Permalänk
Medlem

Vilken distibution för spel ?

Hej!
Jag undrade vilken linux distribution ni rekomenderar för spel typ
Counter-strike 1.6 , Emeny Territory och americas army ?

Vilken distribution andvänder ni ?
Och varför andvänder ni den ?

Svara och säg vilken distribution jag skall andvända om jag också vill intsallera spel.

//Crosser

Permalänk
Medlem

Ingen för spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Ska du spela Windowsspel får du hålla dig till Windows.

Permalänk

windozer

Permalänk
Medlem

Du kan använda vilken som helst men du kommer behöva en emulator, t.ex Cedega.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Ska du spela Windowsspel får du hålla dig till Windows.

Både ET och AA finns till linux.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

OK men jag chattade med en som körde cs aa och et på en linux distribution
Att köra med whine eller vad det hette så är samma sak som att köra i windows

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så ska cs fungera bra med cedega.
ET och AA vet jag fungerar mycket bra i linux, men se till att använda linuxbinärerna, och inte köra det via wine/cedega.

Permalänk
Medlem

Ska du använda wine kan du använda vilken dist som helst.

Permalänk
Medlem

ok thx alla ska prova mig fram har andvänt mandräke 8 för kanske 5 år tillbaka men då var jag inte gammal

Permalänk
Medlem

gentoo skall vara en rätt bra speldist, har jag hört, kör den nu, men inte spelat så mycket än...

Visa signatur

Ubuntu - P4 2,4@3,02 - ABIT IC7 - CPU, GPU, HDD's vattenkylt med vattendunstare

Permalänk
Medlem

speldist?
linux som linux. använd det du behärskar bäst.. så har du störst chans att kunna lösa problemen som kan dyka upp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sencor
gentoo skall vara en rätt bra speldist, har jag hört, kör den nu, men inte spelat så mycket än...

Vad menar du med rätt bra speldist, alla distar går ju lika bra att spela från

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vad menar du med rätt bra speldist, alla distar går ju lika bra att spela från

Alla vet ju att rätt USE-flags minst kommer att dubbla dina FPS

OnT: Det spelar ingen större roll vilken dist du kör, se till att köra en med ett bra pakethanteringssytem bara så det blir lätt att installera de fria spel som finns

Permalänk
Medlem

precis, finns större möjligheter att optimera under gentoo, eller är i alla fall lättare tack vare portage systemet. Är för övrigt ett riktigt bra dist om man gillar å pilla lite.

Visa signatur

Ubuntu - P4 2,4@3,02 - ABIT IC7 - CPU, GPU, HDD's vattenkylt med vattendunstare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sencor
precis, finns större möjligheter att optimera under gentoo, eller är i alla fall lättare tack vare portage systemet. Är för övrigt ett riktigt bra dist om man gillar å pilla lite.

Jag tror du missade den ack så viktiga i Hammans inlägg...

Permalänk
Medlem

kanske, men man väljer ju dist utefter dess funktioner/innehåll därbland paktethanteringssystemet, som i det flesta fall är långt mycket viktigare än nån flashig installation. Och portage är enligt min mening hur bra som helst...allt handla ju om hur mycket man är villig å lära sig...

Visa signatur

Ubuntu - P4 2,4@3,02 - ABIT IC7 - CPU, GPU, HDD's vattenkylt med vattendunstare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sencor
kanske, men man väljer ju dist utefter dess funktioner/innehåll därbland paktethanteringssystemet, som i det flesta fall är långt mycket viktigare än nån flashig installation. Och portage är enligt min mening hur bra som helst...allt handla ju om hur mycket man är villig å lära sig...

Tror du fortfarande missade poängen i hans inlägg...

Det hela handlar fortfarande om att dessa jävla USE flaggor kan du sätta i vilken dist som helst.... Inget speciellt med Gentoo. Att pakethanterinssystemet är trevligt kan jag hålla med om. De har ju utvecklat den för att likna Ports och Packeges i *BSD.

Men det finns andra distar som också har paketsystem som fungerar lika bra

Du kan alltid besöka denna sida...
http://funroll-loops.org/

Permalänk
Medlem

ok, jo det stämmer, har bara kört förkompilerat på andra distar, så man glömmer väl lätt att dom så klart har funktioner för att bygga ifrån source med...
Kul sida btw..

Visa signatur

Ubuntu - P4 2,4@3,02 - ABIT IC7 - CPU, GPU, HDD's vattenkylt med vattendunstare