Shutdown program / script för inform ups

Permalänk
Medlem

Shutdown program / script för inform ups

Jag undrar om någon känner till något program / script till linux som stänger av datorn om batterinivån på min UPS blir för låg ?

Upsen jag har är en Inform UPS Guard Plus 1600VA.

Har hittils bara hittat sånna program för APC upser

Permalänk
Medlem

Tyvär, tror de kan bli svårt... Har bara sett sånt till APC..

Hur är den styrd, via COM-port?

Permalänk
Medlem

Japp den administreras via COM-Port.

På komplett där jag köpte den stog det att den stöddes av linux och den var 4000 kr billigare än motsvarade APC modell så därför blev inte valet något svårt. Men på skivan som följde med finns endast program för Windows och det såg inte bättre ut på deras hemsida heller

Permalänk
Medlem

Har du tur så kanske det är något mer generic protokoll som används.
Network UPS Tools har stöd för många UPS:er, hittade dock inte din i listan, men har du tur kanske den är kompatibel med någon annan modell.

Permalänk

Hittade något i kommentarerna på komplett.no som kanske kan hjälpa.

Citat:

Har brukte denne en ukes tid nå og den klarer å hole en P4 2.4 GHz, R9700, 1x HD, 1xDVD og 350W PSU, oppe i rundt 15 minutter. For å bruke denne med Linux kan du bruke NUT med powercom driveren og type KIN1500AP (statistikken er unøyaktig). Bilde av kontaktene på baksiden av UPS'en som er på nettsiden til Inform er feil. Selv om det følger med en kabel med IEC han-hun kontakter kan denne kun brukes på strømforsyninger, skjermer etc, så du trenger en strømpadd med IEC han for å koble til annet utstyr. RS232-kabel følger med.

Edit: Det gällde dock en Inform UPS Guard 600VA men det borde inte vara allt för stor skillnad.
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123845&cks=SPK

Edit 2: Det är alltså samma drivare som nillon föreslog.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ska genast prova