IT-butiker i USA eller någon annan stans där det är billigt?

Permalänk

IT-butiker i USA eller någon annan stans där det är billigt?

Halloj!

Har lite funderingar på om det kan löna sig så pass mycket att det är värt att beställa dataprodukter från t ex USA eller något annat land som håller bättre priser än i Svergie?

Så skulle vara fint med några länkar till ställen där ni brukar handla...dvs om ni nu gör det? Tips på hur man går tillväga för att inte hamna i tull eller dylikt vore fint

M.v.H: Mr. D

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk

Produkter från usa är det tulll på , men england har rätt bra priser på vissa saker å dem är med i eu alltså tullfritt..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

du kan ju annars köpa prylar från tyskland. själv bor ja i tyskland för tillfället o kan ju säga att prylarna där i stort sett är 20% billigare över lag än i sverige

www.alternate.de e en bra sida där ja brukar handla lite saker

Visa signatur

visste du att flingor är släkt med popcorn?

Permalänk
Medlem

ebay.co.uk nuff said!

Visa signatur
Permalänk

De som är ansvariga för datorerna i skolan sa att det inte är några som helst problem att slippa tull avgifter och annat mindre billigt/roligt när man beställer från usa..

Det är bara att be butiken i fråga att skriva ngt istil med Reprations exemplar eller ngt på paketet. Man behöver ju inte skatta och betala avgifter mer än "en" gång

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

Om de skriver på paketet att det innehåller Gift så vågar inte tullen öppna
Ebay.de annars, även om priserna ibland skjuter i höjden där.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk

Ska prova ska be någon nät affär i usa skriva gift eller Reprations exemplar så får vi se....
Edit någon som känner till en nät bukik i usa med bra priser??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

ojojoj...massa bra svar! Man bockar o tackar!

Ska undersöka vad som kan tänkas bli enklast och smidigast att beställa ifrån, men lutar nog åt en tysk sajt.

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk
Hedersmedlem

handla där det är billigt det brukar visa sig lönsamt i längden *not*

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Thermaltake Armor | DFI Lanparty UT nF4 Ultra-D | AMD 64 3200+ Venice @ 2.6GHz | TwinMOS SP 1024MB PC3500 BH-5 | Gainward 7800GT @ 500/1200 | 2xMaxtor 300GB SATA 16MB | NEC ND3550A | Hiper Type-R 580w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Master_PH
De som är ansvariga för datorerna i skolan sa att det inte är några som helst problem att slippa tull avgifter och annat mindre billigt/roligt när man beställer från usa..

Det är bara att be butiken i fråga att skriva ngt istil med Reprations exemplar eller ngt på paketet. Man behöver ju inte skatta och betala avgifter mer än "en" gång

Stämmer inte riktigt. Det blir ändå tullavgift på det.
Jag köper mycker bilsaker ifrån usa. En del saker har åkt tillbaks för reperation, då måste jag skriva en hel del papper som intygar att det har varit på reperation (Får man hos tullverket). När du har fyllt i papper så bevisar du att du har skickat det för reperation. Detta gör man för att slippa moms och tullavgift i USA och Sverige (tillbaks vägen).

Utan dessa papper, som gäller som intyg, får du stå för omkostnaderna så som moms- och tullavgift.

Åter till topic. Att spara ett par hundralappar att köpa det ifrån USA eller någon annan stans hade jag inte gjort såvidar man inte ska flytta dit eller så. USA har inte lika bra konsumenträtt som här i Sverige. Det kan hända att i vissa fall bryr sig dom inte om dina varor då det har skickats utomlands och enligt deras köpvillkorer så gäller bara deras garanti i deras land.

Sen kan moms- och tullavgifter tillkomma (gör de oftas). Företag i USA får inte skicka varan som gåva, då de måste ge paketet ett värde för tullverket i USA. Kommer paketet ifrån ett företag måste även fakturan skickas med paketet, gör det inte det kommer Svenskatullverket kräva att få se det, eventuellt en kopia.

De kan skriva ner värdet så att tullen inte bryr sig, men då får du också det värdet om ditt paket blir stulet eller skadas under transport.

Många faktorer som gör att jag inte hade köpt ifrån USA. Men ett EU-land så som Tyskland hade jag kunnat tänka mig.

Permalänk

Trackmasters skepticism är väl befogad. Går saker snett så ångrar man sig snart att man handlat "over där". Blir bara en massa jäkla strul.

Det enda jag kan tänka mig att köpa från USA är saker och ting som inte går att få tag på här i Europa.

Visa signatur

"But there's probably no better form of government than a good despot."
-- George Lucas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moscow
billigt värre? http://www.alternate.de/html/shop/productDetails.html?artno=J...

Det där var fan ett bra pris..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Cirka 2700 för det kortet då. Vilket är ett bra pris..

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Cirka 2700 för det kortet då. Vilket är ett bra pris..

Undra bara vad det kostar å få hit det??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Ipod mini låg på en 190euro som är 1750:- svenska.. i sverige kostar dem 1500:-,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil
Undra bara vad det kostar å få hit det??

