Permalänk
Medlem

Ångerrätt

Tjena,

Har precis haft några otrevliga meilkonversationer med Dabus.se.
Dem vill inte ta tillbaka prylarna som jag har köpt hos dem, fast dom fölljer den så kallade Distansavtalslagen. Dem hävdar att jag har använt produkten och då kan jag inte ångra mig. Men enligt lagen så har man rätt att undersöka varan och se om den uppfyller det som producenten/försäljaren har lovat. (Det har gått knappt en vecka sedan jag hämtade ut grejorna på Posten)

Är det någon som har utnyttjat Distansavtalslagen och skickat tillbaka varor till någon internetbutik (Dabus)?

Nu återstår bara en sak, anmäla till ARN, är det någon som har erfarenhet och kan berätta lite hur det går till?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Praxis hos många datorbutiker brukar vara att det går bra att skicka tillbaka saker om produkten är i nyskick, dvs går att sälja som ny. Har man t.ex. rivit sönder kartongen brukar det inte vara så poppis.

Själv har jag inga egna erfarenheter av returer till Dabus/PCaction.

Permalänk
Medlem

Vad e det du har köpt ???

Har du använtprodukterna ???

Permalänk
Medlem

En trådlös router och en adapter.

Inte direkt använt, kopplat ihop och konstaterat att det inte fungerar tillräckligt bra i vårt hus. Har c.a 5.5 Mbit/s mellan vardagsrummet och "kontroret" ~ 10 meter...

Kartongerna är hela och produkterna kan säljas vidare utan problem, men det skiter Dabus i, dem frågade inte, utan svaret jag fick var: "Ångerrätt gäller endast oanvänd produkt. Tyvärr kan vi därför ej ta dessa produkter i retur."

Sen skrev jag att enligt lagen så har man rätt att testa varorna och då svarade Dabus:

"Det står även att ångerrätt inte gäller om varan på grund av sin
beskaffenhet inte kan återlämnas och denna typ av produkt kan vi inte ta i
retur då den är använd. Däremot kan varan bytas ut mot ny likadan om den är
defekt. Du måste då kontakta Netgear för att erhålla ett ärendenummer."

...???

Permalänk
Medlem

Du kanske kan flytta lite på routern så för att få upp farten . Tror den kan vara känslig för hur den står placerad om det är föremål i vägen .

Permalänk
Medlem

Hmm... har försökt med det mesta, flyttat på routern upp/ner , konfigurerat om, skaffat nya längre nätverks/tele kablar så att jag kunde flytta ut routern och modemet etc. Har pratat med Netgearssupport men inget hjälper. Netgear själva rekommenderade andra produkter, och det ville jag köpa hos Dabus men nu blir det nog komplett/Db som får mina pengar istället.

(borde kanske tom. kräva ersättning för tiden jag har lagt på detta )

Permalänk
Medlem

Rent generellt så har du rätt i att man bör få byta enligt ångerrätt även om varan har använts för att man vill testa den och se om den funkar som utlovats men eftersom ångerrätten inte har provats i nån rättslig instans ännu så råder jag dig till att prata med din konsumentvägledare i din kommun så hon/han kan hjälpa dig att fylla i en anmälan till ARN så den blir så riktig som möjligt och spara all konversation du har haft med Dabus.

En svensk PC-tidning gjorde ett test och vad dom kom fram till så följer inte många affärer din rätt enligt ångerrätten att undersöka varan förutom då bl.a NetonNet som ger 30 dgr ångerrätt även om varan använts som även vad jag själv har utnyttjat vid köp av hemelektronik ElGiganten också ger 30 dgr ångerrätt.

Permalänk
Medlem

Då var det gjort! Har fyllt i anmälan och skrivit ut mailkonversationen, samt fakturor etc. Skall skicka anmälan till ARN imorgon. Vi får väl se vad som händer... jag rapporterar!

Permalänk
Medlem

Om du kopplat ihop routern till ditt nätverk och testat hur den fungerat så är den använd.
Skulle du vilja köpa en produkt som någon har öppnat och testat? Den kan som du har gjort endast testats eller så kan lika bra används flitigt i låt säga 10 dagar innan retur, det går inte för köparen att se vilket som.
Men lycka till med anmälan, de kanske får kalla fötter om du går vidare och ångrar sig.

Om du är tveksam till hur en produkt fungerar hemma, köp den då via OnOff. De har 30 dagars öppet köp oavsett om grejerna är använda eller ej.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

August nu är du nog helt fel ute (dock så är jag ingen expert på området). Men tanken med distanslagen är att du skall vara skyddad som konsument när du handlar på nätet/telefon etc. Detta innebär att om du köper en vara så måste du väl få testa/undersöka varan för att kunna avgöra om den uppfyller dina krav... eller?

Läs själv:

Ur Distansavtalslagen:
" Om du har köpt en vara är du skyldig att hålla varan i lika
gott skick som när du fick den. Du har rätt att göra sådana
ingrepp i varan som är nödvändiga för att undersöka den.
Naturligtvis ska du vara försiktig och inte göra en mer omfattande
undersökning än nödvändigt. Om varan skadas
eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar
du ångerrätten."

Permalänk
Medlem

lite kul angående Dell.
Om du beställer en bärbar dator så monteras och skickas den (enligt dell support) från irland. Om du vill utnyttja ångerrätten måste du betala fraktavgift på 850:-. Borde inte frakten sättas inom sverige?

Ursäkta att jag snor tråden

Visa signatur

Vill inte att dagen ska ta slut för imorgon så börjar jag jobba igen

Permalänk
Medlem

Varför skulle du få koppla in varan för att testa den, häva köpet och hänvisa till ångerrätten när varan uppenbarligen inte är i nyskick? Företaget har ju sett att du använd routern.

Du borde veta vilka spec varan har innan köp, i ditt fall routern. Om varan inte håller nämnda spec så ska du självklart få rätt att byta den eller om affären inte kan ge dig en vara som håller rätt spec häva köpet.

Men jag hoppas att de ändrar sig så du får den vara som du vill ha och blir nöjd med, jag är ingen gnällgubbe utan tänker endast hur jag vill ha varan om jag köper något till fullpris.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Inaktiv

Hoppas dom inte tar något i retur, jag vill inte ha din gamla beggade router när jag handlar där.

Permalänk
Medlem

Jo det är väl självklart att man kollar specar etc. innan man köper en produkt... men som jag skrev tidigare så fungerar inte routern enligt produktbeskrivningen...

Detta handlar om Netgear Rangemax som efter 10 meter inomhus dippar ner till 5-10 Mbit/s... och enligt beskrivningen från Netgears produktsida så skall den klara mycket mer:

"Range Matters

Put the NETGEAR RangeMax Wireless Router to work for you, and that's all you need - leave those range extenders, repeaters, and external antennas at the store. RangeMax adjusts to the interference and physical barriers in your home, and delivers up to 500,000 square feet of coverage - 1000% more than 802.11g. And you don't need to throw away your old wireless devices; RangeMax is 100% compatible with your existing 802.11b/g products and will boost their range and speed by up to 50%"

Eller?

Ps. Kojak - beställ nu, ARN tar nog tid på sig...

Permalänk

Jag har returnerat produkter till Dabus mer än en gång. Dock som företag och i deras butik vid Bromma flygplats. Fungerar klockrent...du verkar dock inte bo i närheten av den butiken...

Har du testat att ringa dem? De brukar vara trevliga på Dabus kundtjänst? (eller bara mail alltså)

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Tyvärr så bor jag nere i Skåne så att jag har ingen möjlighet att besöka dem personligen... trevligheten måste jag dock ifrågasätta... Har bara mailat med dem, men det var mest "torra" svar jag fick (se inlägg ovanför). Har du returnerat varor efter att du har testat dem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zedus
Tyvärr så bor jag nere i Skåne så att jag har ingen möjlighet att besöka dem personligen... trevligheten måste jag dock ifrågasätta... Har bara mailat med dem, men det var mest "torra" svar jag fick (se inlägg ovanför). Har du returnerat varor efter att du har testat dem?

Jepp, har jag...men testa att ringa deras 020-nummer. Kanske jag som haft flyt eller så är det för att jag är så trevlig!

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem

Hmms, 10meter inomhus och dippar till 5-10mbit ? är detta vad den säger att den är ansluten som eller är det reel hastighet (t.ex. om du testar ladda ner något)?

Har du rangemax kompatibla nätverkskort på datorn? D.v.s. netgears WPN*11 kort?

Har du testat olika kanaler, kan vara så att kanal 6 inte fungerar hos dig. Sen om du sitter med ett sten/betonghus så är det ju kört med i stort sett vilken trådlös router som helst..

Detta är liksom det första man testar innan man ens tänker på att lämna tillbaka något.

Men, som sagt, du ska väl egentligen få ta och byta den då lagen faktiskt menar förbrukningsartiklar som t.ex. bläckpatroner och sånt när dom skriver att dom av sin karaktär snabbt åldras och blir sämre och så..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr reel hastighet... Och inte nog med det, PINGar försvinner och ligger på allt mellan 2ms upp till 60ms... USB Adaptern är en Netgear WPN111.

Har provat det mesta, olika kanaler, b/g standarden etc. Men om man skall använda "special features som t.ex. extended range på 108 Mbps" så måste man använda kanal 6.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad anser du att de skall göra med produkten om de accepterar din retur?

Sälja en beg. vara som ny och utföra bedrägeri mot en kund?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Vad anser du att de skall göra med produkten om de accepterar din retur?

Sälja en beg. vara som ny och utföra bedrägeri mot en kund?

Logga DOA mot leverantören, få en ny därifrån och få en fin paketerad som man sen säljer till kund ?

Fult, oärligt, trick som kan fungera..hehe

Zedus: med reel hastighet menar du då samma som mig?

Att du t.ex. tankar något från internet med 5-10mbps (d.v.s. ca 625-1200KB/s) eller menar du att datorn säger "Ansluten med 5.5mbps till Netgear".

Om det är det tidigare så förstår jag inte riktigt varför du klagar, om det är det senare så gör jag det däremot..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Känns faktiskt som om distansavtalslagen gäller även här?

Jag köpte en projektor från OnOff, packade upp den och testade den men jag gillade inte kontrasten på den. Blev bäng i ögonen. Var inga problem att skicka tillbaka och få alla pengar tillbaka. Enligt lagen så har man ju rätt att testa varan.

SantaClaus, vad butiken ska göra med produkten är svårt att säga. Sälja som beg. eller demoex kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Vad anser du att de skall göra med produkten om de accepterar din retur?

Sälja en beg. vara som ny och utföra bedrägeri mot en kund?

(Ärligt talat så skiter jag i det!) Förmodligen gör nog många butiker precis det du skriver, frågan som man bör besvara först innan man kallar det bedrägeri är om varan är begagnad?
Jag som kund skulle förmodligen bli upprörd om jag märkte att en vara har varit i någon annans ägo, men om jag inte gör det? Om man tar mitt fall, jag packade upp routern ur lådan (försiktigt, den är helt intakt) har provat routern med olika inställningar etc. nu har jag återställt den till "default settings". Den är nerpackad i sin orginal förpackning, så att den som skulle få den efter mig märker troligen inte att routern har testats... sen är det faktiskt upp till butiken att ha bra hantering för sådana ärenden. Vad gör OnOff, Elgiganten, Siba etc med alla återlämnade prylar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg

Att du t.ex. tankar något från internet med 5-10mbps (d.v.s. ca 625-1200KB/s) eller menar du att datorn säger "Ansluten med 5.5mbps till Netgear".

Om det är det tidigare så förstår jag inte riktigt varför du klagar, om det är det senare så gör jag det däremot..

[/B]

bogg - det finns väl andra saker man kan göra med datorn än tanka (eller?) Jag testade med att kopiera över en film mellan den bärbara (Wifi) och den stationära (Wired), det gick så där, riktigt slött mest av tiden...

Nätet fungerar hyfsat allt mellan 2KB/s - 430 KB/s (linan sätter gräns), dock så är det nog inget kul att lira på nätet pga. den väldigt slumpmässiga höga pingen...

Permalänk
Medlem

Vet inte om man kan tolka lagen som att man har rätt att använda varan.
Det står undersöka den försiktigt.

Vad gäller El-giganten och NetonNet exempelvis så har de åtelämnade varor på en särskild plats i butiken där de säljs lite billigare.

Permalänk

Distansavtals lagen är i min tolkning att du i princip får "titta" på produkten och faktiskt inte använda den. Eftersom man ej har _rätt_ till öppetköp hos någon om inget annat lovats så är denna lag väldigt tight skriven ( tycker jag ... ).

Detta är min egna tolkning samt endel av erfarenheter där jag jobbar.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Ja, lagar är svår att tolka... så tolkar www.dabus.se lagen:

Ångerrätt
Privatkonsument har i vissa fall rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller dock inte datorprogram, ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits. Med försegling avses även teknisk plombering (t ex serienummer). Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Varan får ej vara använd. Vill konsument utnyttja sin ångerrätt skall denna kontakta Dabus för erhållande av ett RMA-nr. Returfrakten bekostas av konsumenten. .

Det är nog ordet "använd" som kan diskuteras, är testning = använding...
Jag skall precis skicka iväg brevet till ARN, så får vi se hur Dem tolkar lagen...

Permalänk
Medlem

http://rixlex.riksdagen.se

Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal.

17 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som
inte kan hänföras till konsumenten.

Förklara detta för mig tack. Hur ska man kunna undersöka en vara utan att sätta igång grejerna för att se om de motsvarar förväntningarna? Klart man måste få ansluta grejerna. Butiker som ger sig in i telefonförsäljnings eller postordersbranchen är fullt medvetna om detta. Inget man kan skylla på konsumenten.

Permalänk
Medlem

Nu hör detta kanske inte riktigt hit, men om jag har fått rätt för mig så kom lagen till när det blev vanligt med telefonförsäljare som ringde och skickade massor med saker även fast man inte ville ha dem. Då fick man rätt att ångra köpet på en vara som inte var den man hade beställt.
Man har rätt att titta på varan men inte rätt att använda den, var som är att använda den är en tolkningsfråga helt klart.
I detta fallet fugerar produkten, dock undermåligt. Skall den då räknas som defekt är det det man får göra. Då får man den utbytt, i detta fallet av Netgear eller dabus direkt. Efter 3 gånger kan man har rätt till ett återköp.

Är det så att man ångrar sig, vill inte ha produkten även om den fungerar eller inte då har man rätt att byta den. Det behöver man inte "använda" produkten för att veta.

Eller har jag helt fel här? Har bråkat om den här lagen några gånger själv nämligen.

Permalänk
Medlem

"Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som
inte kan hänföras till konsumenten."

Det är otroligt svårt att undersöka en vara utan att testa dess funktion. Är du inte nöjd så kan du ÅNGRA dig. Därför det kallas ångerrätt.

Tror nog att ARN håller med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Vad anser du att de skall göra med produkten om de accepterar din retur?

Sälja en beg. vara som ny och utföra bedrägeri mot en kund?

Har själv köpt en demovara som ny på iofs ElGiganten pga att jag redan hade provat två LG dvdinspelare som jag inte var nöjd med och att den jag ville prova härnäst inte fanns i lager förutom då demoexet. Den var även lätt skrapad på ovansidan som inte syns i hyllan så jag brydde mig inte om det och är för övrigt nöjd med köpet då jag faktiskt behöll denna apparat då den gör det den ska till min belåtenhet.

Sen har dom även ex som varit ut till tidigare kunder som säljs billigare pga olika skäl som att kartongen är mosad mm men dom har fortfarande kvar sitt 30 dgr öppet köp och därför handlar jag där för hur det nu än är så ser man trots allt mer när man är hemma i sin lilla lugna vrå än när man kollar på apparaten i affären och ännu mindre kan man ju kolla på sakerna vid distansköp så det ska funka som så att du kan även testköra grejen och är du inte nöjd med den så tillbaks med den men eftersom det funkar som det funkar idag så köper jag hemelektronik hos företag som har generös ångerrätt förutom då datagrejer som jag köper över nätet efter att i görligaste mån läst en massa reviews t.ex.

Sen som svar på ditt påstående så visst går en använd vara att sälja som ny om kartongen och varan är i nyskick men om det är t.ex skrapmärken eller att kartongen är skadad så går det inte och då får affären sälja den till reducerat pris men det kan ju affären ha med i sin ångerrättspolicy att kunden då får tillbaks låt säga 70% av nyvärdet istället för 100%.