Permalänk

från linux till Xp

tja jag håller på att formatera en server från linux till Xp, men vill inte förlora data, i datorn finns 4 diskar, 3st ext3 och en ntfs, jag skulle vilka flytta saker till Ntfs disken, då det inte går så vill jag formatera den till Vfat, hur gör jag det i linux?

jag har testat mkfs -vfat /dev/hdc1 men fick nånting fel om : bad fragmentsize - at

så vad ska man göra om man vill byta från Ntfs till Vfat?

ett kommando vore tacksamt

tack på förhand

Visa signatur

*Que?*

Permalänk
Medlem

skriv fdisk eller cfdisk, de är två kraftfulla program som du kan formatera dina diskar med.

Visa signatur

Nil volentibus arduum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av legend
skriv fdisk eller cfdisk, de är två kraftfulla program som du kan formatera dina diskar med.

fdisk och cfdisk används för att partitionera hårddiskar, inte formatera dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
fdisk och cfdisk används för att partitionera hårddiskar, inte formatera dom.

Men om man tar bort alla partitioner och sen skriver ändringarna till disken så är den väl i princip formaterad sen?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm

Men om man tar bort alla partitioner och sen skriver ändringarna till disken så är den väl i princip formaterad sen?

Inte precis, du har partitioner men inget filsystem.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju inte det att han inte kan formatera hårddisken, utan det att han inte kan formatera UTAN att förlora data.

Ett sätt att lösa det skulle nog kunna vara att stoppa i disken i en dator som kör Windows, sedan skaffa ett partitionsprogram, exempelvis Partition Magic. Partitionera om disken utan att förlora data (vet ej om det är möjligt), och sedan stoppa tillbaka. Vet ej om partition magic stödjer just det filsystem du vill ha, men sådant går ju att ta reda på.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har hört att dte finns drivrutiner till windows som gör satt man kan läsa och skriva till ext3 partioner. Så du skulle kunna ta och stoppa diskarna i en dator som kör windows och flytta alla filer där i från.

Visa signatur

8D

Permalänk

ahhh tusan, jag skulle ha väntat då, håller på just nu att konvertera allt från fat -> Ntfs, då jag först ändrade till fat för att få det att fungera under linux. =:P

men tack för hjälpen iaf, det är bra att veta till nästa gång

Visa signatur

*Que?*