Permalänk
Medlem

Ubuntu

Installerade just Ubuntu och kom sen på att jag ville ändra vilka upplösningar som visas i screen.

Så jag började rota efter x11.conf eller vad den nu heter, la till de upplösningar jag ville visa, och klickade på spara.

Tror ni man får spara i Linux utan att vara Super-Deluxeuser? Trodde inte det.

Glad i hågen(?) börjar jag leta runt på hur man får root-access i fönsterhanterarläge, primärt för att jag inte kan just nåt terminal/bashkommando överhuvudtaget. Hursomhelst, efter diverse slitande av hår kombinerat med att försöka enabla login med rootaccess insåg jag att det jag håller på med är idioti.

Linux är så jävla krångligt att det är totalt meningslöst att ens överväga att befatta sig med det!

Ska testa igen om fem år eller nåt. Kanske nån knåpat ihop ett Linux som går att använda innan dess :/

Permalänk
Inaktiv

Det är inte svårt bara lite annorlunda.
Hade du börjat med Linux när du började använda datorer så hade du säkert tyckt att Windows var svårt.

En av mina polare t ex vill inte installera Linux för han gillar att pilla med saker, dvs alla inställningar i Windows. Denne påstod även att det som han gör i Windows inte går att göra i Linux, dvs surfa, snacka på msn, maila och lyssna på musik.

Permalänk
Medlem

Självklart får man inte göra inställningar som påverkar alla utan att vara root, samma i windows (bara att alla redan är admin som default där vilket är idioti)
Om du ska använda linux får du nog lära dig lite bash-kommandon, inte särskilt svårt, de flesta är ganska logiska. mv = move (mv fil varfilskahamna) cp = copy (samma syntax som move) och så.

Visa signatur

Cry havoc and lets slip the dogs of war!

Permalänk
Medlem
Citat:

Linux är så jävla krångligt att det är totalt meningslöst att ens överväga att befatta sig med det!

Du ger upp för jävla lätt.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Njae, inte riktigt. Har käftat med eländet i 5 års tid, av och till. Tycker bara att det är tragiskt att man ska behöva in i configfiler såfort nånting inte funkar.

Dessutom tycker jag det är ärkedumt att inte ha ett simpelt sätt att komma åt SU i GUI'et i Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klant
Njae, inte riktigt. Har käftat med eländet i 5 års tid, av och till. Tycker bara att det är tragiskt att man ska behöva in i configfiler såfort nånting inte funkar.

Dessutom tycker jag det är ärkedumt att inte ha ett simpelt sätt att komma åt SU i GUI'et i Ubuntu.

men kör tex SuSE då istället, där frågas efter admin när du ändrar från vanligt användarkonto. och du har vanligt rootkonto som standard.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hur svårt är det att ta upp en terminal och knappa in

sudo nano /etc/X11/xorg.conf

En halv minuts googlande skulle givit dig det svaret, och förresten... Det finns ju ett grafiskt verktyg att ändra upplösning med.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klant
Installerade just Ubuntu och kom sen på att jag ville ändra vilka upplösningar som visas i screen.

Så jag började rota efter x11.conf eller vad den nu heter, la till de upplösningar jag ville visa, och klickade på spara.

Tror ni man får spara i Linux utan att vara Super-Deluxeuser? Trodde inte det.

Glad i hågen(?) börjar jag leta runt på hur man får root-access i fönsterhanterarläge, primärt för att jag inte kan just nåt terminal/bashkommando överhuvudtaget. Hursomhelst, efter diverse slitande av hår kombinerat med att försöka enabla login med rootaccess insåg jag att det jag håller på med är idioti.

Linux är så jävla krångligt att det är totalt meningslöst att ens överväga att befatta sig med det!

Ska testa igen om fem år eller nåt. Kanske nån knåpat ihop ett Linux som går att använda innan dess :/

Vilka som kan väljas eller bara vilken som du använder för tillfället?

System->Inställningar->Skärmupplösning ska ha alla som din skärm klarar av.

Ja, ska du konfigurera om något som är tänkt att ska fungera utan interaktion efter installationen så får du vara root.

Testat Program->Systemverktyg->Root Terminal ?

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ernstp
Vilka som kan väljas eller bara vilken som du använder för tillfället?

System->Inställningar->Skärmupplösning ska ha alla som din skärm klarar av.

Det där är ju skitsvårt. Jag tänker vänta tills det finns ett Linux där man ändrar upplösningen genom att:
Högerklicka på skrivbordet -> Egenskaper -> Inställningar
1 000 000 ggr mer logiskt.

Ignorance is strength!

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem

Jopp, har fattat att det går utmärkt att ändra saker mha terminalfönster och skaffa rottaccess på det viset. Poängen är att det är bakvänt och allmänt omständigt, speciellt när man inte kan ett enda kommando

I den grå stenåldern hade red hat ett sätt att temporärt få rootaccess inifrån GUI'et, och denna möjlighet hittade jag inte i Ubuntu, vilket är vad jag tycker är puckat.

Sen är det fortfarande så, att editering av textfiler för att konfigurera saker känns väldigt antikt. Som användare (och speciellt om Linux ska bli nåt annat än ett nörd... Näe, entusiastOS ), så ska man definitivt slippa sånt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klant
Jopp, har fattat att det går utmärkt att ändra saker mha terminalfönster och skaffa rottaccess på det viset. Poängen är att det är bakvänt och allmänt omständigt, speciellt när man inte kan ett enda kommando

I den grå stenåldern hade red hat ett sätt att temporärt få rootaccess inifrån GUI'et, och denna möjlighet hittade jag inte i Ubuntu, vilket är vad jag tycker är puckat.

Sen är det fortfarande så, att editering av textfiler för att konfigurera saker känns väldigt antikt. Som användare (och speciellt om Linux ska bli nåt annat än ett nörd... Näe, entusiastOS ), så ska man definitivt slippa sånt!

Varför är det bakvänt och omständigt? Menar du att vem som helst skall kunna ändra vad som helst hur som helst?

Permalänk
Medlem

Klant: hur ofta byter du upplösning förresten?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Re: Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klant
blaj blaj blaj blaj blaj blaj

Tänk om, tänk rätt. Till dess att du faktiskt klarar av att vara lite halvflexibel och försöka lära dig någonting nytt så bör du hålla dig till Windows 98 eller vad du nu kör. Det handlar inte om intellektuell förmåga, det handlar om attityd. Och du har fel av den varan.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klant
Jopp, har fattat att det går utmärkt att ändra saker mha terminalfönster och skaffa rottaccess på det viset. Poängen är att det är bakvänt och allmänt omständigt, speciellt när man inte kan ett enda kommando

I den grå stenåldern hade red hat ett sätt att temporärt få rootaccess inifrån GUI'et, och denna möjlighet hittade jag inte i Ubuntu, vilket är vad jag tycker är puckat.

Sen är det fortfarande så, att editering av textfiler för att konfigurera saker känns väldigt antikt. Som användare (och speciellt om Linux ska bli nåt annat än ett nörd... Näe, entusiastOS ), så ska man definitivt slippa sånt!

Det heter gnomesu.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Det heter gnomesu.

Men root-kontot är väl relativt avstängt i ubuntu, så det är väl isf snarare gnome-sudo som gäller.

Visa signatur

The difference between stupidity and genius - the latter has limits

Permalänk
Medlem

Jag har tröttnat på linux... det är alltid ett j*vla mekande för allting... ubuntu lyckades jag aldrig övertyga om att jag visst kan köra mer än 640*480 i 60hz...

Debian är okej...

Men Linux är fortfarande beta... bara en sån grej som att sata diskar byter devicenamn mellan 2.4 o 2.6...

just nu tuffar det FreeBSD 5.4 på min maskin hemma.... Det funkar fint hittils, dokumentationen är klart bättre än Linux virrvarret... men har man mycket tid så funkar säkert Linux bra...

Vill bara att min workstation skall fungera utan en massa petande hela tiden. Hade jag råd hade det blivit en G5'a

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2
Det där är ju skitsvårt. Jag tänker vänta tills det finns ett Linux där man ändrar upplösningen genom att:
Högerklicka på skrivbordet -> Egenskaper -> Inställningar
1 000 000 ggr mer logiskt.

Ignorance is strength!

Finns. Låter precis som FluxBox.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Nog behöver man lägga ner lite tid på linux alltid. Du hade troligtvis inte rätt drivrutin för grafikkortet. Sen kan jag rekomendera www.ubuntuguide.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Du ger upp för jävla lätt.

Först är man som honom, sen tänker man "nej, jag ska fan inte ge upp!", sen kommer man åter igen till stadiet där man inser att allt går mycket lättare i Windows/Mac OS X och ger upp.

Permalänk
Medlem

mmmm OSX is the win...

Väntar på att disken ska bli bytt i min Powerbook G4...

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

"Su" är inga problem att använda i Ubuntu det funkar hur bra som helst..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Snack, root-kontot är disablat som standard i Ubuntu. Däremot går sudo su bra för att blir root.

Visa signatur

bit av en kaka!

Permalänk
Medlem

Vaddå ger upp? Jag ger Linux en ärlig chans nån gång per år, men blir alltid lika less såfort jag ska göra nånting annat än surfa på internet. Fick tillochmed tv ut och kazaa att funka en gång Det tog typ 5 timmar med ändlöst configfilediterande. När man sen tänker på att tv ut är nåt som tar 1 minut att fixa på en windowsburk så undrar man vad man håller på med.

Förövrigt så gillar jag inte windows heller...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Först är man som honom, sen tänker man "nej, jag ska fan inte ge upp!", sen kommer man åter igen till stadiet där man inser att allt går mycket lättare i Windows/Mac OS X och ger upp.

Hehe, nattens sanning!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Vart vill ni komma med denna tråden? bara ett allmänt nerklankande på linux/ubuntu ?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Vart vill ni komma med denna tråden? bara ett allmänt nerklankande på linux/ubuntu ?

Gud förbjude..

nu jag tycker det är väldigt mycket konstigheter, men jag kan bara inte gå tillbaka till windows efter de bra sidorna man upplevt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Finns. Låter precis som FluxBox.

Jasså..? Dom gångerna jag har testat fluxbox så har jag inte hittat något sånt... Bara en dum meny fil och en obegriplig config..

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska pröva på ett system som är lagom simpelt för dig.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jasså..? Dom gångerna jag har testat fluxbox så har jag inte hittat något sånt... Bara en dum meny fil och en obegriplig config..

Han menade bara att man i Fluxbox kan sätta upp en sådan högerklicksmeny med de alternativen.

Ilja:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag tycker att du ska pröva på ett system som är lagom simpelt för dig.
http://www.wbcampaigns.net/downloads/tutorials/etch-a-sketch/...

men dom där är ju skitsvåra även om man är 1337 på Photoshop..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint