medlem

Det här är ju precis samma diskussion som för fem år sedan och då var det nån som påpekade samma sak som jag gör nu. Jag tippar på att om fem år kommer någon att ställa samma fråga igen. Det är nog tyvärr så att Linux alltid kommer att förbli framtidens OS.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Linux måste ju vara relativt användarvänligt redan nu efter som det dräller av folk som gör distar på det. Men jag förstår att det inte var det omröstningen handlade om.

Personligen tycker jag att de flesta distar har sina brister på olika håll, men det har ju de olika Windows-versioner också.

Vad som bland annat behövs är:
1. Marknaksföring av dist-utvecklarna
2. Att lära den mediokre windows-användaren att förstå grunderna i GNU/Linux och vad skillnaden är mellan det och Windows. (Viket inte är lätt efter att ha bara kört Windows-system i sina liv) (Alternativt göra som McD och satsa marknadsföringen mot barn. )
3. Spel
4. Mer grafiska verktyg, exempelvis för att hantera tv-out
5. Säkert fler saker jag glömt

Frågan jag ställer är:
När blir Windows så bra att jag föredrar det framför alla Linux-distar?

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk

Jag anser fortfarande att Linux är ett OS för de som vill få ut något av en pc.
Det krävs kunskap, men mitt Gentoo-system är snabbare än något win-system jag någonsin sett, och jag kör inte ens Gentoo från ramet (vilket man kan göra), jag kör inte heller nitro-kerneln.

Det största problemet idag tror jag är att det är svårt att sätta upp ett Linux-system.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Det behövs drivrutiner som är smidigt hanterade. Det tog mig åtskilliga timmar att få igång mitt ljud med vettig funktionalitet.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

det enda problemet jag såg med fedora core som ny användare är att det inte finns "några" spel till linux och att det var lite strul med ljud drivisar men dokumenthantering/surfning och annat kontorspyssel tyckte jag var grovt överlägset XP

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

IMO s är Linux med KDE/Gnome lika lätt att använda som Windows, dock är konfigureringen den svaga punkten, då man ofta finner sig rota i config-filer. För oss datornördar är detta inget problem, men faster Agda blir nog inte glad om hon måste lära sig haxxa i x för att ändra upplösning :). Tack och lov görs det hela tiden framsteg.
Något som också behövs är reklam från tex Novell och RedHat som visar de bra sidorna med Linux (vilka är många). Har sett många trådar på diverse forum där folk är helt konfunderade över att de faktiskt kunde installera och använda tex Mandrake eller Ubuntu utan att vara kernelhackare.
Linux är inte så svårt, visst, hårdvarustödet är inte 100%, men det blir bättre hela tiden och nya distar gör hela tiden Linux mer lätttilgängligt och lättanvänt.
IMO så har Linux en ljus framtid.
Nåt annat som krävs för utvecklingens skull är att folk faktiskt raporterar buggar, att bara säga "nähä dubbla grafikkort sket sig, då skiter jag i det här" hjälper knappast nån. Om man istället rapporterar det till distens bugzilla kan det mycket väl vara löst i nästa release :).

Permalänk
Medlem

fattas minst ett alternativ: det är tillräckligt nu men kommer aldrig bli accepeptrat som Windows sålänge dubbelklicksinstallation inte är standard.

fö. vem vill ha fri programvara? gårdagens nyheter: bara en tredjedel av kommunerna väljer att använda Staroffice i skolor. :i

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tycker att skriva i configfiler känns lite antikt. När man slipper det (HELT och hållet), så kanske...

Permalänk
Medlem

Största problemet så som jag ser det är användarna. De flesta laddar ner en GNU/Linux dist och förväntar sig Windows fast lite ballare. Det här har sagts tusen gånger men det verkar aldrig sjunka in hos vissa: Linux är inte Windows och kommer aldrig vara det heller, det är ett alternativ till Windows. Vill man ha ett OS som beter sig som Windows så bör man använda det och inget annat.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Det som saknas hos windows användarna idag föratt börja med linux är: Intresse och nyfikenhet

Det finns ju massor av windows användare som vill byta till något annat. De klagar på virus och buggar. Men de vågar inte byta till linux, det är för svårt, eller mac, det är bara en knapp. När någon vill testa linux så skall man ju inte överösa dem med alla möjliga distar. Man ger dem den enklaste. Gillar de disten så blir de mer villiga att lära sig mera. Jag tycker att Ubuntu är minst lika lätt att använda som windows om man inte skall göra något annat än kontorsarbete, surfa, lyssna på musik och titta på film.
Ordet gratis borde göra så att fler är villiga att testa på.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
det är bara en knapp

låter som en reklamslogan..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Hur många år kvar innan LINUX verkligen blir bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meganeoman
Menar innan det känns klockrent för gemene man/kvinna och helt klart en vinnare jämnfört med microsoft OS, och självklart med ett bra grafiskt gränssnitt.

Med otroligt mycket jobb eller total svängom på målgruppen. Linux är fortfarande primärt riktat emot programmerare för programmerare, eftersom ingen gör saker för användarna utan snarare för sig själva.
Alternativt blir gemene man/kvinna programmerare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det är svårt när mentaliteten bland utvecklarna verkar vara, 'Det är dåligt, men vi kopierar det ändå' och mentaltieten bland användare är 'Det är dåligt, eftersom det inte fungerar som windows gör'.

Snarare är mentaliteten: Vi vet inte hur tusan man gör UI som folk som inte har asperger kan lista ut. Så vi kopierar från MS och Apple.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Jag anser fortfarande att Linux är ett OS för de som vill få ut något av en pc.

Ja, men sedan när du försöker få samma funktionalitet(läs: användarvänlighets funktionalitet) så som windows eller mac os x så hamnar vi i fedoras situation, d.v.s. 70+ processer vid startup. Sedan måste man tänka på att det är jobbigt att genrera dynamiska config filer som inte var konstruerade från början att bli genrerade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
och jag kör inte ens Gentoo från ramet (vilket man kan göra
)[/B]

Kan du förklara för mig hur man kan köra linux från något annat än ramet? Vill gärna veta ram är dyrt serru.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Det behövs drivrutiner som är smidigt hanterade. Det tog mig åtskilliga timmar att få igång mitt ljud med vettig funktionalitet.

Kompilera in stöd i kerneln, köra autoconf script. Klart. Inga större problem om du inte ska börja hora dig moduler och deps som är moduler.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
fattas minst ett alternativ: det är tillräckligt nu men kommer aldrig bli accepeptrat som Windows sålänge dubbelklicksinstallation inte är standard.

fö. vem vill ha fri programvara? gårdagens nyheter: bara en tredjedel av kommunerna väljer att använda Staroffice i skolor. :i

Staroffice är egentligen inte frimjukvara, det är bara gratis för skolor. För alla andra kostar det pengar. Det kan ha med att göra att alla skolor sitter med massa dokument mallar och special formateringsmekk som ÄR jättejobbigt att konvertera till staroffice format. Går ibland inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klant
Tycker att skriva i configfiler känns lite antikt. När man slipper det (HELT och hållet), så kanske...

Det har mindre chans att bugga sig, eftersom det är betydligt lättare för att programmaren att ha en config fil när det ska behandlas massa complexa värden.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur många år kvar innan LINUX verkligen blir bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo

Staroffice är egentligen inte frimjukvara, det är bara gratis för skolor. För alla andra kostar det pengar. Det kan ha med att göra att alla skolor sitter med massa dokument mallar och special formateringsmekk som ÄR jättejobbigt att konvertera till staroffice format. Går ibland inte.

för allt utanför professionellt arbete också hade jag för mig men..?

iaf, det är inte för mallar mm. det har med upphandlingar och låsta planeringer för inköp att göra enligt nyheterna. (ja, vanlig byråkratiskt stelbenthet alltså)

och den gemene dataläraren på skolorna kan inte hantera word heller ordentligt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
fattas minst ett alternativ: det är tillräckligt nu men kommer aldrig bli accepeptrat som Windows sålänge dubbelklicksinstallation inte är standard.

fö. vem vill ha fri programvara? gårdagens nyheter: bara en tredjedel av kommunerna väljer att använda Staroffice i skolor. :i

StarOffice? Det är ju inte gratis nu för tiden. Däremot är OpenOffice.org det.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
StarOffice? Det är ju inte gratis nu för tiden. Däremot är OpenOffice.org det.

som krinolin sa, bara för skolor då. men häng inte upp er på detaljer, jag kom säkert bara ihåg fel. Open office var det nog. men nu är det borta från TT..

men här är en annan gammal text om det:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=109&a=204680

// aha, Novell har en annan syn på saken tydligen:
http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200503/29/200503291...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur många år kvar innan LINUX verkligen blir bra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krunaldo
Snarare är mentaliteten: Vi vet inte hur tusan man gör UI som folk som inte har asperger kan lista ut. Så vi kopierar från MS och Apple.

Hehe

Permalänk
Medlem

Det kommer aldrig hända. Inte förrens det är lika lättanvänt som Mac OS och Windows, och sålänge det är open source och ingen tjänar massivt mycket pengar på det tror jag inte det kommer hända. Linux är bara för dom som tycker det är skoj att sticka ut, eller folk som verkligen har udda krav på en dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vill varken sticka ut eller har udda krav på min dator.

Min dator ska fungera väl, gå stabilt, gå att surfa, chatta, lyssna på musik och se film på, kunna göra skolarbeten, programmera på osv.

Förutom kanske det sista, vem fan vill inte att sin dator ska vara så?
Dessutom får jag allt detta gratis, utan att lägga ut pengar på dyra programvaror som jag ändå inte ser någon mening med att använda och som jag tycker är dåliga.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

en stor anledning till att linux inte slår igenom är att det fortfarande är för svårt att installera saker

igår spenderade jag hela dagen tillsammans med Ndiswrapper för att få trådlösa nätverkskort att fungera

(vad kostar den tid för ett företag ?)

