Permalänk

grub: windows xp

Jag har sökt runt lite här på forumet, men hittar inget som hjälper mig som och jag förstår mig på.

Jag har installerat Ubuntu på en disk, och sedan Windows XP. Nu vill jag att båda ska kunna startas.

Mina diskar ser ut så här:
IDE, primary master: Ubuntu
SATA-1: XP

Min menu.lst ser ut så här:

title Ubuntu, kernel 2.6.10-5-amd64-generic Default root (hd0,0) kernel /boot/vmlinuz root=/dev/hda1 ro console=tty0 quiet splash initrd /boot/initrd.img savedefault boot [...] title XP root (hd1,0) savedefault makeactive

När jag körde med (hd2,0) stod det att hårddisken inte hittades, och när jag körde med (hd1,0) hoppade den direkt tillbaka till grub. Vad kan vara fel, hur ska man skriva?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

för det första så måste grub installeras på windows-disken. (om du inte gjort det)

för annars verkar det rätt om nu windows verkligen är på den första partionen på andra disken. (måste stämma med bios med när den laddar sen)

sen kan kanske lägga till en chainloader på windowsdelen där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

title XP root (hd1,0) chainloader+1

Har jag (eller motsvarande).

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk
Medlem

Testa att skriva root (hd1,1)

Ibland får xp för sig att lägga in den första partionen (c:) som andra primära istället för första, fråga mig inte varför men den gör så för mig i varje fall :-/

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Jag har aldrig riktigt fattat vad alla dessa ttys är för något.

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk

Jag hade inte installerat grub i windows, men nu har jag, och vad jag kan förstå har jag gjort rätt där. Jag har även lagt på chainloader +1. När jag försöker välja XP i grub får jag nu upp:
"boot (hd1,0) filesystem type unknown, partition type 0x7".

När jag väljer något annat på hd får jag upp "partition not found".

Om jag inte har linux-disken får jag nu välja om jag ska starta Windows XP eller om jag vill köra grub. Väljer jag grub kommer jag in i en konsoll, men inget verkar fungera att göra där. Något annat fel jag kan ha gjort?

Permalänk
Medlem

På vilken partition ligger windows? (hd1,0) är ju hdb1... du kanske har den på hda1 (hd0,0)?

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.

Permalänk

jag tror att den ligger på hd1,0. har ingen större linuxvana, så jag vet inte exakt. kan den ligga på sd1,0 annars?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
för det första så måste grub installeras på windows-disken. (om du inte gjort det)
.

Eh.. antar att du menar installeras i MBR på disken med windows på? Men sen verkar var den första disken vara den med linux, alltså har grub väl inget att göra på windowsdisken?

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unreality
jag tror att den ligger på hd1,0. har ingen större linuxvana, så jag vet inte exakt. kan den ligga på sd1,0 annars?

Hur är dina hårddiskar partitionerade? Kör du på IDE eller SATA?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jontaa
Eh.. antar att du menar installeras i MBR på disken med windows på? Men sen verkar var den första disken vara den med linux, alltså har grub väl inget att göra på windowsdisken?

hänger inyte riktigt med vad du menar.. men saken är att Windows inte kan bota från en annan disk. grub måste mao ligga där. grub kan däremot starta Windows från en sekundär disk, alltså kan Linux vara på disken som bios INTE botar från.

se även denna tråd för relaterade grejer unreality:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48744...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unreality
"boot (hd1,0) filesystem type unknown, partition type 0x7"

Får exakt samma felmeddelande Och då vet jag att det är rätt disk. Vad betyder det

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hänger inyte riktigt med vad du menar.. men saken är att Windows inte kan bota från en annan disk. grub måste mao ligga där. grub kan däremot starta Windows från en sekundär disk, alltså kan Linux vara på disken som bios INTE botar från.

se även denna tråd för relaterade grejer unreality:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48744...

Är rädd att jag inte heller förstår hur du menar. "Windows kan inte boota från en annan disk"?
Grub finns ju i linux och installeras i MBR på en av diskarna, vilken av dem spelar väl ingen roll? (förutom att det ska vara den som är master på första IDE-kanalen)

Tror bara vi missuppfattar varandra

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Permalänk
Medlem

Min ser ut såhär:

title Windows XP
map (hd0) (hd1)
map (hd1) (hd0)
rootnoverify (hd1,0)
makeactive
chainloader +1

fungerar utmärkt, så värt att testa kanske?

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
hänger inyte riktigt med vad du menar.. men saken är att Windows inte kan bota från en annan disk. grub måste mao ligga där.

Eller så gör man på rätt sätt och mappar om hd0 till hd1 och vise versa istället för att hålla på och installera GRUB på en massa ställen där det inte hör hemma. Precis som i Talavis exempel då alltså.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Eller så gör man på rätt sätt och mappar om hd0 till hd1 och vise versa istället för att hålla på och installera GRUB på en massa ställen där det inte hör hemma. Precis som i Talavis exempel då alltså.

W

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint