Permalänk
Medlem

Förbannat sugen på Ubuntu!

Tjena alla.

Är så sugen på att testa Ubuntu och undrar lite grejer, är just nu inne på Ubuntu's svenska
hemsida och glor runder i deras forum som, tyvärr verkar dött.

Men iallafall. Detta är vad jag vill kunna göra med min dator,

GTA San Andreas & CS.
Lyssna på musik, se någon film.
Skapa hemsidor/bilder.

Vill inte att min arbetsstation ska vara något åt serverhållet. Kan man välja vilka program
som ska Ubuntu ska installeras med? Eller får man dras med vissa program?

Vet att man kan lira genom Wine/WineX (etc.) men att man tappar rättså bra med datorkraft.
Kan man lira med en stabil FPS? ..

Anledningen till att jag vill byta är i stort sett
att Open Source konceptet är superbra!

Well, hoppas någon har tid att svara på mina frågor.

Mvh.

En snabb fråga till.
Ur vilket OS får man mest prestanda? Windows XP eller Ubuntu?

Permalänk

GTA SA och CS har jag för mig fungerar med cedega2. Inte gratis. men du kanske kan hitta det någonstans till ett "billigt" pris
film och musik är inbyggt. fungerar bra.
I övrigt tycker jag ubuntu är otroligt trevligt (med undantag att mitt gammla grafikkort på en gammal dator bråkar)

Nästan alla program du kan behöva kommer med. men sen får du ladda ner från nätet, till det finns en mycket fin nedladdare med olika paket som finns

Lycka till

Visa signatur

"Det är en laZzer som läZzer skivorna sen skjuter den ut bilden i kablarna som dunkar in i tävän!"

Permalänk
Medlem

håller med, bytte idag från Debian till ubuntu. Är riktigt nöjd med det, enda felet är att ljudkortet mina bråkar. Kanske är ett enkelt fel, har inte försökt få igång det så seriöst änn.

Men ha det i baktanken att det kan va lite krångligt att få allt funka. Brukar va nått som bråkar lite, men ha tålamod. Linux är väldigt trevligt att jobba i

Permalänk
Medlem

Okej!

Vad behöver man för burk för att få Ubuntu glida på smärtfritt då?
Duger AMD Barton 2500 @ 2GHz - 512 Ram - 64Mb Graffe?

Dessutom, kan man avinstallera program såsom i Windows? Alltså,
att dom programmen jag inte vill ha tar jag helt enkelt bort?

Sen, vilket OS har jag mest prestanda-vinst på?

Permalänk

ja du kan köra det fint på den burken... möjligtvis att lite spel laggar men då borde dom lagga i windows också.

Ja det är ganska lätt att ta bort program

Men jag vet inte vilket som är mest prestanda vinst

Visa signatur

"Det är en laZzer som läZzer skivorna sen skjuter den ut bilden i kablarna som dunkar in i tävän!"

Permalänk
Medlem

Alla din krav är lätt tillfredsställda utom spelen, där du får köra med Cedega. Jag skulle rekommendera dual-boot, annars får du vara beredd på att jobba lite med att få dem att funka.
I Ubuntu kan du ta bort precis vad du vill, i mycket högre grad än i windows. Inga spärrar som tvingar dig att ha kvar en viss email-klient eller ett visst IM-program.
Det kommer funka bra på den datorn. Om du ska spela spel så kommer du förlora prestanda i Ubuntu, iaf om du kör via Cedega. Vissa spel (Doom3, Quake*, ET, UT) finns portade till Linux, men det är inte många.
Pröva och se om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Alla din krav är lätt tillfredsställda utom spelen, där du får köra med Cedega. Jag skulle rekommendera dual-boot, annars får du vara beredd på att jobba lite med att få dem att funka.
I Ubuntu kan du ta bort precis vad du vill, i mycket högre grad än i windows. Inga spärrar som tvingar dig att ha kvar en viss email-klient eller ett visst IM-program.
Det kommer funka bra på den datorn. Om du ska spela spel så kommer du förlora prestanda i Ubuntu, iaf om du kör via Cedega. Vissa spel (Doom3, Quake*, ET, UT) finns portade till Linux, men det är inte många.
Pröva och se om du gillar det.

Hm, okej!

Men nu är jag inte värsta spel-geeken och ifall det krävs så slänger jag bara
in Windows XP igen.

Tack alla!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
I Ubuntu kan du ta bort precis vad du vill, i mycket högre grad än i windows. Inga spärrar som tvingar dig att ha kvar en viss email-klient eller ett visst IM-program.

Både sant och falskt eftersom vissa program som t ex Gnome kräver att Galeon ska installeras för att fungera osv. Så i detta fallet handlar det om beroenden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII

Hm, okej!

Men nu är jag inte värsta spel-geeken och ifall det krävs så slänger jag bara
in Windows XP igen.

Tack alla!

Precis, och kom ihåg att vill du köra en dualboot så börjar du med att först lägga in Windows XP och sedan Ubuntu efter det.

Permalänk
Medlem

jag har precis beställt en cd med ubuntu (gratis)

Permalänk
Medlem

Hej alla igen!

Har installerat Ubuntu och är helt lyrisk över det!

Men, har några frågor som jag har försökt klura ut på egen hand
men dock inte lyckats, så jag vänder mig till er;

1. När jag ska installera drivrutinerna till grafikkortet (nVidia) så säger
den att jag måste avsluta alla OpenGL applikationer, så jag avslutar
X genom CTRL+ALT+F1 och kör från terminalen:
sudo sh nvidia-osv-blabla.run , får felmeddelandet att X inte är avslutat [?]

2. Var/hur ser man hur mycket ram-minne som används och vilka
applikationer som är igång? Typ som aktivitetshanteraren i XP.

3. När jag ska partionera upp, jag gjorde 3st logiska enheter.
Vilka blev / /home och /usr. - Räcker det med 2? En / och en /home?
Eller är det bäst med 3?

Mvh, en glad nybörjare!

Permalänk
Hedersmedlem

Mysterious: Bara en? Man blir ombedd att beställa många åt gången pga frakten, du hade kunnat få en av mig, bor också i Stockholm.

OnT: Som sagt, spelen behöver köras i Cedega, spela film och musik samt skapa hemsidor och grafik finns det verktyg till native.

Ubuntu borde rulla på din maskin, men om du har ett ATI-kort kan du få strula lite med att få igång det (ATI's drivrutiner suger till Linux).

EDIT:
1. Läs här: http://www.ubuntuguide.org/#installnvidiadriver
2. Har för mig det finns någon sorts aktivitetshanterare, annars finns verktyget "top", öppna en terminal och skriv top.
3. Jag har tre paritioner på mina burkar, en /, en /boot och en swap.

Btw, welcome to the wonderful world of Linux, I hope you will enjoy your stay.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

2. Systemverktyg (typ, kör engelskt)---> Systemövervakare
3. Det räcker, imo med / och /home (och swap givetvis), men att ha några fler skadar inte :). /home är skönt att ha på en separat partition då man kan installera om och fortfarande ha sina filer och inställningar kvar.

Permalänk
Medlem

Okej.. men det blir väl lättare för mig som nybörjare att bara köra med 2st partitioner så länge? Kan bli lite väl rörigt annars tycker jag, iallafall för
stunden.

m0REc, ska kolla på den guiden! Har inte problem med själva kommando-
raden men att få X att avsluta helt är problemet. Men det ska nog lösa
sig.

Tack alla än en gång!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
1. När jag ska installera drivrutinerna till grafikkortet (nVidia) så säger
den att jag måste avsluta alla OpenGL applikationer, så jag avslutar
X genom CTRL+ALT+F1 och kör från terminalen:
sudo sh nvidia-osv-blabla.run , får felmeddelandet att X inte är avslutat [?]

Ctrl+alt+f# avslutar inte X, det växlar endast mellan virtuella terminaler (vilket du inser om du kör crtl+alt+f7). Använd i stället till exempel

telinit 1 (kräver administratörsrättigheter)

för att avsluta X.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ctrl+alt+f# avslutar inte X, det växlar endast mellan virtuella terminaler (vilket du inser om du kör crtl+alt+f7). Använd i stället till exempel

telinit 1 (kräver administratörsrättigheter)

för att avsluta X.

Tackar!

Ingen som vet vilket os man tjänar mest prestanda på?