Jag provade med 2 olika nätverkskort från 2 olika leverantörer...
det ena var PCI - det andra var USB

eftersom många företag är totalt ignoranta med drivrutiner till Linux måste man ta till andra lösningar...

i Windows matar man in skivan och installerar drivers

bägge nätverkskorten ovan var levererade med drivers för 98-ME-2K-XP

varken Linux eller dos...

tillverkare av datorkomponenter måste bli öppnare till linux - och som nämts tidigare - de stora leverantörerna av datorer måste ge det som erbjudande/alternativ till microsoft

Därför tror jag på 2-5 år...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jag vill varken sticka ut eller har udda krav på min dator.

Min dator ska fungera väl, gå stabilt, gå att surfa, chatta, lyssna på musik och se film på, kunna göra skolarbeten, programmera på osv.

Förutom kanske det sista, vem fan vill inte att sin dator ska vara så?
Dessutom får jag allt detta gratis, utan att lägga ut pengar på dyra programvaror som jag ändå inte ser någon mening med att använda och som jag tycker är dåliga.

Grattis. Du har spenderat ~5 timmar (?) med att pilla i textdokument för att få din fönsterhanterare som du vill, du har varit och trevat i terminaler och pillat på saker som har kunnat sabba hela din dator. Tror du att NÅGON som vill använda sin dator till att arbeta på snabbt och effektivt skulle göra något sånt ö.h.t? Nu menar jag inte bara att konfigurera en WM, men liksom ALLT måste man ju pilla på i .conf-filer. Därför kommer Linux aldrig bli någon hit för någon annan än "nördar". Liksom, man läser i linuxforum där folk är nöjda för att de har fått något att funka lika bra som i Windows. Ta inte åt dig

Permalänk
Medlem

Linux är ju faktiskt bra redan nu, problemet är bara att varje dist har sin egen standard.
Linux-communityt måset enas om standarder inom olika områden så saker kan funka lika dant över många distributioner. Så 2-5 år kanske.

Permalänk
Medlem

Den tid det skulle ta för mig att installera drivrutiner, få dem att fungera, onfigruera resten av disten... den tiden har jag tyvärr inte. Således är linux inte längre något intressant val för mig. Men jag börjar numera snegla åt Mac OS istället för Windows.

Men som sagt. Den tid det tar för en grön person på unix/linux att få sin dator att fungera tillfredställande är inte värt det. Då pungar man ut 1500:- och kan börja använda dator efter 1 timme av installationer jämfört med linux där man skulle kunna sitta i dagar, veckor osv. Till råga på allt så verkar det finnas en hel del problem med drivrutiner.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Grattis. Du har spenderat ~5 timmar (?) med att pilla i textdokument för att få din fönsterhanterare som du vill, du har varit och trevat i terminaler och pillat på saker som har kunnat sabba hela din dator. Tror du att NÅGON som vill använda sin dator till att arbeta på snabbt och effektivt skulle göra något sånt ö.h.t? Nu menar jag inte bara att konfigurera en WM, men liksom ALLT måste man ju pilla på i .conf-filer. Därför kommer Linux aldrig bli någon hit för någon annan än "nördar". Liksom, man läser i linuxforum där folk är nöjda för att de har fått något att funka lika bra som i Windows. Ta inte åt dig

Trams!
Jag kan inte erinra mig att jag pillat i en enda .conf-fil sedan jag installerade Ubuntu. Visst allt har inte varit till 100% tillfredställelse, men den är betydligt mer tillfredställande än min Windows XP-installtion som är betydligt mer lynnig och irriterande, där jag för övrigt letat ~5 timmar för att hitta bra program som motsvarar de jag har i Ubuntu till Windows.
För att inte tala om den gången jag skulle hjälpa en kompis med att röja virus från hans dator. Efter att ha läst otaliga sidor om det på nätet, laddat ner x antal program, bootat om x^2 gånger och varit inne och rotat i registret = 10+ timmar, så fick jag ändå gå bet på det.

Både Windows och GNU/Linux är ruttna på sina sätt, även för en moderat datoranvändare.

Hamman:
Moster Agda brukar för övrigt trivas bra i 640x480 upplösning på en 17" skärm med bildskärmsfrekvensen inställd på 50 Hz. För moster Agda spelar det ingen roll om det är Windows/*BSD/MAC/Linux bara det inte är något nytt och farligt.
För övrigt behöver man inte "haxxa" i någon .conf-fil för att ändra upplösningen i en modern och användarvänlig Linux-dist.

P.S. Jag kom på att jag faktiskt har varit inne och rotat i xorg.conf för twin view
blä för ATI

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

jag vill inte byta till linux på min desktop för att jag vill kunna spela spel ibland. Men tbh så har jag inte testat wine, men efter jag har gjort mina omtentor skall jag vara en snäll pojke och testa det.

Men det stora problemet för mig när det gäller linux är KOMPILERINGS FEL, skulle kompilera x.org för ett tag sen och det stog att det blivit 2 error i kompileringen. Jag sökte fram och tebax i World.log men var helt omöjligt att hitta felen, detta ledde bara till att jag får mecka med detta efter jag tatt mina tentor.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!