Måste man ha drv till sin skrivare i nätverket?

Permalänk

Måste man ha drv till sin skrivare i nätverket?

Hejsan !
Jag har ju en Linux bruk och sedan två win datorer hemma !
Nu undrar jag, Jag skall installera samba på linux bruken för att kunna skicka filer mellan alla datorer men när jag skall skriva ut på min skrivare som är kopplad till min ena win bruk måste jag ha drv till min linux burk då?

Mvh Jonas

Permalänk
Medlem

Beror på hur du vill ha det hela upplagt som. Du kan dela ut skrivaren med samba men det krävs då drivrutiner och den del jyckel (dona/meka/fixa) för att det ska fungera ordentligt såklart. Enklast är väl egentligen att du helt enkelt delar skrivaren från den Windows dator du har den på så att du kan skriva ut på den från båda windows maskinerna. Det är enklast att göra så, men visst ska man grotta lite och isf finns det guide på länken som jag skrev i andra tråden du skrev. Om du glömt den och inte lagt till den i dina favoriter, vilket jag rekomenderar, så är det http://us4.samba.org/

NOTE: jag antar att du inte kommer vilja/behöva skriva ut något från linux maskinen.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Njo kommer nog att behöva skriva ut från linux !
Skrivaren är kopplad på wn win maskin som har drv därför undrar jag om man måste ha det till min linux burk då drv till skrivaren eller om det räcker att ha det på win maskinen ?

Permalänk
Medlem

Nä alltså du behöver bara drivare till den om du ska ha den kopplad till linux burken. Eller rättare sagt: du behöver ha drivrutiner till skrivaren på den dator som du har den kopplad till.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Okej !
Bra det va så jag trodde att det va med !
Tack för hjälpen !

Permalänk
Medlem

F.ö. är de flesta skrivare nu för tiden PostScript printerservrar, vilket innebär att du kan skicka ett printjobb i ps format (alla program i Linux stöder det), s.k. raw ps till din skrivare, som skriver ut det perfekt, i färg osv; du behöver alltså inga drivers alls under Linux.

Visa signatur

Stationär: P4 2,8C @ 3,1 GHz/ Asus P4C800E-DLX/ 1 GB Kingston PC 3200/ Hercules 3D Prophet 9800 Pro @ XT 423\368 / VGA Silencer/ 80 GB + 40 GB HDD/ Antec Sonata; 380 W PSU, 2x 120 mm/ HP LJ1015/ Gentoo Linux 2005.0
Bärbar: Asus M6BNe; 15,4" WXGA/ Dothan @ 1,8 GHz/ 1 GB Kingston PC 2700/ ATI Rad M 9700/ 60 GB Hitachi @ 7200 rpm

Permalänk

Att påstå att de flesta skrivare idag är kapabla att förstå postscript är faktiskt på gränsen till lögn. Sant, de flesta skrivare värda namnet klarar det, men det finns en jäkla massa skit på marknaden också.

W

Permalänk
Medlem

väcker liv i denna med en elektrostatisk puss.

vilka skrivare har ni som kör dom på Linux?

ska skaffa en nu och funderar på Samsung som ska ha stöd för det (men inte Mac konstigt nog..)

och (halvt ot i ämneskatalogen) är laser ett vettigt val om man skriver ut sällan? tänker att det är mindre risk att en laserpatron "torkar ihop" (har för mig att det är något slags kolpulver i?) än bläckpatroner.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
väcker liv i denna med en elektrostatisk puss.

vilka skrivare har ni som kör dom på Linux?

ska skaffa en nu och funderar på Samsung som ska ha stöd för det (men inte Mac konstigt nog..)

och (halvt ot i ämneskatalogen) är laser ett vettigt val om man skriver ut sällan? tänker att det är mindre risk att en laserpatron "torkar ihop" (har för mig att det är något slags kolpulver i?) än bläckpatroner.

Kör en hp PSC 2355 under Linux, fungerar klockrent och man slipper kontrollen med att datorn är för gammal för att kunna köra den.

Permalänk
Medlem

tack, det är en sån där multigrej. funkar scannern och det med bra?
http://66.249.93.104/search?q=cache:kh8HbOQEM4IJ:www.hp.se/pr...

hittade inget specifikt för linuxdrivs.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

en PS / PCL skrivare ska fungera bra vad jag vet...

värre är det me dom billiga som inter har egen "hjärna"

Permalänk

Nepp hp är att svära hemma hos mig så det kommer aldrig in i mitt hem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
en PS / PCL skrivare ska fungera bra vad jag vet...

värre är det me dom billiga som inter har egen "hjärna"

ehu en vad..

den jag funderar på ska ha en CPU på 150mhz och 8 mb minne iaf, låter nästan överdrivet i mina öron. fast man kanske slipper kötrassel iaf..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Nepp hp är att svära hemma hos mig så det kommer aldrig in i mitt hem.

inget fel på dom, ger grymma utskrifter. fast när patronerna är slut kan man ju lika gärna köpa en ny så dyra dom är..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Nepp hp är att svära hemma hos mig så det kommer aldrig in i mitt hem.

Lustigt, varför det?

Fram till nyligen stog en HP Laserjet IIIsi som en av de tre primära svartvit-lasrarna på mitt våningsplan på jobbet. Visst, man fick serva den nån gång om året, men den funkade klockrent utöver det. Och det hade den gjort sen 1993. Även deras billigare printers håller bra - har en Laserjet 1200 för day-to-day utskrifter (säg 10-15 sidor om dagen, nått sånt) som har funkat utan några som helst problem sedan inköpet som jag tror var 2001. Den har alltså inte öppnats annat än för tonerbyte. Andra leverantörers produkter (då exempelvis Minolta-QMS, Lexmark eller Textronix) har inte fungerat tillnärmelsevis lika väl under lika lång tid, utan kräver betydligt mer service och underhåll.

Har haft lite dålig erfarenhet av en 8550N Color Laserjet som krävde lite mer service - å andra sidan printade den ut i närheten av en halv miljon sidor under de första åren vi hade den. Jag räknade vid något tillfälle ut att den snittat över 1 sida i minuten under arbetstid sen den köptes in. 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, 52 veckor om året. Då är det ju förståeligt att det krävs lite mer underhåll på den..

W

Permalänk
Medlem

happ där ser man, vi kör nästan uteslutande på hp produkter och har en del från mitten på 90 talet som går mer eller mindre klockrent

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP