Gamla gamla grafikkort till Linux?

Permalänk
Medlem

Gamla gamla grafikkort till Linux?

Ifall jag nu sätter min P3 med GF4 som server, så tänkte jag slänga ut grafikkortet och försöka hitta nåt gammalt skrotigt grafikkort utan fläkt och kanske helt utan 3d-stöd.

Tänkte bara fråga om alla såna gamla kort garanterat funkar med alla Linux-distar? Är det bara när man vill köra 3d som det kan strula, och annars funkar det garanterat?

Sen undrar jag om man är tvungen att köra AGP om man har det på moderkortet, eller är det bara att rycka det kortet och sätta i ett gammalt pci-kort? Måste man ändra i bios eller nåt sånt kanske?

Tack

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Det är bara att slänga i nått gammalt pci eller isa-kort. Antar att du inte ska använda kortet till mer än installationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Det är bara att slänga i nått gammalt pci eller isa-kort. Antar att du inte ska använda kortet till mer än installationen.

Precis
Tänkte först köpa nåt billigt AGP-kort, men det finns ju inga billiga såna utan allt är nån sorts Geforce eller liknande 3d-kort.
Bättre att hitta eller få nåt gammal 2d pci-kort då, om det nu är 100 att det funkar.
Måste ju tydligen sitta nån form av grafikkort i för att man ska kunna boota säger de flesta.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

om du har den som server behöver du väll bara textläge. då kan du använda vilket gafikkort som helst.

Bara att ta ett kort ur någon gammal pentium-burk. Så länge det är PCI kommer det att fungera.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
om du har den som server behöver du väll bara textläge. då kan du använda vilket gafikkort som helst.

Bara att ta ett kort ur någon gammal pentium-burk. Så länge det är PCI kommer det att fungera.

Jag ska köra ett grafiskt program på den, men det kommer bara köras via vnc så det kommer nog aldrig skickas till grafikkortet vad jag vet. Skit samma, ett gammalt skräpigt 2d-kort klarar nog 2d-grafik lika bra nästan som ett modernt antar jag. Bara det funkar att ignorera AGP'n och stoppa ett kort i pci, och dessutom att det funkar med Linux...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Japp, kör du med vncserver spelar det ingen roll vilket grafikkort du har, eftersom den inte visar bilden förrän den landar hos vnc-klienten

Om du så skulle vilja går det kanske att köra utan grafikkort helt och hållet, så minskar du totala värmeutveckligen litegrann i alla fall.

Permalänk
Medlem

Hade jag haft en server hade jag kört den i textläge.
Det måste väl gå att använda VNC på den även om den bara kör textläge?

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Borde du inte kunna skita i grafikkortet om du ändå skall styra den via VNC?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

Det är inte många datorer som klarar boota utan grafikkort.

Permalänk
Medlem

Som sagt verkar det inte så troligt att det funkar utan kort.
Men inget kort eller ett asgammalt kort som inte drar nån ström, det är kanske sak samma egentligen.
Gäller bara att hitta ett

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Hade jag haft en server hade jag kört den i textläge.
Det måste väl gå att använda VNC på den även om den bara kör textläge?

Vad skulle poängen vara med att använda VNC om du ändå sitter i textäge? Då är det bara att ssh-a in eller något dylikt.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem

Jag ska köra en vnc-server för jag ska köra ett grafiskt program också.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

är väll inte det lättaste och få tag på gammla skrutiga grafikkort nuförtiden, alla mina har gått förlorade när man slängt in dem i nån dator o sålt den. Men skulle iaf testa först o se om du kan boota datorn utan grafikkort i.

Billigaste grafikkortet jag hittade nytt var för 297:-, var ju ej så farligt men sen kommer ju frakt till.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Finns en drös med gamla grafikkort på Tradera, kan vara värt en titt istället för att köpa något nytt.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

skulle du inte köra server.. vad ska du me grafikkort till då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
skulle du inte köra server.. vad ska du me grafikkort till då?

Jadu, typ alla säger att det är högst otroligt att datorn klarar boota utan grafikkort.
Men du har rätt, annars skulle jag såklart helst vara helt utan grafikkort, för jag ska ju ändå inte ha nån monitor till den (förutom vid install såklart).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jadu, typ alla säger att det är högst otroligt att datorn klarar boota utan grafikkort.
Men du har rätt, annars skulle jag såklart helst vara helt utan grafikkort, för jag ska ju ändå inte ha nån monitor till den (förutom vid install såklart).

Nä man måste ha ett i ju.. Annars vill inte BIOS...

Alla datorer har väll någon form av frambuffer eller grafik-adaptor? eller har nån stulet det från din dator? Annars sätt i vilket sketet gammalt 2megs PCI kort som hellst.. folk vill bli av me sånt bara..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nä man måste ha ett i ju.. Annars vill inte BIOS...

Alla datorer har väll någon form av frambuffer eller grafik-adaptor? eller har nån stulet det från din dator? Annars sätt i vilket sketet gammalt 2megs PCI kort som hellst.. folk vill bli av me sånt bara..

Tack för tipset att sätta i ett gammalt sketet pci-kort. Annars så var det ju det hela min tråd gick ut på...jag frågar om det garanterat funkar med alla såna gamla kort till Linux

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

textläge fungerar alltid med alla VGA-kort

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
textläge fungerar alltid med alla VGA-kort

Ok
2d också eller?
Alltså, är det bara när man vill ha 3d som drivrutiner behövs och problem kan uppstå?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Ja, 2d (grafik) borde också funka. Endera i FB eller med kortets drivrutin i X (kolla upp chipset och sök i någon drivrutinsdatabas).

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.