Permalänk
Medlem

Installera utan CD-ROM

Hej. Tänkte lägga in Arch Linux på min bärbara, tyvärr saknar datorn CD/DVD. Det ska dock gå att boota via Ethernet och USB-minne.

Någon som vet lite mer hur jag ska gå tillväga?

Tacksam för svar.

//boolean

Permalänk
Medlem

Har datorn en diskettläsare?
Det är absolut enklast så.

Annars kan du sätta upp en tftpd och ladda installern med typ nfs eller något.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Kanske kan fixa floppy. Men måste inte det stödjas av disten på något sätt? Eller hur fungerar det?

Permalänk
Medlem

Att installera med diskett?
Nej, det fungerar utmärkt. Jag har gjort det två gånger utan problem.
Man behöver två disketter, sen är det i princip klart (om man inte behöver speciella drivare för pcmcia eller så) - men om du behöver specialdrivare kan du lägga in dem på usb-minnet, och hoppas att du kan mounta det under installationen bara

Alternativet är ju, som sagt, att sätta upp en tftpd någonstanns i nätverket, men det tar nog ganska mycket längre tid än att bara rota fram en diskettläsare...

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Men ska jag installera hela Archen via floppy? Eller bootar jag bara med disketter och sedan tar installationen från något annat?

Permalänk
Medlem

Du startar datorn med boot-floppyn i, sen byter du till root-floppyn när den säger till, sen startar du installationen, installerar, startar och och vips, så sitter du i ett archlinux-system. Typ

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Aha ok. Sen får jag installera alla paket via nätet?

Permalänk
Medlem

Ja.
Kör man en vanlig cd-installation får man välja mellan net- eller cd-baserad installation, men du har inte så mycket val i det här fallet

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Okej. Tack för din tålmodighet. Ska testa senare idag.

Permalänk
Medlem

Lycka till

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Stötte på patrull direkt. Datorn vägrar boota min USB-anslutna floppy.. Det går inte att göra direkt från en USB-enhet istället? Har nämligen en extern Lacie på 80GB..

Permalänk
Medlem

har datorn stöd för boot från usb skall det gå...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Då skall vilket gå? Att boota från floppy eller USB-minne?

Permalänk
Medlem

både och funkar på min dator...

jag kan välja 3 saker, boot from:

USB-ZIP
USB-HDD
USB-FDD

för att göra ett usbminne bootbart krävs tyvärr en diskettstation (ironiskt eftersom det ofta är den man vill slippa)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Nu vill floppyn boota. Tyvärr får jag bara upp massa siffror på skärmen när jag försöker boota boot-floppyn. Samma diskett fungerar dock utmärkt på en annan dator..
Vad kan vara fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Äh, lek med PXEBOOT istället.

Har dock aldrig gjort detta med Linux, men med OpenBSD och man sätter upp det hela på 5 minuter och bootar fint över nätverket.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Men det verkar ju så jävla jobbigt

Kan jag sätta upp en server på en Windows-dator för att boota Linux på en annan?

Permalänk
Hedersmedlem

Har för mig det går. TFTP och BOOTP/DHCP på Windowsburken så går det nog.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

ja det går bra att köra bootp/tftp på windows...

http://www.microsoft.com/windows2000/en/server/help/sag_DHCP_...

det finns även andra program som kan ordna det...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Förstod rätt lite av det där.. Någon som känner för att förklara lite närmare? Vilka var dom där andra programmen du pratade om?

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Bootp

http://en.wikipedia.org/wiki/TFTP

dessa 2 program gör att du kan boota från en server och ladda ner informationen till den dator som bootar via pxe

annars har du flera alternativ till... ta ur disken ur din bärbara och kopiera filer via en vanlig dator och en adapter 3.5"->2.5"

adapters finns bla på kjell, zebramedia mm mm

eller laddar du ner startdisketterna till någon linux som sedan laddar ner resten via nätet...
Debian har 4 disketter...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Fan vad dåligt det går.. Försökt lite med nätverks-booten. Inget fungerar dock.

Någon som har erfarenhet av några program?

Hjälp uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

1. Se till att ha en DHCP-server på
2. Kör igång en tftp-server, t.ex SolarWinds TFTP-server på winburken
3. Kör igång en PXE-server, t.ex. emBoot NBT på winburken (confa via BOOTPTAB-editorn och välja image m.m.)
4. Boota via nätverket.

Permalänk
Medlem

Tack, Zwanzig. Ditt inlägg fick mig att komma en bra bit påväg. Nu bootar datorn, hittar filen som skall laddas över, men slutar när det gått ca 500kB.

Vad kan vara fel? Vilken typ av Linux-image ska jag använda mig av?

Tacksam för svar.