Intel-Macar använder TCPA/TCG/whatever....

Permalänk
Medlem

Intel-Macar använder TCPA/TCG/whatever....

http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=05/08/01/0421248&tid...
Var det inte Apple som hävdade att de aldrig skulle hoppa på TCPA-tåget? Antagligen ska väl TCPA-chippen stoppa folk från att installera OSX på vanliga PCar (eller blir det PCs? skitsamma).
Frågan är väl hur ond denna lösning blir, om det blir kontrakt-med-satan-versionen som MS kör eller om det blir en öppnare lösning...
http://www.gentoo.org/news/20050202-trustedgentoo.xml är intressant läsning, även om man inte är Linuxanvändare då den påvisar bra sätt att använda TCPA. PDF-en kanske klarar upp en del begrepp också.
Ber om ursäkt om detta har postats tidigare.

Permalänk
Medlem

Snälla, kan vi sprida lite mindre rykten? Som någon på Slashdot påpekade så är det inte säkert att Mac'arna kommer att ha detta eftersom den slutgiltiga utformningen är helt okänd.

Vidare så är det inte en komplett implementering av TCPA som finns i Developer-macarna, utan en mycket liten del för att förhindra att den utvecklingsversion av OS X som körs på dem ska spridas utåt.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att DRM och TCPA kommer vi få se i allt framöver.
Att Apple hoppar på kan vi nog räkna med, även Windows och Linux.

Tyvär lever i redan i storebror samhället. Det enda vi kan göra är att försöka få världen att förstå att det är fel.
Samhället som vi kan läsa om i boken 1984 kryper allt närmare. Men men. Man kan alltid sticka till sydostasien. Där slipper man skiten.

Permalänk
Medlem

Ja, det är sant och borde ha framgått i min post. Dock kan man ju fråga sig hur Apple annars ska kunna hindra människor från att köra OSX på en vanlig x86-burk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Ja, det är sant och borde ha framgått i min post. Dock kan man ju fråga sig hur Apple annars ska kunna hindra människor från att köra OSX på en vanlig x86-burk.

Man får hoppas att de nöjer sig med en snällare variant av spridningsskydd. De kan ju lägga en vanlig spärr som känner av vad det sitter för chipset/processor i eller något annat som är specifikt för Mactel-datorerna.

Om det gick skulle jag gladeligen betala för att köra OS X på min PC, vilket jag inte kan säga om windows.

PS
Nice signatur, håller med dig.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Man får hoppas att de nöjer sig med en snällare variant av spridningsskydd. De kan ju lägga en vanlig spärr som känner av vad det sitter för chipset/processor i eller något annat som är specifikt för Mactel-datorerna.

Om det gick skulle jag gladeligen betala för att köra OS X på min PC, vilket jag inte kan säga om windows.

PS
Nice signatur, håller med dig.

Tyvärr är det inte min kvickhet utan Mr_khyrons :). Angående Intel+Apple så tycker jag det är bra om det innebär strömsnålare och billigare macar, men vad som händer får framtiden utvisa.

Permalänk
Medlem

Hur de "riktiga" intelmac:arna kommer se ut vet vi inte…
Som det är nu på utvecklingsburkarna så är det ju vanligt bios i dom, och blir det det på de "riktiga" (vilket jag inte hoppas) så kan det nog bli "palladium" i dom.
Blir det ett riktigt bootoperativ så kan vi förhoppningsvis slippa det…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Om de blir DRM för hela slanten i skärmar och gud vet vad i framtiden så får vi bli van att ha eländet över allt. Apple är på tok för små för att kunna ha något att säga till om när det gäller sådant. Musikindustrin och pyttemjuk gör sitt allra bästa för att förstöra upplevelsen med datorer, och tyvär så ser det ut som att de kommer att lyckas med det om några år.

Permalänk
Medlem

Apple blir väl den första tillflyktsorten för de som tröttnar på Mircosofts fasoner. Om Apple klart och tydligt visar vart de står i frågan (och med det menas att de tar avstånd från allt vad tcpa heter ) så tror jag att de kommer vinna många kunder.

Gemene man vet inte än vad det här innebär, men när de väl kommer till insikt så tror jag att deras röst kommer betyda mycket.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig
Apple blir väl den första tillflyktsorten för de som tröttnar på Mircosofts fasoner. Om Apple klart och tydligt visar vart de står i frågan (och med det menas att de tar avstånd från allt vad tcpa heter ) så tror jag att de kommer vinna många kunder.

Gemene man vet inte än vad det här innebär, men när de väl kommer till insikt så tror jag att deras röst kommer betyda mycket.

Jag vet inte ens om de KAN ta avstånd från frågan. Det är så att det har instiftats en lag i USA om att alla nya persondatorer måste vara utrustade med TCPA inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag vet inte ens om de KAN ta avstånd från frågan. Det är så att det har instiftats en lag i USA om att alla nya persondatorer måste vara utrustade med TCPA inom en snar framtid.

Va!?? När hände det?
Får hoppas att EU slår näven i bordet och säger att nu får det fanimej vara nog, EU-domstolen är väl typ de enda som stått upp mot MS på senare år....
Iofs kanske det räcker med att man har ett TCPA-chip i datorn, det behöver ju inte användas på de sätt som MS vill, sen länken ovan.
BTW så känns hela debbaten om detta rätt förvirrad, begreppen verkar inte direkt vara klara för majoriteten av användare. Menar man TCPA=Palladium eller vad?

Permalänk
Medlem

HATA TCPA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Menar man TCPA=Palladium eller vad?

Men menar TCPA som de som startade Trusted Computing (TC) även kallad Next-Generation Secure Computing Base som gick under namnet Palladium. Dator som är utrustade med ett "Fritz-chip".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag vet inte ens om de KAN ta avstånd från frågan. Det är så att det har instiftats en lag i USA om att alla nya persondatorer måste vara utrustade med TCPA inom en snar framtid.

Kan det verkligen stämma? Har du källa på det?

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Kan det verkligen stämma? Har du källa på det?

Läste om det i Computer Sweden för ett år sedan...

Hittade det, lagen är inge färdig ännu...

The bills:
In the USA there's a planed bill, the so called CBDPTA (Consumer Broadband and Digital Television Promotion Act). First it was callen SSSCA (Security Systems Standards and Certification Act). The new name reads much more harmless. Looks like the first name made it too easy to discover the purpose of this bill.
This bill plans to legally force secure (TCPA-conform) systems. So in the USA it would then not be allowed to buy or sell systems that are not TCPA-conform. Passing this law would be punished with up to 5 years of prision and up to $500.000 fine. The same would apply for development of "open" software. Open means that it would work on systems that're not TCPA-conform.
Even if this bill would only valid in the USA it would have catastrophically effects worldwide. Because US companies are not allowed to develop and sell "unsecure" software, others would have to jump onto the TCP-train, so they would give total control over themself to the TCPA (USA?), or they would have to live completely without software and harware from US-companies. No Windows, Solaris, MacOS, Photoshop, Winamp or to say it short: The largest part of all software that's used on this planet would not be usable.

Referens: http://www.againsttcpa.com/what-is-tcpa.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Läste om det i Computer Sweden för ett år sedan...

Hittade det, lagen är inge färdig ännu...

The bills:
In the USA there's a planed bill, the so called CBDPTA (Consumer Broadband and Digital Television Promotion Act). First it was callen SSSCA (Security Systems Standards and Certification Act). The new name reads much more harmless. Looks like the first name made it too easy to discover the purpose of this bill.
This bill plans to legally force secure (TCPA-conform) systems. So in the USA it would then not be allowed to buy or sell systems that are not TCPA-conform. Passing this law would be punished with up to 5 years of prision and up to $500.000 fine. The same would apply for development of "open" software. Open means that it would work on systems that're not TCPA-conform.
Even if this bill would only valid in the USA it would have catastrophically effects worldwide. Because US companies are not allowed to develop and sell "unsecure" software, others would have to jump onto the TCP-train, so they would give total control over themself to the TCPA (USA?), or they would have to live completely without software and harware from US-companies. No Windows, Solaris, MacOS, Photoshop, Winamp or to say it short: The largest part of all software that's used on this planet would not be usable.

Referens: http://www.againsttcpa.com/what-is-tcpa.html

Tur att den inte är färdig än då. Det måste ju finnas några vettiga människor i beslutspositioner i USA som kan sätta stop för detta. Amerikanarna brukar ju gilla "Freedom" och tcpa är ju raka motsatsen till det.

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
The bills:
In the USA there's a planed bill, the so called CBDPTA (Consumer Broadband and Digital Television Promotion Act). First it was callen SSSCA (Security Systems Standards and Certification Act). The new name reads much more harmless. Looks like the first name made it too easy to discover the purpose of this bill.

Consumer? Det var lustigt, den där lagen är ju en enda stor spark i skrevet på allt vad konsumenter heter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Tur att den inte är färdig än då. Det måste ju finnas några vettiga människor i beslutspositioner i USA som kan sätta stop för detta. Amerikanarna brukar ju gilla "Freedom" och tcpa är ju raka motsatsen till det.

Förutsatt att det är sant så ska du se att det ändrar sig riktigt riktigt snabbt när alla utom microsoft flyttar till Indien.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ookk
Tur att den inte är färdig än då. Det måste ju finnas några vettiga människor i beslutspositioner i USA som kan sätta stop för detta. Amerikanarna brukar ju gilla "Freedom" och tcpa är ju raka motsatsen till det.

Anledningen till förslaget är väl att amerikanarna är så dumma att de inte kan försvara sig mot lite virus och amatörhackare utan hjälp från Bigbrother

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
Anledningen till förslaget är väl att amerikanarna är så dumma att de inte kan försvara sig mot lite virus och amatörhackare utan hjälp från Bigbrother

ja det hela är säkert enbart deviced för konsumentens bästa..

det ska filtrera ut subversiva element från att konspirera mot republikanerna samt ändra fula ord till slumpmässiga fraser som "God bless you" tex (kanske nått för Swec?) alla bilder av bröstvårtor ska ersättas med gulliga kaniner. (som inte gör "det där" då givetvis)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja det hela är säkert enbart deviced för konsumentens bästa..

det ska filtrera ut subversiva element från att konspirera mot republikanerna samt ändra fula ord till slumpmässiga fraser som "God bless you" tex (kanske nått för Swec?) alla bilder av bröstvårtor ska ersättas med gulliga kaniner. (som inte gör "det där" då givetvis)

Hehe, man kanske i framtiden kommer att kunna minnas den här epoken som tiden då "man fick göra vad man ville med sin dator".
Våra barn-barn kommer att häpna inför berättelser om hur vi instalerade konstiga program från olika utvecklare på våra burkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Hehe, man kanske i framtiden kommer att kunna minnas den här epoken som tiden då "man fick göra vad man ville med sin dator".
Våra barn-barn kommer att häpna inför berättelser om hur vi instalerade konstiga program från olika utvecklare på våra burkar.

Äh, då har ju MS för längesedan lagt in Palladium i våra hjärnor och raderat alla minnen av wärsch
Goda nyheter?
http://osnews.com/comment.php?news_id=11455

Permalänk
Medlem

TCPA är inte Palladium, och är inte heller specifikt utvecklat för att användas till DRM. Läs lite på http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/tcpa_rebuttal.pdf för en förklaring från en IBM-anställd som sysslar med TCPA (och är motståndare till DRM).

Själv är jag nog inte helt övertygad om vare sig TCPA:s farlighet eller dess fördelar. Däremot håller jag inte alls med om grundtanken bakom Palladium (att den som skapar ett digitalt objekt ska ha rätt att bestämma över hur det används). Jag anser också att DRM är värdelöst för alla inblandade.

On topic så kan jag nog tänka mig att Apple är ganska sugna på att använda någon sorts hårdvaruspärr för att hindra folk från att köra deras fina operativsystem på något annat än deras överprissatta hårdvara. När Macintosh körs på Intelprocessorer kommer man ju att kunna jämföra priset direkt med motsvarande PC, och jag tror inte att jämförelsen kommer att falla i Apples favör.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
TCPA är inte Palladium, och är inte heller specifikt utvecklat för att användas till DRM. Läs lite på http://www.research.ibm.com/gsal/tcpa/tcpa_rebuttal.pdf för en förklaring från en IBM-anställd som sysslar med TCPA (och är motståndare till DRM).

Själv är jag nog inte helt övertygad om vare sig TCPA:s farlighet eller dess fördelar. Däremot håller jag inte alls med om grundtanken bakom Palladium (att den som skapar ett digitalt objekt ska ha rätt att bestämma över hur det används). Jag anser också att DRM är värdelöst för alla inblandade.

On topic så kan jag nog tänka mig att Apple är ganska sugna på att använda någon sorts hårdvaruspärr för att hindra folk från att köra deras fina operativsystem på något annat än deras överprissatta hårdvara. När Macintosh körs på Intelprocessorer kommer man ju att kunna jämföra priset direkt med motsvarande PC, och jag tror inte att jämförelsen kommer att falla i Apples favör.

Har inte läst länken men TCPA var väl från början tänkt som ett säkrare sätt att hantera kryptering och känslig information i datorn, vilket medför digitala signaturer och kopieringsskydd som en bieffekt.

Det kommer förmodligen spåra ur och bli ett bigbrothersystem tack vara amerikanarnas lagstiftning. De får ju inte ens kryptera med mer än 64 bitar (vilket i sin tur inte använder mer än 40 bitar för att amerikanska regeringen lätt ska kunna knäcka det).

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Det här stämmer inte.

Det är ett rykte som inte visat sig stämma. Referens här. Party!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Det här stämmer inte.

Jag instämmer!
pga policies fick inte utvecklarna dementera uppgifterna, så apple gick ut med det oficiellt...(Källa: OsNews.com)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Det här stämmer inte.

Det är ett rykte som inte visat sig stämma. Referens här. Party!

Att det inte stämmer stämmer inte nödvändigtvis

Äntligen får jag säga det: RTFA! Om du kollar på artikelt i slashdot-nyheten så ser du en uppdatering längst ner. En annan Apple-utvecklare har nämligen kommit fram till motsatsen. Dessutom är det här bara utvecklardatorer - det är inte samma saker som kommer säljas i affärer. Så huruvida Apple har palladium eller inte är lika mycket rykten nu som nyss.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
Det här stämmer inte.

Det är ett rykte som inte visat sig stämma. Referens här. Party!

På dev-macarna så sitter det iaf ett TPM-chip:

Chippet sitter snett över biosen, det står Infineon på det:
http://www.appleinsider.com/image.php?i=appledevkit1&id=1146

I denna .nfo så nämner de som meckat med osx86 att detta chip existerar:
http://www.tuxtalk.org/files/phenix.nfo

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm