Varning för molex-förgrenare från DatorButiken.com

Permalänk
Medlem

Varning för molex-förgrenare från DatorButiken.com

Då jag redan skrivit ett händelseförlopp över vad som hänt mig de senaste månaderna så tänker jag kopiera in det här. Håll i åtanke att mottagaren varit DatorButiken.com.

Citat:

För ett par månader sen köpte jag av er bl.a. ett par hårddiskar och 2 st molex-förgrenare, dvs. såna här: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DEL-114

I samma runda som allt kopplades in förstördes exakt 1000GB hårddiskar. Jag utgick ifrån att det var nätagget som det inte stod riktigt till med och tog fram multimetern, +5V- och +12V-spänningarna verkade vara riktiga men kopplade man in den i någon dator så händge sig datorn bara ett par sekunder efter POST med udda färger på skärmen.

Det här var ett Antec TruePower 480W nätagg och Antec brukar inte vara kända för dålig kvalite, trotts allt var något nu fel på nätagget och det var bara att köpa ett nytt.

Igår, när jag plockade fram mina molex-förgrenare som jag inte haft använding för sen när det fasansfulla med hårddiskarna och nätagget hände upptäckte jag något hemskt. Den ena molex-förgrenaren som jag inhandlat av er är felkopplad, +12V (gul) är kopplad till +5V (röd) och vise versa.

Bild (jag ber om ursäkt för den oskarpa bilden, kan ta ett bättre vid önskemål):
http://amy.qwqb.com/temp/defektkabel.jpg

Denna molex-förgrenare är ensam skyldig till döden av 1000GB hårddiskar och ett Antec TruePower 480W nätagg och en helvetes massa tid på felsökning, något mycket dyrbart för en student.

Jag hoppas att vem det än är som är leverantör till dessa kablar blir vid nästa inköp bojkottad.

Så om ni ska beställa molex-förgrenare från DatorButiken.com så kolla att kablarna inte är defekta, det är inget man märker utan att kolla. För mig själv finns det en övervägande chans att jag inte kommer köpa mer från DatorButiken.com i fortsättningen.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Avstängd

Fyfan vad illa!!!

(Speciellt för en =TF= ;P)

Fick du ingen kompensation från dem då?

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem

Re: Varning för molex-förgrenare från DatorButiken.com

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
För mig själv finns det en övervägande chans att jag inte kommer köpa mer från DatorButiken.com i fortsättningen.

Ja, för det är ju datorbutiken som tillverkat kabeln i sin källare

Visa signatur

God is just an imaginary friend for grownups.
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

tss jävla kabel jävel det var ju riktigt illa. fyfan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Fyfan vad illa!!!

(Speciellt för en =TF= ;P)

Fick du ingen kompensation från dem då?

Nej, det svar jag fick var:

Citat:

Bäste Kund

Det var en väldigt tråkig historia, men tack för din feedback.

Citat:

Ja, för det är ju datorbutiken som tillverkat kabeln i sin källare

Nej det klart det inte är, men de är de som ansvarar att deras produktsortiment håller en viss kvalite, vilket det i det här fallet inte gjorde. T.ex. är det inte heller DatorButiken som tillverkar PSU:s i sin källare, men likförbannat är det de som får ta smällen ifall ett PSU förstörde en hel dator.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

tog någon på sig ansvaret då?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Avstängd

Helt otroligt... inte nog med att delarna förstördes, all data du förlorade också. Måste kännas jävligt surt!

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david nordberg
tog någon på sig ansvaret då?

Nej, inte än så länge iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WetWilly
Helt otroligt... inte nog med att delarna förstördes, all data du förlorade också. Måste kännas jävligt surt!

Jo, det tog hårt, inte nog med det, det här hände inom samma 3-dagarsperiod som det tjärvade det ihop helt med flickan och farfar fick åka in på akuten.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

You go datorbutiken..eh..way to go datorbutiken! Ett seriöst (?) företag hade juh betalat skadorna om man hade kunnat bevisa det tillräckligt men uppenbarligen inte med datorbutiken.

Permalänk

Men är det inte så att ett företaget ska stå för följdskador som uppstår pga av att deras produkter är trasiga.
Kolla konsumentverkets hemsida, tror de har ett exempel på att om en tvättmaskin läcker vatten så kan företaget få stå för fuktsdaor som uppstått. Men är lite osäker så kolla upp det som sagt.

Permalänk
Medlem

Fy fan vilket nonchalant svar. Man förväntar sig minst en förklaring vid såna här tillfällen, alternativt en ärlig ursäkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av persson78
Men är det inte så att ett företaget ska stå för följdskador som uppstår pga av att deras produkter är trasiga.
Kolla konsumentverkets hemsida, tror de har ett exempel på att om en tvättmaskin läcker vatten så kan företaget få stå för fuktsdaor som uppstått. Men är lite osäker så kolla upp det som sagt.

Tack för tipset, jag kollade upp det med Konsumentverket och i mitt tyckte liknar detta fall väldigt mycket som det här:

Citat:

Tvättmaskin förstörde kläder

Trumman i den två månader gamla tvättmaskinen sprack och förstörde de kläder som låg i trumman. Kan jag få ersättning för de förstörda kläderna ?

Affären är skyldig att ersätta dig för de kläder som den felaktiga tvättmaskinen förstört.

Källa: http://www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=...

Edit:

Efter att ha läst vidare hittade jag detta, precis som du sa:

Citat:

Skadestånd

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara

* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
* inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
* prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
* andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Källa: http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&ln...

Jag hoppas verklighen att slippa blanda in lagen i det här, alla problem går att lösa utan järnhandskar.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

På de kablar jag köpt har det alltid suttit en sticker på att jag ska kontollera att kablarna sitter rätt innan användning.. matcha så det är rätt färg på dem...

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Ajdå måste jag säga! Hoppas det fixar sig för dig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _baRRy_
På de kablar jag köpt har det alltid suttit en sticker på att jag ska kontollera att kablarna sitter rätt innan användning.. matcha så det är rätt färg på dem...

samma här faktiskt. en gul lapp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jaha då har man haft tur då för inte sjutton kollar jag att det är rätt kopplat på en molexförgrening och inte har jag sett nån klisterlapp heller som talar om att jag ska kolla så det är rätt kopplat innan användning :confused:.

Men visst sjutton får Datorbutiken.com stå för detta då det bevisligen är felkopplat så jag hoppas dom gör det enda rätta och ersätter dig för alla kostnader du har haft pga detta FLAGEL!

Permalänk
Medlem

Db (eller tillverkaren) borde stå för alla skador!

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk

Detta är ju en tråd för dbmannen.

Kan ju tänka mig att de gör allt för att komma undan, kan ju inte vara kul ur deras synvinkel att lägga ut så mycket för en vara som går på ett par tior. Men deras rykte kan ju få sig en rejäl törn om de inte sköter det här på ett bra sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Db (eller tillverkaren) borde stå för alla skador!

Mot kunden bör Db stå för skadorna. Db får sedan själva processa mot tillverkaren av kabeln.

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk

Om man läser vidare på: http://www.kov.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=133 så står det också:

Obs!Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening.
Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:
1. Det ska föreligga ett hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada.
2. Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll.
3. Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det.
4. Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.
För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.

Frågan är om Datorbutiken uppfyller de 4 kviterierna?

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att DB-mannen får en chans att läsa denna tråd.

Som någon påpekade tidigare så kan det här vara mindre bra för ryktet, men jag vill säga att syftet med den här tråden var verkligen inte att få DB att framstå som dåligt, även om jag i stor grad inte är så nöjd med svaret.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.

Frågan är om Datorbutiken uppfyller de 4 kviterierna?

Ähhh, är man en seriös firma betalar man ut pengarna ändå. Mycket mer att förlora på dåligt rykte etc... Någon som handlat på datorhandel.com på sista tiden t.ex.?

...å håller såklart även med om att det vore bra om Db uttalade sig här också såklart (på endera sätt).

Visa signatur

Probably the best Hkkathome© in the world...
*** Borde inte C++ heta ++C istället? ***

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kosh of Vorlon
Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:
1. Det ska föreligga ett hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada.
Då hade vi nog sett en hel del fler trådar om hur skit db är ^^
2. Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll.
Snarare säljarens ANSVAR att levera en produkt som trots allt är ganska viktig att den fungerar
3. Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det.
Nej självklart alla delar är alltid hela när man får dom från fabriken? Standarcheck av dom uppfylld?
4. Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.
Bara att sätta sommarjobbare på att kolla igenom alla? :/
För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.

Frågan är om Datorbutiken uppfyller de 4 kviterierna? [/B]

Självklart skall du dra in konsumentvägledaren sluta fega, 1000 gb diskar har gått sönder? Jag hade ringt direkt..

Permalänk
Medlem

FLAGEL: Hade de hänt mig så hade jag verkligen blivit fly förbannad. 1TB hdd kostar minst 4000kr, inga småpengar direkt. Sen vilket jävla svar "
Det var en väldigt tråkig historia, men tack för din feedback"

Blir arg bara när jag läsert. Ta upp de här med konsumentverket, de här ska inte få accepteras. Behöver du bli otrevlig mot dom så bli riktig otrevlig!

Permalänk
Medlem

Hur ska de veta att kundentalar sanning då?
Kunden kanske klantade sig och råkade förstöra grejerna själv för att sedan flytta om kablarna i molexförgrenaren för att hävda att de var så från början? Känns som en svår situation för butiken också.

Nu säger jag ABSOLUT inte att det är så det har gått till men butiken kan ju å andra sidan tänka på det sättet. Svårt som fan att bevisa något. Om de tar en titt på sitt lager och upptäcker att problemet förekommer bland flera av produkterna så är det ju inget att diskutera om butiken är seriös.

Edit:
Tänkte på ditt mail FLAGEL, de kanske tog det som ett vanligt feedbackmail eftersom du inte gör något anspråk alls i mailet.

Permalänk
Medlem

isåfall ser det inte bra ut på punkt nr 2. "Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll."

För hur fan ska DB ha kunnat veta att just den molexen var så farlig ? Även om det är förjävligt så är det tveksamt om han lär få en spänn av dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
FLAGEL: Hade de hänt mig så hade jag verkligen blivit fly förbannad. 1TB hdd kostar minst 4000kr, inga småpengar direkt. Sen vilket jävla svar "
Det var en väldigt tråkig historia, men tack för din feedback"

Blir arg bara när jag läsert. Ta upp de här med konsumentverket, de här ska inte få accepteras. Behöver du bli otrevlig mot dom så bli riktig otrevlig!

Jo, det är ju som sagt dyrt, speciellt för en student. :/ Det värsta var dessa 1TB innefattar systemdisken som jag hade allt jobb, texter, papper, bilder, allt man samlat på sig under åren.

Tog ett nytt kort föresten, den här är skarpare.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Men det fotot du har visar ju ingenting. Det intressanta är om det verkligen är felkopplat. Alltså vad jag menar är att färgen på kablarna spelar ju ingen roll, om kabeln ska ha kortat dina diskar så måste kablarna varit korsade över till andra kontakten. Var de verkligen det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Men det fotot du har visar ju ingenting. Det intressanta är om det verkligen är felkopplat. Alltså vad jag menar är att färgen på kablarna spelar ju ingen roll, om kabeln ska ha kortat dina diskar så måste kablarna varit korsade över till andra kontakten. Var de verkligen det?

På bilden ser det ut som om han tryckt i förgrenaren i sigsjälv så ja, de verkar vara korsade till andra sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Men det fotot du har visar ju ingenting. Det intressanta är om det verkligen är felkopplat. Alltså vad jag menar är att färgen på kablarna spelar ju ingen roll, om kabeln ska ha kortat dina diskar så måste kablarna varit korsade över till andra kontakten. Var de verkligen det?

Du vet att motexkontakter går bara att sätta åt ett håll då de har rundade kanter på övre sidan och 90-graders vinklade kanter på undersidan, det går alltså inte att vända på dem åt fel håll när man pluggar i dem i varandra.

Vad bilden visar är att när man pluggar in hankontakten i honkontakten så överensstämmer inte fägerna med varandra, alltså är kablarna korsade eller molexkontakten monterad upp och ner i kablarna (vilket är exakt samma sak).

Visa signatur

qw q b