Permalänk

Trådlöst nätverk en hälsorisk?

Hejsan.

Läste att nån hälsoinspektion hade som krav att en mikrovågsugn inte får stråla mer än 5mw (milliwatt) på utsidan medans en trådlös accesspunkt strålar upp till 100mw.

Har även hört att båda ligger på 2.4GHz bandet.

Är trådlöst nätverk en hälsorisk eller är det ett påstående?

/Erik

Permalänk
Medlem

Tror du verkligen att sådana saker skulle få säljas om de vore en påtaglig hälsorisk?

Ananrs så kan du ju alltid lägga en frusen panpizza på din AP och se vad som händer

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Jo men det är det jag funderar på.
Det säljs ju många saker som är farliga men som dom inte upptäckt att dom är farliga än....

Jag funderar ju när den strålar mer än en mikrovågsugn.
Kanske inte så mycket att det är farligt men ändå?

Hur är det om man sitter nära den 8 till 10 timmar om dan?
Det blir ganska mycket på ett år..

Man kan ju fundera iaf.

Och varför får en mikrovågsugn inte stråla mer än 5mw om det är ofarligt med 100mw?

Många funderingar..

Men det är ju som du skrev också..
Varför skulle man sälja nått som är farligt..

Dom har ju gjort tester.. men man kan ju aldrig testa hur en människa reagerar efter 10 år i strålningen..

Ska försöka ta reda på mer om detta.. Tack för ditt svar. Det är nått att tänka på..

/Erik

Permalänk

Meningen med en microvågsugn är att strålningen ska stanna inne i ugnen. Och inne i ugnen är det ju som bekant ett antal mer WATT än ett trådlöst nätverk. På ugnarna finns ett gränsvärde för läckaget. Ett större genomsläpp än godkänd nivå, indikerar att det finns ett fel på ugnen. Det betyder inte att 6mW är dödligt, utan 5mW är ett fastlagt gränsvärde för en godkänd ugn.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig vara säker!
Själv brukar jag alltid vippa in huvudet och genitalierna i aluminiumfolie innan jag startar wlanet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drummel
Man kan aldrig vara säker!
Själv brukar jag alltid vippa in huvudet och genitalierna i aluminiumfolie innan jag startar wlanet

Jag kör med blyplattor jag.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Och glöm för all del inte hur illa man kan slå sig, kanske till och med avlida, om man snubblar på en nätverklssladd. Tänk vilken häsorisk man undanröjer genom att köra trådlöst.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Ta undan CRT skärmen också, glöm inte TV:n heller, din stereo kan också orsaka strålning.

Seså, ta nu bort allt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Tycker iofs att det är en intressant fråga! Det var ingen som sa att rökning var farligt när de började sälja cigaretter ...det kom de på sen. Debatten om mobiltelefoner har ju gått framåt och tillbaka huruvida det ger hjärntumörer eller inte. Saken är väl den att man inte vet! Precis som nämdes ovan, 10 timmars strålning om dagen kan ju kanske påverka mer även fall effekten är mindre. Cancer kan ta upp till 20-30 år innan det "bryter ut" så svaret kanske dröjer. Skriv gärna om du hittar något intressant.

Permalänk
Medlem

Du ska nog vara mer orolig för mobiltelefoner.
En mobiltelefon strålar hundra gånger mer än en trådlös router och en mobiltelefon har du mot huvudet.

Permalänk
Medlem

Visst, de säkert inte bra i längden..

men en mobiltelefon kan sända nästan 3-4W om det behövs, vilket är rätt mycket, även om man jämför med en mikrovågsugn på typ 800W som kokar på några sekunder...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av promix01
Du ska nog vara mer orolig för mobiltelefoner.
En mobiltelefon strålar hundra gånger mer än en trådlös router och en mobiltelefon har du mot huvudet.

Har handsfree.. men det är klart att mobilstrålningen är starkare..

Blir nog ett WLAN iaf.

Men accesspunkten får stå en bit ifrån min datorplats för säkerhets skull.

Nån som vet om NetGear WPN824 kan fungera som accesspunkt bakom en router?

alltså med router och DHCP och allt avstängt.

/Erik

Permalänk
Medlem

Jag får stickningar i min högra arm samt huvudvärk efter ett par timmar när jag är ute och sniffar Wlan i bilen. Även farsan som brukar hänga med får samma symptom. Om det beror på Wlanet eller om det är inbillning vet jag inte. Dock sitter jag ca 7 h om dagen brevid en accesspunkt som rullar på rätt så friskt hela tiden och där upplever jag ingeting.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

Har upplevt samma sak med Bluetooth..
Stickningar..

Vet inte om det är inbillning..

BT Adatpter till dator..

Den går ju också på 2,4GHz bandet..

Permalänk

Bruset/suset från din dator är säkerligen mer skadligt för dina organ än bruset från ett WLAN, det kan inte ens höras med det mänskliga örat.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Be någon stå och stänga av/sätta på accesspunkten (ljudlöst) upprepade gånger.
Om du kan (utan att se/höra) avgöra när den är på eller av = Påverkan.
Om det verkar helt slumpvis vad du säger = Inbillning.

?

Påminner mig om en fin gammal film:
"...du skall bygga ett tak här...av stanniol...så dör inte rosen av TV vågorna..."

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Jag får stickningar i min högra arm samt huvudvärk efter ett par timmar när jag är ute och sniffar Wlan i bilen. Även farsan som brukar hänga med får samma symptom. Om det beror på Wlanet eller om det är inbillning vet jag inte. Dock sitter jag ca 7 h om dagen brevid en accesspunkt som rullar på rätt så friskt hela tiden och där upplever jag ingeting.

Kortet sänder väl inte när man sniffar?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Borde väl inte sända när man sniffar.. eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD

Påminner mig om en fin gammal film:
"...du skall bygga ett tak här...av stanniol...så dör inte rosen av TV vågorna..."

haha.. från vilken film e nu de?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
haha.. från vilken film e nu de?

kan du vissla johanna typ

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Kortet sänder väl inte när man sniffar?

Sänder kanske det inte gör, men aktivitet sker det ganska friskt. Mottagning eller utsändning, det är allt bra med strålning som sker.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Sänder kanske det inte gör, men aktivitet sker det ganska friskt. Mottagning eller utsändning, det är allt bra med strålning som sker.

Den strålningen som kortet tar emot är väl där vare sig kortet "lyssnar" eller inte.
Har aldrig hört talas om tingestar som suger åt sig strålning, den finns alltid där.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Den strålningen som kortet tar emot är väl där vare sig kortet "lyssnar" eller inte.
Har aldrig hört talas om tingestar som suger åt sig strålning, den finns alltid där.

/H

Suger inte svarta hål till sig strålning?

Nej, nu är jag konstig, det kanske är strålningen från min AP som jag sover bredvid... godnatt

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeaN
Suger inte svarta hål till sig strålning?

Nej, nu är jag konstig, det kanske är strålningen från min AP som jag sover bredvid... godnatt

Ett svart hål är väl knappast att beteckna som en tingest, snarare motsatsen.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Finns väl undersökningar som säger att ett stort antal tekniker som jobbade i radiomaster för ett antal år sen blev sterila pga strålningen, så att den är skadlig är väl ett faktum, men sen om bara 1W är farlig tvistar de lärde om. Har väl funnits en del forskning om detta men har hört att några forskare i sverige har blivit "tystade" av Ericsson och så även staten vad jag har förstått. Ericsson är trots allt ett av sveriges viktigaste företag, och om det framkom att strålning är farligt så vore det döden för Ericsson, men jag tror vi inte kan leva utan trådlösa prylar idag oavsett vad som kommer fram av forskningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erciz
Finns väl undersökningar som säger att ett stort antal tekniker som jobbade i radiomaster för ett antal år sen blev sterila pga strålningen, så att den är skadlig är väl ett faktum, men sen om bara 1W är farlig tvistar de lärde om. Har väl funnits en del forskning om detta men har hört att några forskare i sverige har blivit "tystade" av Ericsson och så även staten vad jag har förstått. Ericsson är trots allt ett av sveriges viktigaste företag, och om det framkom att strålning är farligt så vore det döden för Ericsson, men jag tror vi inte kan leva utan trådlösa prylar idag oavsett vad som kommer fram av forskningen.

Peka på den undersökningen för jag hävdar att den inte finns. Man skickar inte upp en tekniker i en mast utan att stänga av utrustningen. Tycker du kan hålla dina konspirationsteorier för dig själv.

För mig som pluggat detta i snart 5 år är det rätt intressant ändå att se hur folk är rädda för saker. Turbo_erik_ vad precis är det som du tror är farligt?

Det är ju så att strålningen från både mobiler och wlan är icke-joniserandde, den enda effekt de har är således uppvärmning (till skillnad från UV-, röntgen- och gamma-strålning som är joniserande och kan skada DNA). 100mW är precis vid accesspunkten, 2 meter bort så är effekten en fjärdedel eller mindre. Så lite effekt värmer man knappast upp något med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Jag får stickningar i min högra arm samt huvudvärk efter ett par timmar när jag är ute och sniffar Wlan i bilen. Även farsan som brukar hänga med får samma symptom. Om det beror på Wlanet eller om det är inbillning vet jag inte. Dock sitter jag ca 7 h om dagen brevid en accesspunkt som rullar på rätt så friskt hela tiden och där upplever jag ingeting.

Hehe varför i helvete är du och din pappa ute och sniffar Wlan?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker

Den strålningen som kortet tar emot är väl där vare sig kortet "lyssnar" eller inte.
Har aldrig hört talas om tingestar som suger åt sig strålning, den finns alltid där.

/H

Nu är jag inte alls påläst om hur tekniken fungerar, men jag antar att nätverkskortet bekräftar att den existerar varav AP skyfflar mer data dit. Men det låter troligt som du säger, strålningen finns ju överallt så det borde inte spela någon roll. Sedan så kan det ju även tilläggas att när vi väl har hittat ett WLAN så brukar vi använda det och då sker det oundvikligen traffik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-

Hehe varför i helvete är du och din pappa ute och sniffar Wlan?

Det är ett underskattat nöje att åka runt i bilen bland lägenheter och sniffa WLAN. Alltid bra att veta vart det finns snabba punkter, så ifall man någonsin behöver tillgång till internet så drar man sig bara dit. Det har kommit till nytta många gånger. Vi är dessutom båda teknikkåta och testar ofta nya kort, antenner och liknande.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
Jag kör med blyplattor jag.

Haha omg n00b jag kör med det allra senaste; Gå ut ur huset och ner i skyddsrummet

Permalänk
Medlem

Strålningen har funnits länge, i alla frekvenserna. T.o.m. TV, radio, satelliterna m.m. Fast dom har egna frekvenser att köra på. Precis om i WLAN på 2,4 Ghz likaså Bluetooth. Men den äldre wlan .11a kör på 5 Ghz.
Mobilerna sänder på lite olika. men på 800 Mhz, 1,8 Ghz, 1,9 Ghz. DECT telefoner på 1,8Ghz eller 2,4Ghz.
Men det hela beror på effekt. Inte på frekvens.
Ju högre effekt på en frekvens är skadligt.
Ser vi på TV-mastarna där effekten är högre, som teknikerna måste reducera effekt eller stänga innan arbete påbörjas. Trots TV-mastarna kör på mellan 200-900 Mhz (Både VHF- och UHF-bandet). Och dessa har ofta riktantenner.
Satelliterna kör på högre frekvenser (gissar runt 2Ghz bandet), men vet ej effekten dom sänder på.

Visa signatur

/DragonII