Går ej att skriva lösen i konsolen

Permalänk
Medlem

Går ej att skriva lösen i konsolen

Jag är helt ny när det gäller linux men har nu gjort ett försök.
Surfa runt lite och hittade kommandot "$sudo apt-get install" för att installera saker.
Men när jag skriver "$sudo apt-get install j2re" så står det följande.

We trust you have received the usual lecture from the local System
Administrator. It usually boils down to these three things:

#1) Respect the privacy of others.
#2) Think before you type.
#3) With great power comes great responsibility.

Password:

Nu hade jag bara tänkt att skriva in lösenordet men mitt rangentbord är som låst.
Är det inte på det här viset man installerar saker kanske..?

Filen heter j2re-1_4_2_08-linux-i586-rpm.bin fullständigt och jag gör mandrake 2005.

tacksam för snabbt svar

Permalänk
Medlem

När du skriver lösenordet ekas inga stjärnor eller något ut, så skriv lösenordet och tryck på enter så bör det fungera.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Det är så som default i de flesta Linux-applikationer faktiskt, för att minska risken att någon ser vad man har för lösenord när man skriver det(lättare att gissa om man vet längden)

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

tack, så lätt va d :$..
men det var inte så man installerar väll? fick upp ett skrämmande meddelande..

jeff is not in the sudoers file. This incident will be reported.
sendmail: warning: My hostname localhost is not a fully qualified name - set myhostname or mydomain in /etc/postfix/main.cf
[jeff@localhost ~]$ postdrop: warning: My hostname localhost is not a fully qualified name - set myhostname or mydomainin /etc/postfix/main.cf

va betyder det?
hur fan intsallerar man ett program?

Permalänk
Medlem

Du är inte inskriven i /etc/sudoers. Redigera den som root och lägg till denna rad:

jeff ALL=(ALL) ALL

Spara och sudoa glatt.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

tack tack, ska pröva

ajaj, vet inte hur man skriver in det där du skrev, vad är en root? Helt ny på det här och hoppades att någon liten sötis skulle hjälpa mig.

hur skriver jag exakt in det "ingen" sa i konsolen?
Hur vet jag lösenordet?

Permalänk

om du är inloggad som ditt användarnamn så skriver du "su root" i konsollen (su byter användare)
sen skriver du lösenordet,
när du är inloggad så öppnar du filen /etc/sudoers med din favorit editor: jag skulle skrivit emacs /etc/sudoers, och på så vis använd emacs.
koden hoppas jag att du märker var du ska skriva in den

om det är du som har installerat datorn så har du själv valt root-lösenordet, annars får du prata med den som har installerat linux.

root är namnet på kontot som administrerar datorn (kan gämföras med admin-kontot på windows)

hoppas att det hjälper

Visa signatur

//Antonh

Permalänk
Medlem

Jag gissar att du använder ubuntu..? I så fall ska du vara inne som den användaren du skapade under installationen.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem

Tror jag börjar förstå vad det är jag ska göra, tack för det. Jag ska alltså öppna filen sudoers som ligger på /etc/sudoers med hjälp av en editor när jag är inloggad som root(med hjälp av su). I filen ska jag bara lägga till det "Ingen" sa nämligen,
jeff ALL=(ALL) ALL.

Men när jag skriver emacs/etc/sudoers i konsolen så står det
bash: emacs/etc/sudoers: No such file or directory

Varför står det så?
Måste kunde ändra i den filen annars kan jag ju inte använda Sudo och då är man helt körd =(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n0b0dy

Men när jag skriver emacs/etc/sudoers i konsolen så står det
bash: emacs/etc/sudoers: No such file or directory

emacs är editorn, /etc/sudoers passar du till den som ett argument. det skall alltså vara ett mellanrum mellan de båda.

W