Permalänk

Problem med kärnan

Hejsan, jag har ett problem med min kärna som jag inte riktigt kommer på hur jag ska lösa.. Efter att jag konfigurerat kärnan, byggt alla moduler och installerat dom, skapat min bzImage samt ändrat i menu.lst försöker jag boota den (2.6.11.11), då jag självklart får några konstiga meddelanden. Först att den inte kan hitta modules.dep och sedan att den inte kna hitta /dev/console. När jag sedan tittar i /dev så finns filen console där, samma sak gäller modules.dep den finns under /lib/modules/2.6.11.11
Så jag förstår inte riktigt varför den inte kan hitta dem...

Till min nuvarande kärna 2.4 finns det en bild som heter initrd-2.4.27-2.img
men inte till min nya kärna. Är det något man skapar själv?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Vilken dist kör du?

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

Debian

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk

har du dragit in module-init-tools ?

Permalänk

yep

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Medlem

Den här sidan kasnke kan hjälpa dig
http://www.us.debian.org/doc/FAQ/ch-kernel.en.html
sen finns det mycket anna dokumentation på debain.org
vet inte riktigt hur debain fungerar men dom använder sig av initrd finns lite mr info om vad initrd är här http://www.tldp.org/LDP/Linux-Filesystem-Hierarchy/html/initr...

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Har du skapat en initrd om du bygger saker som kerneln behöver innan den mountat rooten som moduler?
Isåfall behöver du skapa en initrd, kompilera in stöd för cramfs och kör mkinitrd -o /boot/initrd.img-version

Det rekommenderade sättet att skapa en kernel i debian är dock mha. kernel-package
Då kör man bara make-kpkg --revision=minfinakernel1.0 --initrd kernel_image
och så får du ett mysigt paket med alla moduler, kernelimages och så.. sedan kör man bara dpkg -i minfinakernel1.0.deb så installerar den den automatiskt.. mycket smidigt om man sedan vill ta bort den, så man slipper göra det manuellt.

Permalänk

Ok, nu har jag fått 4 st .deb paket. Kernel-source, kernel-image och kernel-headers. Vad ska jag göra härnäst?

Visa signatur

» Well, tough titties...