vnc-viewer som ej behöver installeras?

Permalänk
Medlem

vnc-viewer som ej behöver installeras?

Sitter i skolan och tänkte testa min vnc-server hemma, men tyvärr verkar inte "make" fungera här, och tightvnc måste byggas först med

% xmkmf % make World

Nån som vet om det finns nån java-version eller nån annan sorts viewer som man kan tänkas ha rättighet att testköra från sitt konto?

Vore ju väldigt skojigt minst sagt

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Hej igen!

http://www.tightvnc.com/download.html finns en Java-klient att ladda hem som ska funka.

Förresten, kör ni linux i skolan?

Permalänk
Medlem

Sitter på Solaris 10 här.
Ska testa med den där java-viewern om det går....lite mitt uppe i en labb nu bara så rätt så fullt upp här

Tack för tipset

EDIT: Hittar tyvärr inte hur man sätter vilken display man ska logga in mot. Antar att :0 är default för det funkar inte för mig, jag har ju min på :1 eftersom KDE står och kör hemma i bakgrunden (init 3 funkar ju inte i mitt FC4 så jag har desktop igång och då hamnar servern på :1)

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Sitter på Solaris 10 här.
Ska testa med den där java-viewern om det går....lite mitt uppe i en labb nu bara så rätt så fullt upp här

Tack för tipset

EDIT: Hittar tyvärr inte hur man sätter vilken display man ska logga in mot. Antar att :0 är default för det funkar inte för mig, jag har ju min på :1 eftersom KDE står och kör hemma i bakgrunden (init 3 funkar ju inte i mitt FC4 så jag har desktop igång och då hamnar servern på :1)

Display ställer du in på servern.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

hum solaris på en skola? om det e kth/nada så kan du kolla in module "kommandot".

bra kommandon:

module avail
module list
module initadd
module add

Permalänk
Medlem

Om du använder en vanlig vncviewer väljer du ju display genom att skriva: dinhost:1 som adress om du vill logga in på display 1.
Men när det gäller Java-viewern så kan du prova: dinhost:5801

Har aldrig använt Java-versionen så jag vet inte, jag kanske är helt ute och cyklar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer00
Om du använder en vanlig vncviewer väljer du ju display genom att skriva: dinhost:1 som adress om du vill logga in på display 1.
Men när det gäller Java-viewern så kan du prova: dinhost:5801

Har aldrig använt Java-versionen så jag vet inte, jag kanske är helt ute och cyklar.

Java-varianten verkar man köra som "java VncViewer HOST blabla PORT 5900
Eller vad man nu har för port....har för mig det är 5900 den kör på hemma som default.
Har testat 5901 och 5801 också men inget verkar funka

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att du behöver konfigurera Vnc-servern så det här fungerar, om du läser längst ner på http://grox.net/doc/apps/vnc/start.html så står det lite om det. Du skulle också kunna göra en portscan på din dator så du ser om det finns nån process som svarar på vnc-porten.

Det är inte så att din server sitter bakom en router så den blockar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer00
Det är möjligt att du behöver konfigurera Vnc-servern så det här fungerar, om du läser längst ner på http://grox.net/doc/apps/vnc/start.html så står det lite om det. Du skulle också kunna göra en portscan på din dator så du ser om det finns nån process som svarar på vnc-porten.

Det är inte så att din server sitter bakom en router så den blockar?

Nej ingen router ännu.
Kan jag köra portscan utifrån eller gör man det lokalt (alltså när jag kommit hem igen och inte kan testa igen utifrån förren imorgon )

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det kan du göra utifrån, dock har jag dålig koll på vilka program som finns för detta. Det enda namnet som dyker upp i huvet är Nmap.

Permalänk
Medlem

Re: vnc-viewer som ej behöver installeras?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Sitter i skolan och tänkte testa min vnc-server hemma....

Vad läser du på KTH?
Datafilosofi: En infinte loop i skapande av hypoteser och allmänna undringar, gissar jag på

Permalänk
Medlem

Re: Re: vnc-viewer som ej behöver installeras?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
Vad läser du på KTH?
Datafilosofi: En infinte loop i skapande av hypoteser och allmänna undringar, gissar jag på

Hehe, brukar haka upp mig på teoretiska saker. De flesta är nöjda med att det fungerar, medans jag gärna filosoferar om varför och hur det fungerar

Väljer och vrakar bland de kurser jag tycker verkar intressanta. Har tröttnat på att läsa linjer där man blir påtvingad ett visst kursinnehåll. Examen är överskattat

Är egentligen skit samma om servern inte går att komma åt utifrån för jag ska väl använda den mest lokalt bara, men skulle va kul att testa hur vnc funkar på 0.5Mb ändå. X-forwarding är iallafall fruktansvärt långsamt. Lite skumt för X ska ju vara smart och inte skicka grafiken utan bara kommandon till den lokala X-servern som sedan ska rita upp, men det blir nåt makalöst långsamt.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006