Permalänk
Medlem

wlan kort

Ska skaffa mig ett wlan kort(54mbit)(pci) och undrar vilket jag ska skaffa , helst ska det vara ett kort som funkar utan ndiswrapper . Har kollat runt lite men det är väldigt svårt att hitta ett vettigt kort , specielt när det gäller pci.

Permalänk
Medlem

På webhallen kan man köpa ett tokbilligt Canyon-kort, som tycks ha linux-drivers (kortet har RaLink 2500-chip). Har tänkt skaffa ett par stycken själv (varav ett till en linuxburk), men har inte fått tummen ur ännu. Köpte ett åt syrran till en windowsdator, och där fungerade det utmärkt.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Ska du ha full linux kompabilitet så ska du ha Cisco Aironet eller någt Prism 2.x baserat

Dom kostar dock massor tyvär oftast

Permalänk
Medlem

tackar. men det vart ett dlink G520 som ska funka med madwifi.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade också satsat på något ralink-baserat chipset. Denna tillverkaren har släppt all dokumentation man behöver för att skriva en drivrutin. Inga ofria firmwares behöver laddas.

Permalänk

Såg mycket trevligt, dessutom billigt, synd att man redan dragit kabel runt halva lägenheten redan;-) Tack Stack för ett ytterst bra tips!

Hittade en sida där de samlat kort byggda på ralink-chipsetet, http://ralink.rapla.net/ .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Hade också satsat på något ralink-baserat chipset. Denna tillverkaren har släppt all dokumentation man behöver för att skriva en drivrutin. Inga ofria firmwares behöver laddas.

Kanon.. En 'öppen' tillverkare till behövs verkligen för att minska förvirringen i wlan-träsket...