Permalänk
Medlem

Cheksum-filer

Tjena tjena. Efter att min NTFS-disk krashade (den blev till filsystemet raw helt plötsligt) så har jag gått över till xfs på min lagerdisk nu (kommentarer om det valet välkomnas).

För att få tillbaka saker från min krashade NTFS-disk så använde jag GetDataBack for NTFS, men allt kom inte tillbaka och vissa filer var söndriga. Så från och med nu så tänkte jag generera checksum-filer för allt i mitt lager. Detta innebär att jag behöver ett bra program, helst med grafiskt gränssnitt, för att skapa och kontrollera checksum-filer i Linux. De enda kraven är att det ska fungera och kunna inkludera flera filer i en och samma fil.

När jag ändå är på hugget med xfs-disken så kan jag passa på att fråga om det finns några recovery tools för den? Och isåfall vilka. Anledningen till att jag valde xfs var att det verkade som det mest kompletta filsystemet bortsett från att man inte kan förminska partitioner... vilket jag inte behöver på min lagerdisk.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

cksfv eller md5sum borde fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
cksfv eller md5sum borde fungera.

Har någon av dom ett grafiskt gränssnitt?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Nej, men varför behöver du det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Nej, men varför behöver du det?

För att jag då slipper lägga ner någon tankekraft på hur jag får programet att fungera.
Har redan försökt använda cksfv, men jag förstår inte hur jag skapar filer med den.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

cksfv fil1 fil2 fil3 > fil.sfv
Kan knappast bli enklare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
För att jag då slipper lägga ner någon tankekraft på hur jag får programet att fungera.
Har redan försökt använda cksfv, men jag förstår inte hur jag skapar filer med den.

Testa t.ex:

find / -type f | while read filer; do md5sum "$filer"; done > /test.md5

Vill du byta "rot-katalog" så specificerar du bara det efter "find". Bara att byta / mot t.ex. /home .

/test.md5 är filen där alla MD5-koder hamnar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Testa t.ex:

find / -type f | while read filer; do md5sum "$filer"; done > /test.md5

Vill du byta "rot-katalog" så specificerar du bara det efter "find". Bara att byta / mot t.ex. /home .

/test.md5 är filen där alla MD5-koder hamnar.

...va?

find / #du söker efter filerna i root?
...efter det har jag ingen anning.

Citat:

cksfv fil1 fil2 fil3 > fil.sfv
Kan knappast bli enklare.

Hur gör jag med mellanslag i filer?

Jag får cd-a mig till katalogen där filerna ligger först antar jag? Eller ska det stå någonstans i stringen?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
...va?

find / #du söker efter filerna i root?
...efter det har jag ingen anning.

Hur gör jag med mellanslag i filer?

Jag får cd-a mig till katalogen där filerna ligger först antar jag? Eller ska det stå någonstans i stringen?

1. "find / -type f" menas att man söker rekursivt efter filer från roten...
"while read filer" betyder att den ska utföra en loop så länge find spottar ut nya strängar och "köra strängen genom $filer"
"do md5sum "$filer"" kör programmet md5sum på filen som find hittade.
"done" berättar att här slutar loopen.
"> /test.md5" menas att all text från stdout (från md5sum) skickas till files test.md5 i roten.

Det sistnämnda är precis som med t.ex:

cksfv fil1 fil2 > fil.sfv
md5sum fil1 fil2 > fil.md5

Ska du ha mellanslag i filerna är det inte svårare än att använda dig av citattecken. T.ex: "fil med mellanslag.tmp" (alternativt fil\ med\ mellanslag.tmp om du känner dig lite mer "1337"... )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
1. "find / -type f" menas att man söker rekursivt efter filer från roten...
"while read filer" betyder att den ska utföra en loop så länge find spottar ut nya strängar och "köra strängen genom $filer"
"do md5sum "$filer"" kör programmet md5sum på filen som find hittade.
"done" berättar att här slutar loopen.
"> /test.md5" menas att all text från stdout (från md5sum) skickas till files test.md5 i roten.

Det sistnämnda är precis som med t.ex:

cksfv fil1 fil2 > fil.sfv
md5sum fil1 fil2 > fil.md5

Ska du ha mellanslag i filerna är det inte svårare än att använda dig av citattecken. T.ex: "fil med mellanslag.tmp" (alternativt fil\ med\ mellanslag.tmp om du känner dig lite mer "1337"... )

Okej, så istället för att göra det där krångliga kommandot som jag inte fullt förstår mig på än så kan jag bara skriva:
chsfv "01 - Ame Agari no Kyuu na Sakamichi.mp3" "02 - Habburu.mp3"........ > Checksum.sfv
eller
chsfv 01\ -\ Ame\ Agari\ no\ Kyuu\ na\ Sakamichi.mp3 02\ -\ Habburu.mp3........ > Checksum.sfv
?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Okej, så istället för att göra det där krångliga kommandot som jag inte fullt förstår mig på än så kan jag bara skriva:
chsfv "01 - Ame Agari no Kyuu na Sakamichi.mp3" "02 - Habburu.mp3"........ > Checksum.sfv
eller
chsfv 01\ -\ Ame\ Agari\ no\ Kyuu\ na\ Sakamichi.mp3 02\ -\ Habburu.mp3........ > Checksum.sfv
?

Visst kan du det... Fördelen med skriptet är att du kan generera kontrollsummor över flera kataloger och dess underkataloger per automatik.

Sedan rekommenderar jag inte CRC32-koder. MD5 är snabbare och kan lättare upptäcka fel i större filer (om du t.ex. råkar ha "säkerhetskopierade" DVD-filmer )...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Visst kan du det... Fördelen med skriptet är att du kan generera kontrollsummor över flera kataloger och dess underkataloger per automatik.

Sedan rekommenderar jag inte CRC32-koder. MD5 är snabbare och kan lättare upptäcka fel i större filer (om du t.ex. råkar ha "säkerhetskopierade" DVD-filmer )...

Jo, hade vart bekvämt att kunna göra hela kataloger, men jag gör det hellre jobbigt än att använda kommandon som jag inte förstår.

CRC32 = sfv?
Kort sagt så är alltså MD5 bättre än SFV?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Okej, så istället för att göra det där krångliga kommandot som jag inte fullt förstår mig på än så kan jag bara skriva:
chsfv "01 - Ame Agari no Kyuu na Sakamichi.mp3" "02 - Habburu.mp3"........ > Checksum.sfv
eller
chsfv 01\ -\ Ame\ Agari\ no\ Kyuu\ na\ Sakamichi.mp3 02\ -\ Habburu.mp3........ > Checksum.sfv
?

Märk väl att det andra kommandot här kommer att skriva över alla checksummor från det första. Om du vill lägga till ny data med redirection använd >> vilket är append mode, d.v.s. ny data läggs till efter den befintliga.

Permalänk
Medlem

Re: Cheksum-filer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Anledningen till att jag valde xfs var att det verkade som det mest kompletta filsystemet bortsett från att man inte kan förminska partitioner... vilket jag inte behöver på min lagerdisk.

Om du kör med LVM också så kan du förminska/förstora dina partioner. Med LVM+XFS tror jag du till och med kan göra det medans filsystemet fortfarande är monterat, men jag har inte testat det själv.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Cheksum-filer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Om du kör med LVM också så kan du förminska/förstora dina partioner. Med LVM+XFS tror jag du till och med kan göra det medans filsystemet fortfarande är monterat, men jag har inte testat det själv.

Vad är LVM?

http://en.wikipedia.org/wiki/Xfs
Disadvantages

* There is no known way to shrink an XFS filesystem in-place.
* XFS suffers from out-of-order write hazards.

Gammal info?
Passar på att fråga vad den andra punkten betyder också, tycker själv att jag är rätt bra på engelska, men den meningen har jag inte den blekaste anning om vad den betyder. :/ Låter rätt viktigt också.

EDIT: Testade att göra en md5-fil med skriptet som jag fick ovan. Hur testar jag den? Testade md5sum test.md5, men då skrevs filen över verkar det som.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Testa t.ex:

find / -type f | while read filer; do md5sum "$filer"; done > /test.md5

Vill du byta "rot-katalog" så specificerar du bara det efter "find". Bara att byta / mot t.ex. /home .

/test.md5 är filen där alla MD5-koder hamnar.

Är inte

find / -type f -exec md5sum {} >> /test.md5 \;

snyggare?

Något säger mig att det är snabbare iallafall, men men, vad vet jag

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Cheksum-filer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
EDIT: Testade att göra en md5-fil med skriptet som jag fick ovan. Hur testar jag den? Testade md5sum test.md5, men då skrevs filen över verkar det som.

Har du testat att läsa manualen?

man md5sum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrl
Är inte

find / -type f -exec md5sum {} >> /test.md5 \;

snyggare?

Något säger mig att det är snabbare iallafall, men men, vad vet jag

Jo, det är nog bättre. Jag är så van med att använda while-loopar så att jag t.o.m. använder det när man inte behöver...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Cheksum-filer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Har du testat att läsa manualen?

man md5sum

Just fan, så kunde man ju göra.

Den relaterade meddelandesamlingsalgoritmen MD4 knäcktes i oktober
1995. MD5 verkar inte vara lika säker som den en gång var.
Är inte md5 bara till för att verifiera filer? Vad ska den vara säker för? Man har väl ändå tillgång till filerna i fråga?
...är inte md5 OSS också?

Måste man ha path med i filnamnet? Nu har jag testat med:
/filnamn (givetvis funkar inte det då den söker i root, dumma mig )
./filnamn (söker den där som jag är i konsollen då?)
filnamn

Den hittar inte filerna med någon av dessa. Grejen är det att jag vill kunna flytta filerna. Jag har ju kunnat ladda ner md5summor förrut, så det borde ju gå.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Cheksum-filer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Vad är LVM?

http://en.wikipedia.org/wiki/Xfs
Disadvantages

* There is no known way to shrink an XFS filesystem in-place.
* XFS suffers from out-of-order write hazards.

Gammal info?

Aah, sorry, my bad. Kom ihåg fel där.
LVM står för Logical Volume Management och påminner om dynamic disks i Windows 2000 och uppåt, och ger en del fördelar mot vanliga statiska partioner, bland annat att man kan ändra storlek på dem, spänna dem över flera diskar etc.
Det finns en mycket bra guide som förklarar vad det är och hur det fungerar här: http://www.tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/index.html
Jag hade fel där när det gäller XFS, hade för mig jag hade läst att man kunde ändra storleken on the fly, men tydligen gick det inte alls. Själv har jag med gott resultat kört ReiserFS+LVM, och både förminskat och förstorat partioner.

Citat:

Är inte md5 bara till för att verifiera filer? Vad ska den vara säker för? Man har väl ändå tillgång till filerna i fråga?

Man kan använda MD5 för att kryptera lösenord med också. Lösenorden i /etc/passwd (alt. /etc/shadow) brukar vara MD5-krypterade i nyare system tex.

Permalänk
Hedersmedlem

md5 ger dig bara en checksumma av vad du än matar det med. filer, lösenord, textsträngar osv.
Det går alltså inte att dekryptera lösenorden i /etc/passwd, men det går utmärkt att kolla ifall det användaren skriver in resulterar i samma checksumma.

Att verifiera att filerna på en mirror som sköts av någon annan inte modifierats är ett annat användningsområde. Vissa paketsystem fungerar på det viset, så att endast md5-summorna behöver finnas på en central server.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
md5 ger dig bara en checksumma av vad du än matar det med. filer, lösenord, textsträngar osv.
Det går alltså inte att dekryptera lösenorden i /etc/passwd, men det går utmärkt att kolla ifall det användaren skriver in resulterar i samma checksumma.

Att verifiera att filerna på en mirror som sköts av någon annan inte modifierats är ett annat användningsområde. Vissa paketsystem fungerar på det viset, så att endast md5-summorna behöver finnas på en central server.

Men om man kan få ut den summan från lösenordet så bör man väl kunna få ut lösenordet från den summan? Eller innenbär det att man inte behöver skriva rätt lösenord för att komma in i systemet?

EDIT:
På tal om ReiserFS, det var min andra kandidat som lagerdiskssystem. Men det fanns flera downsides med det verkade det som...
"ReiserFS v3 may become corrupt when its tree is rebuilt during a filesystem check."
"There is no known way to defragment a ReiserFS filesystem, aside from a full dump and restore."
Dock verkar dom ha löst den där out-of-order write hazards, vafan det nu betyder.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem

Den gör en checksumma på filen/texten du MD5:ar, men det går som sagt inte att dekryptera det. Hur skulle det se ut att få ut en fil på 4GB ur en MD5-summa på 32 bytes, t ex?

XFS är också rätt farligt, stor risk för dataförlust om datorn hänger sig / elavbrott eller liknande. ReiserFS ska väl vara ganska säkert.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Den gör en checksumma på filen/texten du MD5:ar, men det går som sagt inte att dekryptera det. Hur skulle det se ut att få ut en fil på 4GB ur en MD5-summa på 32 bytes, t ex?

XFS är också rätt farligt, stor risk för dataförlust om datorn hänger sig / elavbrott eller liknande. ReiserFS ska väl vara ganska säkert.

Men xfs har iasllafall defragmenteringsverktyg, vilket gör att jag känner mig lite säkrare iallafall.
Vad är Good:Bad mellan ReiserFS, ext och xfs egentligen?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Men xfs har iasllafall defragmenteringsverktyg, vilket gör att jag känner mig lite säkrare iallafall.
Vad är Good:Bad mellan ReiserFS, ext och xfs egentligen?

Vad du måste lära dig är att Linux-filsystem i allmänhet fungerar annorlunda än Windows-filsystem. Fragmentering är ett mycket litet prestandaproblem på t.ex. ReiserFS. Glöm defragmentering, datan och journalloggarna är helt annorlunda strukturerade än NTFS, vilket ger bättre prestanda oavsätt om datan är spridd eller inte. Tänker inte förklara mer än så dock för det är hyfsat komplicerat -- men att välja ett filsystem på grund av att det finns defragmenteringsverktyg för det är inte så smart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Vad du måste lära dig är att Linux-filsystem i allmänhet fungerar annorlunda än Windows-filsystem. Fragmentering är ett mycket litet prestandaproblem på t.ex. ReiserFS. Glöm defragmentering, datan och journalloggarna är helt annorlunda strukturerade än NTFS, vilket ger bättre prestanda oavsätt om datan är spridd eller inte. Tänker inte förklara mer än så dock för det är hyfsat komplicerat -- men att välja ett filsystem på grund av att det finns defragmenteringsverktyg för det är inte så smart.

Har du någon länk till något lättläst som kan förklara det mesta jag behöver veta?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
"ReiserFS v3 may become corrupt when its tree is rebuilt during a filesystem check."
"There is no known way to defragment a ReiserFS filesystem, aside from a full dump and restore."
Dock verkar dom ha löst den där out-of-order write hazards, vafan det nu betyder.

Man får ju tänka på att det trots allt är mycket små risker att något av detta inträffar. Den största faran är väl om strömmen går mitt under en skrivoperation antar jag. Jag har kört ReiserFS på alla mina Linuxmaskiner i över ett år utan problem i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Man får ju tänka på att det trots allt är mycket små risker att något av detta inträffar. Den största faran är väl om strömmen går mitt under en skrivoperation antar jag. Jag har kört ReiserFS på alla mina Linuxmaskiner i över ett år utan problem i alla fall.

Aha, okej, men det är ju inte precis någon nergradering från Windows filsystem då (vilket jag först befarade). Min NTFS-disk har ju krashat åtskilliga gånger pga strömavbrott.

Har XFS som filsystem på alla mina partitioner nu.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)