Finns här http://www.alternate.de/html/includeStaticSmall.html?file=mya... men vad jag kan se kostar frakten ung. 10€ och uppåt beroende på fraktsätt för ett grafikkort men tyvärr är inte min tyska den allre bästa så jag vet inte vad TOF är för något men det vet säkert någon mer kunnig i tyskan?

Permalänk
Medlem

Frakten borde inte vara alltför dyr det är trots allt inte speciellt långt de fraktar. Det som kan kosta är ju eventuella färder utöver fraktbil (båt)..

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

Troligtvis är fraktpriserna på sidan inom tyskland.
Normalt brukar de ligga på min €20.

Permalänk
Medlem

Själv så köpte jag en bilstereo (i Halifax,Kanada) och slutsteg med basar (New Jersey). Ruggigt billigt. Men jag var över o hämtade grejerna själv. Betalade 3200:- för kalaset. Här hemma skulle samma prylar gå på ca 8500:-. Men det är ju inga prylar man tar med sig på planet. Åkte båt över så det fanns gott om plats. Garantin kan man glömma här hemma. Det är det tråkiga med det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Själv så köpte jag en bilstereo (i Halifax,Kanada) och slutsteg med basar (New Jersey). Ruggigt billigt. Men jag var över o hämtade grejerna själv. Betalade 3200:- för kalaset. Här hemma skulle samma prylar gå på ca 8500:-. Men det är ju inga prylar man tar med sig på planet. Åkte båt över så det fanns gott om plats. Garantin kan man glömma här hemma. Det är det tråkiga med det.

Vad kostade resan, du tog kanske lite semester å kolla runt kanske också
vilket fartyg åkte du me?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil
Vad kostade resan, du tog kanske lite semester å kolla runt kanske också
vilket fartyg åkte du me?

Jag fick till och med betalt... Jag hade praktik som styrman på ett containerfartyg/roro.

Tog 8 dagar över atlanten. Åkte fram och tillbaka 2ggr.
Atlantic Compass

Min handledare köpte bilar o motorer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeRetta
Jag fick till och med betalt... Jag hade praktik som styrman på ett containerfartyg/roro.

Tog 8 dagar över atlanten. Åkte fram och tillbaka 2ggr.
Atlantic Compass

Min handledare köpte bilar o motorer.

Godamit du hade ju kunnat köpa på dig hur mycket som helst tagit lån eller något å sålt det i sverige lol

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det var dåligt med datorbutiker där jag var tyvärr. Letade som en idiot. Bara fula Radioshack överallt. Mest skräp där. Elektronik var skitbilligt.
Köpte en IXUS 50 för 2900:- inkl 1GB compact flash. Och detta var i Januari.

Permalänk
Medlem

Ibland kan det löna sig att köpa från USA trots tull, moms och frakt. Köpte en ficklampa av det lite värre slaget (SureFire M2) i julas, efter att allt var betalt blev den fortfarande några hundringar billigare än här i Sverige. Men så är det också hutlösa överpriser på SureFire-produkter i Sverige.

Tullen är inte så farlig, någon 50-lapp eller två på ett varuvärde på ca $160 (har jag för mig), det är momsen som är det värsta. Företaget jag köpte från erbjöd sig att skriva ner varuvärdet men det brukar inte kännas särskilt lockande när det gäller lite dyrare varor.

Har ett vattenblock på gång från DangerDen, lär väl få se hur det blir avgifts- och momsmässigt den här gången.
Har inte fått något levererat via FedEx tidigare, så det ska bli intressant att se hur de behandlar det hela. Man kan ju alltid hoppas att det är lika smidigt som med UPS, de kommer till dörren med varan och räkning på tull/moms kommer någon vecka senare utan att man behöver blanda sig i det hela själv.

Permalänk
Medlem

själv köpte jag en jag en gång en 20tum tft skärm ifrån staterna, den skulle ha kostat runt 20k i sverige men jag bad affären....tror den hette fox eller något liknande. bad dom att skriva att det var en present. dom var snälla nog att klistra på en stor bild på ett gossedjur för att förvirra tullen mer :P. på det sättet sparade jag runt 9000, alltså nästan 50%, dock kostade frakten runt en tuselapp men det var bara för att jag var en fjolla och ville ha den flugen hit fort som fan :D. okej nog med skrytandet :P. personligen förstår jag inte varför tullen och alla andra små saker ska infoga sådanahär elektronik produkter. jag menar det finns ju inte direkt någon inhemskt företag som måste skyddas :S.

dock så måste jag säga att det är lite av vågspel när man köper ifrån staterna eftersom tullen kan vara sadistiska ibland. dock så är det nästan aldrig något problem med affären, dom är oftast väldigt hjälpsamma och bra på att rätta sinna fel ifall dom förekommer. så länge man köper ifrån dom lite större kedjorna såklart.
har en hel del grattis böker och dvd filmer tack vare tankspridda packare

Permalänk
Medlem

Här är en bra sida från tyskland som jag själv har handlat ifrån, dom är snälla och trevliga och svarar snabbt på mail (oftast på under en timme).
Plus det finns Engeskt språk att väja (bra för mej som kanppt kan ett ord tyska )...
http://www.trend4pc.de/index.php/language/en

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]