Företag eller inte

Permalänk
Medlem

Företag eller inte

Hejsan!

Anordnar ett LAN nu till vecka 44, där ca 100 personer kommer vara medverkande. Nu undrar jag om det finns någon anledning till att "starta ett företag". Några för/nackdelar med att registrera ett företag, och sedan låta företaget (som i själva verket är vi i "Crew") annordna evenemanget?

Tack på förhand,
Marwin

Hoppas inte inlägget är för "Övrigt"

Permalänk
Medlem

Det är väldigt övrigt, men en rätt bra fråga iaf..

Som jag ser det, som f.d LAN-arrangör som haft samma tankar själv med den förening jag var med då så är det onödigt för så lite personer.

Vill ni betala ut löner till er "crew" så kan det vara en bra idé, men då rekommenderar jag att ni kollar upp vad som gäller med ett företag, vilken företagsform ni ska ha, samt vilka regler och bestämmelser ni måste följa i anställningen av "personal", vilka rättigheter de har samt vad ni måste redovisa i slutändan.

Låter som en jävla massa mer arbete än vad det är värt, inte sant?

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Då måste ni betala moms, skatt, hålla bokföring och betala arbetsgivaravgifter också. Verkar som en dålig form för något som passar en förening

Skatteverkat.se har all information du behöver vid både start av förening och företag och vad som gäller för dessa, reglerna måste följas.

Permalänk
Medlem

Gå med i Sverok annars. Jag och några polare har en lanförening och vi får ca 2500kr per år utan att igentligen göra något.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Sverok är ett rätt bra val för en LAN förening. Vi var med där med, fick in bidrag från våra medlemmar. Vi gav iväg 20k som första pris i en CS turnering för några år sen då 20000:- var jävla massa i prispengar. Alla de pengarna kom istortsett från bidrag från Sverok.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk

En lösning om ni är ute efter lön så heter det arvode för styrelsemedlemmar om jag ej minns fel.
Detta kan ni ta ut utan något krångel.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lerutis
En lösning om ni är ute efter lön så heter det arvode för styrelsemedlemmar om jag ej minns fel.
Detta kan ni ta ut utan något krångel.

Får man ta ut arvode även om man är en ideell förening och med i Sverok?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger