Permalänk
Medlem

Ska det vara så här svårt?

Skulle installera Opera idag, kom till följande "how-to".

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=40449&page=1&pp=...

Löjligt svårt.. finns det inte lättare/bättre sätt?

Permalänk

Prova:

sudo apt-get install opera

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju bara copy+paste några kommandon och två filer, tar ju inte ens 5 minuter?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det är ju bara copy+paste några kommandon och två filer, tar ju inte ens 5 minuter?

Bara och bara.

Kul ifall man ska installera något annat program då, ska man då leta upp en annan how-to?

Well, jag trodde det var bara till att, "sudo apt-get install paketnamn.deb" ?
Testade för övrigt det med Opera, då stod det att den inte hitta paketet, fast jag var i rätt mapp osv,
tabba mig fram till namnet så. Märkligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Bara och bara.

Kul ifall man ska installera något annat program då, ska man då leta upp en annan how-to?

Well, jag trodde det var bara till att, "sudo apt-get install paketnamn.deb" ?
Testade för övrigt det med Opera, då stod det att den inte hitta paketet, fast jag var i rätt mapp osv,
tabba mig fram till namnet så. Märkligt.

Apt tankar ner filen från en server. Du ska inte tanka ner filen själv och eller specificera filnamn. Du ska bara specificera paketnamnet.

Typ:

apt-get install mozilla-firefox
apt-get install gqview gimp gedit
m.fl.

Vill du söka efter mjukvara kör du:
apt-cache search <söksträng>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Well, jag trodde det var bara till att, "sudo apt-get install paketnamn.deb" ?
Testade för övrigt det med Opera, då stod det att den inte hitta paketet, fast jag var i rätt mapp osv,
tabba mig fram till namnet så. Märkligt.

Har du paketet liggande lokalt använder du "sudo dpkg -i paketnamn.deb" istället.

Permalänk

Re: Ska det vara så här svårt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzII
Skulle installera Opera idag, kom till följande "how-to".

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=40449&page=1&pp=...

Löjligt svårt.. finns det inte lättare/bättre sätt?

Svårt? Det enda du behöver göra är att installdera ett .deb paket med dpkg. .desktop-filen kan du skippa om du tycker att det är för mycket jobb (det borde egentligen ha gjorts av maintainern till paketet).

Om du tycker det där är svårt så tycker du väl att torka dig själv i arslet är omöjligt.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ska det vara så här svårt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Svårt? Det enda du behöver göra är att installdera ett .deb paket med dpkg. .desktop-filen kan du skippa om du tycker att det är för mycket jobb (det borde egentligen ha gjorts av maintainern till paketet).

Om du tycker det där är svårt så tycker du väl att torka dig själv i arslet är omöjligt.

Fruktansvärt onödigt det sista, anmält.

Ni andra, tack.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Ska det vara så här svårt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Svårt? Det enda du behöver göra är att installdera ett .deb paket med dpkg. .desktop-filen kan du skippa om du tycker att det är för mycket jobb (det borde egentligen ha gjorts av maintainern till paketet).

Om du tycker det där är svårt så tycker du väl att torka dig själv i arslet är omöjligt.

Du... språket, fixa till det eller vänta dig konsekvenser i form av varning/ban!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Jag hade kanske kunnat förstå det om mitt inlägg varit ett personligt angrepp mot AzII, men det var det absolut inte. Jag tipsade killen om att .desktop-filen inte är nödvändig. Den sista meningen vara bara en ironisering över hur svårt det är att installera ett .deb paket. Det borde väl vara tillåtet att skämta på ett forum? En smiley kanske hade hjälpt?

Eller är det möjligtvis så att ett ord som arsel är för inkorrekt för det präktiga sweclockers? Nåja, man ska väl inte vara förvånad. Sweclockers är ju forumet som hellre behagar annonsörer än upprätthåller en uppskattad social mötesplats som "Övriga ämnen".

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FunkFarfar
Jag hade kanske kunnat förstå det om mitt inlägg varit ett personligt angrepp mot AzII, men det var det absolut inte. Jag tipsade killen om att .desktop-filen inte är nödvändig. Den sista meningen vara bara en ironisering över hur svårt det är att installera ett .deb paket. Det borde väl vara tillåtet att skämta på ett forum? En smiley kanske hade hjälpt?

Eller är det möjligtvis så att ett ord som arsel är för inkorrekt för det präktiga sweclockers? Nåja, man ska väl inte vara förvånad. Sweclockers är ju forumet som hellre behagar annonsörer än upprätthåller en uppskattad social mötesplats som "Övriga ämnen".

Med tanke på att alla inte vet hur lätt det är att installera ett .deb paket så var det bara onödigt!

Permalänk
Medlem

jag tror funkfarfar retade upp sig litet på på tonen i din första post,

den gnälliga inställningen hör man allt som oftast när nybörjare på linux postar härinne och det är jäkligt tröttsamt i längden,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+