Permalänk
Medlem

Lite frågor inför mac köp.

tså då var det dags att efter lång längtan efter pengar bli av med dom lika snabbt som dom kom, jag har nu tänkt att tillslut införskaffa en mac. Det står mellan en ibook eller en powerbook med 12" skärm vilken av dom det blir vet jag dock inte ännu men hoppas att kunna reda ut detta nu snart :). Just nu lutar det mest åt en ibook pga priset.
men nu till lite frågor.
Då detta är min första mac så undrar jag lite vad som kommer med i paketet tänker då på programvaror och kablar (om det nu följer med någon mer utöver ström kabel).
kommer min dvdbrännare (nec 3500) som jag har i en kabinett att fungera via usb2 eller får man trixa lite för att få det till att fungera?
vad är den egentliga skillnaden mellan just ibook och powerbook (enklaste utförande båda med 60gb hdd). kommer att ha den till att leka i photoshop, leka med php, kolla på dvd, lyssna på musik och surfa runt. kommer båda att klara av detta eller sviktar ibooken på någon punkt?
och hur är det med batteri tiden på de båda?.

jag har också hört något om coreviewer eller något liknande som skulle finnas i os x tiger men jag har inte kunnat komma underfund med vad detta är förnågot så om någon kunde förklara det lite så skulle jag vara tackasam.

och slutligen vad finns det för olika utgångar på de båda alternativen, står ju dessvärre inte speciellt mycket om ibook på apples hemsida :/

[EDIT]
ahh glömde jag har en SE k750i och en Dell Axim X50v kommer dessa att kunna överföra filer till och från mac'en via bluetooth utan några större ingrepp?

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem

Har du kollat på FAQ:en? http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=305431

Jag tror att din dvdbrännare kommer att fungera rätt upp och ner men jag kan inte garantera något.

Har du råd är PowerBook värd alla slantar. Den känns bättre kvalitetsmässigt, den har lite bättre systembuss och grafikkort, lite snabbare processor, du kan få den med dvd-brännare samt inte att förglömma en analog audio-inport, vilket iBooken saknar. En iBook duger självklart utmärkt till de sysslor som du radade upp så du klarar dig på en iBook galant även om det inte är en PowerBook...

CoreVideo är videodrivrutiner som ligger komplilerade i kärnan och hårdvarumässigt i GPU:n för att processorn ska kunna avlastas och detta ger bättre flyt i effekter och så vidare... nya iBook stödjer vad jag har hört CoreVideo med sitt Radeon 9550.

Edit: Jag har bara haft små problem med att synka kalendrar med min k700i. Filer och sånt är inga problem med Bluetooth. Kör hårt!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

analog audio-inport? är det mic eller om man lirar nått instrument och vill spela in på sin mac eller vad har man det till?

och jo skummad igenom faq lite snabbt innan men är både blin och trött så jag få passa på att be om ursäkt för frågor som svaras på i den och läsa igenom den nogrant imorn :).

men jag skulle även uppskatta egna åsikter m.m

[EDIT]

kom på att man kan välja språk på osx med vet dock inte riktigt vilket jag ska ta svenska eller engelska. jag sitter just nu på 2 engelska system ellt linux och ett win samt ett svenskt som mamma har. vet inte vilket som skulle vara smidigast men om vi säger att jag beslutar mig för eng system vad ska jag då välja?
tangentbord (local) & Mac OS (int'l English) eller
tangentbord & Mac OS (int'l English)

för ajg vill ju kunna skriva åäö m.m samt ha ett svenskt tgb

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem

Man kan välja språk i OSX, vid installationen. Så du kan lungt ta svenskt tangentbord och sedan välja OSX på engelska.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

med språk menar du tgb layouten eller på systemet?

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaptoR
med språk menar du tgb layouten eller på systemet?

Språket på systemet.

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk

En stor fördel med Powerbooken är att den har DVI-utgång + ljud-in.

Permalänk

Jag köpte en powerbook 12" i April, och då fanns ju inte den nya ibooken, men hade jag köpt en ny laptop idag hade det nog blivit en powerbook i alla fall.

Powerbooken har lite snabbare processor och lite snabbare systembuss, men det är inga stora skillnader(?) så jag vet inte om man märker någon större skillnad. Men grafikkortet på ibooken är endast på 32MB, och jag tycker att mina 64MB på powerbooken känns aningen klent, hade gärna viljat ha ett snabbare grafikkort också.

Något som verkligen är viktigt att köpa till är RAM-minne! 1gb extra kostar runt tusenlappen, och det bör verkligen skaffas till, oavsett vilken dator du köper. Ibooken klarar ju av 1.5 GB medans powerbooken bara klarar av 1.25 GB, jag kör 1.25 GB i min.

powerbooken har ju både line-in samt inbyggd mic, line-in:en har jag inte haft någon användning för ännu, men nån gång kommer den nog göra nytta, den inbyggda micen har jag dock haft användning för, speciellt när man kör skype och liknande.

Powerbooken har ett grymt härligt tangentbord, och är riktigt snygg, snyggare än ibooken

En annan sak som jag använt mig av mycket på powerbooken är mini-dvi utgången, där man kan plugga in extraskärm eller TV, och köra högre upplösningar än 1024x768. Det är värt mycket!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jdv
Man kan välja språk i OSX, vid installationen. Så du kan lungt ta svenskt tangentbord och sedan välja OSX på engelska.

Man kan välja språk efter installationen oxå, men det kan kräva en ut/in -loggning för att funka 100

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

och farför är ljud-in port så bra? vad har man det till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-A
och farför är ljud-in port så bra? vad har man det till?

gissa.. men om man har användning för att spela in ljud vill man troligen ha bättre kvalitet än inbyggda grejer brukar ha. finns lösningar för bärbara med extern DA/AD-omvandling.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kör på en 15"

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Det följer med i princip alla kablar du behöver för nornamt bruk. (även om jag saknar en kabel för att ladda datorn i bilen när man är ute på långa wardrives )

Som switcher hade jag nog satsat på en ibook (bättre prestanda/pris ratio) men jag själv började med en 15" powerbook

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre? - Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
If we not supposed to eat animals, then why are they made out of MEAT?

Permalänk
Medlem

ni som har iBook. kan man fortfarande ta isär dom och måla insidan? (såg en som gjorde det, en rosa tror jag det var)

så det är rätt tjock plast och så? eller var det kvaliten på TB ni menar är bättre på Powerbook?

..skulle nog måla min limegrön eller gul

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

måla, sluta nu. powerbookenn blir varmare än ibooken, ibooken har bättre batteritid. Sen som du läst ovan så är ju pbn snabbare osv, men om man behöver snabbare ään ibooken beror på helt vad man har för behov, jag kör photoshop filmer osv, funkar väldigt bra på min ibook, sen gillar jag designen mer på ibooken än powerbook. Men det är som sagt en smaksak. Satsa på 12" oavsett modell, 15" är mer desktop replacement, 15" är klumpg att ha i knät.
sen är det ju som sagt en konstadsfråga, själv tycker jag inte det är värt att lägga flera tusen kr till för en powerbook, för har man normala behov så märker man inte skillnaden så mycket.

Visa signatur

Ibook G4 1.2 ghz, 768 mb ram, BT, 60 gb hdd.

Permalänk
Medlem

ja, jag tycker iBooken ser bättre ut. Powern ser tuffare ut iof.

men varför inte måla? kan bli hypersnyggt! (hittade sidan!)

http://www.moonpost.com/jeremy/archives/001878.shtml

eller skitfult..
http://norum.homeunix.net/~carl/mods/paint/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Angående line-in, det borde väl finnas USB mikrofoner? Eftersom många webkameror med USB anslutning kan spela in ljud så bör det väll finnas USB mikrofoner tycker jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Angående line-in, det borde väl finnas USB mikrofoner? Eftersom många webkameror med USB anslutning kan spela in ljud så bör det väll finnas USB mikrofoner tycker jag.

ja, usb-mikrofoner finns, men det är inte samma sak som line-in

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
ja, usb-mikrofoner finns, men det är inte samma sak som line-in

Annars kan man ju ha en liten iMic liggandes så får man både och när man behöver…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

När det gäller dvd-brännaren så kommer den säkerligen kräva ett brännar program typ Toast 6. Att bränna från Apples program kommer kräva att du använder följande program: http://www.patchburn.de/
Vad det gör kan vi återkomma till när du har macen.

För att synka (adressbok+kalender) din K750i använder du medföljande iSync 2.1. Funkar enbart med blåtand. Om du ska synka din Dell krävs http://www.markspace.com/ . Finns nåt mer program också men jag minns ej vad det heter. Flytta filer görs med Bluetooth file exchange som finns inbyggt i Mac OS X.

Allt om utgång mm för iBook hittar du här:
http://www.apple.com/ibook/specs.html
Och för PowerBook:
http://www.apple.com/powerbook/specs.html

Där står även vilken mjukvara som medföljer.

När det till sist gäller skillnaderna mellan iBook och PowerBook så är det inte helt lätt.
PowerBook har snabbare systembus 167mhz mot 133/142.
PowerBook har snabbare hårddiskar 5400rpm mot 4200rpm.
PowerBook har mer grafikminne men vad det verkar långsammare grafikkrets. 64mb GeForce 5200 mot 32mb Radeon 9550.
PowerBook har sämre batteritid. 5h mot 6h.
PowerBook blir betydligt varmare. Är du känslig mot fläktljud ska du inte välja PB 12" för den fläktar på som f-n utan direkt belastning. iBook däremot är behaglig tyst för det mesta.
PowerBook har dvi-ut mot vga-ut.
PowerBook kan driva en extern skärm utan "hack". iBook speglar bara den interna skärmen men med ett "hack" kan den fås att fungera som PowerBooken.
PowerBook har ljudingång. iBook kräver usb-lösning.
Bägge har blåtand rev 2.0, trådlöst nätverk, scrolling trackpad och Sudden motion sensor som skyddar hårddisken vid ev datortapp.
Sen tycker jag PowerBooken rent allmänt känns snabbare än iBook trots små skillnader. Snabbare hårddisk gör garanterat en hel del men sen får jag nästa för mig att Apple medvetet "strypt" iBooken för att hålla lite avstånd till PowerBooken. Jag provade förut en iBook 1.07Ghz mot en PB 12" 1Ghz med samma mängd minne och 4200rpm hårddisk. PowerBooken kändes rent allmänt rappare. Om skillnaderna sen är mätbara i program är en annan sak.

För att sammanfatta så skulle jag säga att vill man ha en hyfsat prisvärd, tyst bärbar med bra batteritid ska man välja iBook. Vill man däremot verkligen ha så mycket kraft som möjligt och har en skärm med dvi-anslutning jag då är det PowerBook som gäller. Jag tror du klarar dig utmärkt på en iBook. Att den är tyst och har bra batteritid är MYCKET värt enligt mig.

Till sist vill jag bara nämna att scrolling trackpad är det bästa som hänt Apples bärbara på länge. Jag kan inte leva utan det idag.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

ok då jag redan har en dell inspiron med en 15.4" skärm så tänker jag aldrig skaffa en laptop som har störren änn 12" i fortsättningen och då min nuvarande inte är speciellt gammal (ca 1 år) så är det lite väl tidigt att skaffa en ny saken är dock den att min inspiron upptäckte jag efteråt kanske inte var ett så bra köp. Detta då jag ficktill gång att känna på en 12" ibook i en affär (finns inga på den locala orten utan närmsta är 30 mil bort) och jag kände mig då lite små sur :/. men passade då på att övertala mig själv att det inte gjorde något då jag bara hade kört linux på servern under en kortare tid och att det då var bättre att lära mig mer innan jag köpte en mac. men nu utan några större förrändringar på kunskaperna så har jag blivigt så otroligt sugen på att skaffa en mac främst då mitt windows har mobbat mig osedvanligt mycket. Sen då vidare till det kluriga valet av dator. Då den bärbara jag har förtillfället är tämligen ny så kan det tyckas konstigt att inte köpa en mac mini eller någon annan stationär dator svaret på detta är mycket enkelt. Det finns inget bättre änn bärbara datorer så länge man inte tönker spela några spel. Batteritiden är för mig visserligen rätt obetydlig då jag nästan alltid har min dator inkopplad till strömmuttag eller en 12v laddare i bakfickan för långa bilfärder men annars så har jag upptäckt att batteritid är väldigt viktigt för mig och då en powerbook har samma som min nuvarandedell så blir man lite tveksam. Samtidigt som att lägga ut en 15000:- för en bärbar dator vars operativsystem man endast använt en kortare tid (max en 30 min) så blir en ibook ännu attraktivare och då detta är min första mac så kommer det nog att dimpa ner en order hos apple vid nästa löning så får amn leva fattigt ett tag samt ha den och se vad man tycker tills det blir dags för en ny då apple byter till intels processorer. vad gäller line in så får man väll skaffa något usb tillbehör. rätt nice att leka med gitarren me

ska passa på att tacka alla som kommit med invändningar det har faktiskt underlättat en hel del samt ralmqvist: jag återkommer kanske med någon fråga om brännaren då jag får min mac

btw angående Tangentbord- & Mac OS-språk: Tangentbord (local) & Mac OS (int'l English) <- innebär att tangentbordet blir på det locala språket (det språk som talas i det land datorn beställs dvs sverige det blir alltså ett svenskt tgb) och sen en Mac OS X installation på engelska?
samt att om jag fattat rätt så ska man sedan kunna ändra systemets språk från engelska till svenska om man så önskar dock kan en omstart behövas eller om det inte funkar en ominstallation? kan vara bra att veta om morsan får försig att vilja använda eller som hon säger lära sig datorn (tror inte hon knapt kan säga vad hon heter på engelska )

[EDIT]
Då jag även ska köpa 1gb minne vid sidan om så kom jag att tänka på vilken sort det ska vara (givet vis so-dimm minnen ) men ska det vara SDR eller DDR och spelar det någon större roll om man tar kingston, corsair eller samsung? samt då detta kommer bli mitt första minnes tillägg är det något speciellt jag kommer behöva göra för att min mac ska kunna utnyttja all minnes kraft?

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk

Vad det gäller tangentbord och Mac OS-språk så har du förstått det hela rätt. Men det finns lite mer till det också. Det är inte bara operativet som blir på engelska utan även all medföljande dokumentation såsom manualer. Även alla medföljande program blir på engelska. I de flesta fall gör det inget men vissa program går inte att byta språk på i efterhand, t ex AppleWorks (som ändå är kasst) och Classic-miljön (vilket nya användare ändå inte använder). Inget stort problem alltså men bra att känna till. När det gäller just språk i Mac OS så medföljer alla språk och sen kan man vid installationen välja bort de man inte tror man kommer använda och spara många sköna megabyte.

Sen kan ju du t ex skapa en användare för dig och en för din mamma och ni har olika språk beroende på vem som är inloggad. Funkar kanon med fast user switching.

Vad det gäller minnet så ska det vara SO-Dimm DDR 333mhz aka PC3200. Jag har kört Kingston i mina macar i flera år utan minsta problem. Macar sägs vara känsliga mot billigt minne men håller man sig till stora tillverkare brukar det funka bra. När minnet väl är installerat är det allt som behövs. Inga trixs behövs.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS

Permalänk
Medlem

ahh låter bra beställer nog med allt local så får man sitta och tänka lite extra om man skulle följa nån guide nångång

Visa signatur

|| Does anyone know where I can buy 100 m of wireless lan cable? ||
Jag är en smiley missbrukare, förlåt mig jag kan inte hjälpa det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ralmqvist
[B
Vad det gäller minnet så ska det vara SO-Dimm DDR 333mhz aka PC3200. Jag har kört Kingston i mina macar i flera år utan minsta problem. Macar sägs vara känsliga mot billigt minne men håller man sig till stora tillverkare brukar det funka bra. När minnet väl är installerat är det allt som behövs. Inga trixs behövs. [/B]

3200 är 400mhz, men visst funkar det ändå. PC2700 är 333mhz.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
3200 är 400mhz, men visst funkar det ändå. PC2700 är 333mhz.

Pettitesser

Det ska förstås vara PC2700. Vet ej om PC3200 funkar men det gör det säkert.

Visa signatur

MacBook Pro 15", 2,2Ghz Core2 Duo, Santa Rosa, Superdrive, 160GB 5400rpm HD, 4GB RAM, 128Mb GeForce 8600M GT grafikkort, Bluetooth 2.0, SMS