Någon som vet vart man kan se alla komandon i ubuntu?

Permalänk

Någon som vet vart man kan se alla komandon i ubuntu?

Hejsan !

Jag är ute efter att se vilka kommandon som finns till ubuntu. Som man kan använda sig av och vad kommandona innebär så man kan läras sig. Någon som vet en bra sida för detta. Jag har varit inne på www.ubuntuguide.org där visar dom bara vilka saker man kan installera men inte vad det innebär.

Ha det gött!

Permalänk
Medlem

I /usr/bin /usr/local/bin och andra bin-mappar finns exekverbara program.

Visar programmen i /usr/bin
$ ls /usr/bin

Vill du veta vad de gör så brukar nedanstående oftast funka:
$ man detprogrammetvillvetamerom

Dessutom så har du */sbin -mapparna vars program behövs sudo för att köra.

Samt att google är din vän som kan svara mer på vad programmen gör.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk

Hmm förstod inte riktigt vad du menar men googla fattade jag men det står inte direkt vad dom gör eller så kanske jag söker fel ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Hmm förstod inte riktigt vad du menar men googla fattade jag men det står inte direkt vad dom gör eller så kanske jag söker fel ?

vad är det för typ av kommando du är ute efter

finns hundraltals i linux.. och det varierar mellan distarna med..

Permalänk

He he okej.
Nej dom vanligaste typ dir cd som i dos sådanna som man använder dagligen eller så.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad du inte riktigt förstod. :/
Testa följande i en kommandopromt:

man ls whereis ls man whereis man cd man df man du

Eller är det inte det alls vad du vill?

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Liten snabblista:
cd byta mapp
cp kopiera
mv flytta/byta namn
ls lista filer i en mapp
man *kommando* manualen till 'kommando*
find hitta filer
cat skriv ut en textfil till kommandotolken
more bläddra i textfiler
nano en enkel textredigerare

Några kommandon, de flesta har flera användbara växlar tex: ls -la fr att visa alla filer, även osynliga med ägar info.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk

Okej. tackar
Sudo innebär?
get-apt ?
su ?

Permalänk
Medlem

http://www.ubuntuguide.org
http://www.ubuntuforums.org/

Där hittar du säkert svar på dina flesta funderingar om Ubuntu.

Permalänk

Nja har redan kollat där men kan inte hitta dom. Sedan har jag i google men inte hittat dom där heller tyvär. Men jag kanske har sökt lite fel.

Permalänk
Medlem

http://hem.passagen.se/laplace/linux.html
Den är rätt gammal men grunder är grunder.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Okej. tackar
Sudo innebär?
get-apt ?
su ?

Sudo = loggar in som "super user" eller "root" (administratören) när du exempelvis är användare. Du måste kunna "root" lösenordet efter att du skrivit detta kommando.

get-apt eller apt-get = ett paketsystem utvecklat av folket bakom disten Debian. Du använder kommandot på olika sätt. Vill du installera ett program (binary) så skriver du exempelvis; apt-get install mc.

Su = ungefär samma som sudo.

Lycka till och använd Linuxmanualer för mer info eller infodokumenten; info vad_du_vill_ha_information_om.

Visa signatur

Every machine that runs on a CPU is immense fun!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Okej. tackar
Sudo innebär?
get-apt ?
su ?

sudo <kommando>, kör <kommando> som administrator
apt-get, hantera paket, som synaptic fast i kommandoform. Kräver root (kör "sudo apt-get")
su, byter användare (till ex. root) i prompten. Är avstängt som default i ubuntu. Vill man verkligen byta till root kan man köra "sudo su -".

EDIT: Darn

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Finns inte apropos?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Tackar för hjälpen !
Jo en grej till om jag har fattat detta rätt så kan man beställa ubuntu gratis och få det på en cd skiva. Vart kan jag beställa detta ? Och får man det i en svenska version. Man får kanske manual till ubuntu med då med till skivan.

Permalänk
Medlem

Bättre att ladda ner , jag har beställt ett par skivor i början av maj och inte fått dom än.

men man beställer här iaf : http://shipit.ubuntulinux.org/

edit : Hum , enligt sidan har dom skickat mitt paket den 26/5 . Skumt, undra vart paket har tagit vägen ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
sudo <kommando>, kör <kommando> som administrator
apt-get, hantera paket, som synaptic fast i kommandoform. Kräver root (kör "sudo apt-get")
su, byter användare (till ex. root) i prompten. Är avstängt som default i ubuntu. Vill man verkligen byta till root kan man köra "sudo su -".

EDIT: Darn

Vet du möjligen hur man aktiverar su-rättigheten igen? Du skrev att det var avstängt som default...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Vet du möjligen hur man aktiverar su-rättigheten igen? Du skrev att det var avstängt som default...

Varför vill du det?

passwd aktiverar kontot.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Varför vill du det?

passwd aktiverar kontot.

För att det är bekvämt och jag är van vid det
Har ännu inte orkat konfigurera sudo-rättigheter till mig på någon dist jag testat så jag kör alltid med su...hittils.

passwd? Ska man köra passwd som man använder för att ändra sitt lösenord, och på köpet få su-rättigheter? Vad är det för specialvariant av passwd-kommandot

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
För att det är bekvämt och jag är van vid det
Har ännu inte orkat konfigurera sudo-rättigheter till mig på någon dist jag testat så jag kör alltid med su...hittils.

passwd? Ska man köra passwd som man använder för att ändra sitt lösenord, och på köpet få su-rättigheter? Vad är det för specialvariant av passwd-kommandot

Du behöver inte konfigurera sudo i Ubuntu. Det fungerar på samma sätt som i Mac OS X.

Su är inaktiverat genom att root inte har något lösenord, så därför använder man passwd för att sätta ett lösenord på root.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Du behöver inte konfigurera sudo i Ubuntu. Det fungerar på samma sätt som i Mac OS X.

Su är inaktiverat genom att root inte har något lösenord, så därför använder man passwd för att sätta ett lösenord på root.

jag fattar inte.. är det inte rootlösen man kör på bara via ett konto som standard inte har root-rättigheter, när man behöver dessa aktiverar man ju root-lösen med sudo ..eller?

sen hade jag hört att användare 1000 har lite mer rättigheter än andra användare (utom 0 då) vilka är dessa rättigheter om det stämmer..?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

alla "kommando", för den som nu vill veta

mada@server.mada.lan:~ ls /bin && ls /sbin && ls /usr/bin && ls /usr/sbin|more

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av forcevision
Tackar för hjälpen !
Jo en grej till om jag har fattat detta rätt så kan man beställa ubuntu gratis och få det på en cd skiva. Vart kan jag beställa detta ? Och får man det i en svenska version. Man får kanske manual till ubuntu med då med till skivan.

Man kan beställa skivor. Då får man exakt samma sak på skiva som man kan ladda ner på nätet. Precis som den cd:n man får på nätet kan man välja språk under installationen. Och precis som på den cd:n man laddar ner på nätet får man inte någon tryckt manual. Däremot har du ju alltid manualer i datorn - skriv bara man.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk

Okej så i terminalen i ubuntu så skriver man man.
Grymt bra. tack för hjälpen.
Så även om man beställer cd skivor så får man ingen manual med då?

Permalänk
Medlem

nja man skriver "man kommando" t.ex "man grep"

nix jag fick inga lösa manualer till mina skivor, fast det finns en ganska bra flora av e-books m.m på nätet som behandlar linux i alla dess former

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_Squid
Sudo = loggar in som "super user" eller "root" (administratören) när du exempelvis är användare. Du måste kunna "root" lösenordet efter att du skrivit detta kommando.

Kanske inte det viktigaste i sammanhanget men poängen med sudo är just att du inte behöver kunna roots password, du använder ditt eget. Dessutom kan sudo begränsa rättigheterna till vissa användare, kommandon, datorer eller till och med tider. Det är ett mycket kompetent och komplext program. man sudo för mer info och jag rekommenderar starkt sudo istället för su

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
alla "kommando", för den som nu vill veta

mada@server.mada.lan:~ ls /bin && ls /sbin && ls /usr/bin && ls /usr/sbin|more

funkar med

ls /bin /sbin /usr/bin /usr/sbin |more

också, men bättre, och snabbare, är nog att trycka på tabb två ggr, då får man med alla kommandon oavsett hur ens PATH ser ut.. (kan ju va program å sånt installerat i home eller så också)

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

haha. Display all 1786 possibilities? (y or n)

bra för oss med dåligt minne iaf..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint