HOWTO: Att använda Qemu för att installera Windows under Linux

Permalänk
Medlem

HOWTO: Att använda Qemu för att installera Windows under Linux

Hittade en HOWTO för hur man installerar Windows (valfri version) i Linux igenom qemu. Notera att det går väldigt mycket trögare (givetvis) än om du har Windows installerat för sig självt, men att allt fungerar (bör det göra iallafall).

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=39513&page=1&pp=10 är HOWTOn jag använde, den rekomenderas. Men då ubuntuforums är nere i skrivande stund så gör jag en egen liten översättning på den.

Som alla vet så finns det mängder med Windowsemulatorer och diverse andra program för att köra Windowsprogram i Linux, exempelvis Wine, Cedega, Crossover Office... ja, det finns några stycken.

I den här HOWTOn så ska jag visa hur man använder qemu för att installera Windows under Linux. I guiden kommer jag använda Windows XP.

Förberedelser:
Se till att du har gcc (basic compiler) installerad.
Se till att du kan använda apt-get eller aptitude (eller om du vill göra på ett eget sätt, guiden täcker dock inte det).

Windows 98-användare:
Sa visserligen att vi skulle använda Windows XP, men om du ändå vill köra Win98 så skriv följande i konsollen:
apt-get install qemu
och hoppa sedan till steg 2.

1. Installera QEMU med KQEMU Acceleratorn.
Se först till att alla tidigare qemu-versioner ör borta.
sudo apt-get remove qemu

Gå sedan till http://fabrice.bellard.free.fr/qemu/download.html och ladda ner källkoden (inte binärerna) och "QEMU Accelerator Module".
(0.7.1 är den versionen som används i skrivande stund)
tar zxvf qemu-0.7.1.tar.gz
KQEMU ska extraheras i qemu-mappen som skapades med förra kommandot.
cd qemu-0.7.1
tar zxvf /PLATS FÖR NEDLADDADE FILER/kqemu-0.7.1-1.tar.gz

Ta reda på din kernelversion med uname -r.
Starta upp Synaptic Package Manager (eller sök med apt-get/aptitude) och sök efter linux-headers och ladda ner den versionen som du använder.

Ta reda på vart filen installerades. I Synaptic görs detta genom högerklick > Properties > Installed files. För mig så hamnade den i /usr/src/linux-headers-2.6.10-5-386, så det kommer användas här i guiden.

cd din-qemu-mapp (om du inte redan är där)
gedit ./configure
Sök efter "kernel_path=" och skriv in vart Synaptic la dina linux-headers, i mitt fall:
kernel_path="/usr/src/linux-headers-2.6.10-5-386"

sudo apt-get install libsdl1.2-dev
sudo apt-get install zlib1g-dev

(detta ska göras i qemu-mappen också, såklart)
./configure
make
sudo make install

Om allt gick som det skall så starta qemu med:
sudo modprobe kqemu

Se till att allt startar med datorn:
sudo gedit /etc/init.d/bootmisc.sh
Precis innan exit, lägg till:
# Stara QEMU med KQEMU Acceleratorn
/sbin/modprobe kqemu
mknod /dev/kqemu c 250 0 # Skapa en KQEMU-grej (kan inte översätta bra här )
chmod 666 /dev/kqemu # Se till att alla användare har tillgång till det.

2. Skapa en virtuell disk för Gäst-OS med qemu.
qemu-img create hd.img 0000M
Ersätt 0000 med hur många MB disken ska vara på. Jag körde med 5000. hd.img är vad den virtuella disken kommer heta. Disken kommer skapas i ditt hem-directory om du inte ändrar detta med cd <dir> innan.

3. Installera ditt Gäst-OS med qemu.
Nu har du skapat en helt tom disk i filsystemet RAW. För att kunna använda den behöver du formatera den och installera ett OS. Formatera den gör jag här med hjälp av XPs boot CD, men det bör gå att boota med Ultimate BootCD eller liknande också. (på länken ovan beskrivs allt detta mer grundläggande, de användare som behöver det kan nog det själva, men om någon vill så kan jag lägga till det)

För att boota CDn till din QEMU-disk, skriv:
cd <dir till din disk>
qemu -boot d -cdrom /dev/cdrom -hda <disknamn>.img
(För Win98, lägg till "-no-kqemu")

4. Starta ditt Gäst-OS med qemu.
För att starta ditt Gäst-OS, använd kommandot:
qemu -boot c -fda /dev/fda -cdrom /dev/cdrom -hda <disknamn>.img -user-net -pci -m 256 -k en
Modifiera flaggorna efter behov...

That's it. Skriv om ni får några problem eller kolla tråden jag fick det från. Jag är långt ifrån någon expert här, men jag kan nog hjälpa till lite iallafall.
Kommentarer på hur jag kan förbättra layout eller innehåll välkomnas också.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Coolt, funkar det och spela?

Med xp altså.
Typ BF2 och så

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Coolt, funkar det och spela?

Med xp altså.
Typ BF2 och så

Jag har inte testat. Men jag tror att allt som går i Windows ska funka i qemu-windows.
Fast krävande saker är nog inte att rekomendera.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Ok, men det kommer att funka men hur bra är frågan, ok men man borde väll få runt 60-75 % av din windows fps? Eller? I bf2 och hl2.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Ok, men det kommer att funka men hur bra är frågan, ok men man borde väll få runt 60-75 % av din windows fps? Eller? I bf2 och hl2.

Mjo, för qemu har säkert full opengl emulation och emulerar ett Nvidia 6800GT om du har ett sånt..
Antagligen kör den väl en standard VGA-drivrutin inuti emulationsfönstret.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Hmm ok, hängde inte med där tyvärr. Så man kan inte ha den riktiga nvida drivern i windows lr? Sorry verkar helt korkad nu men "mjo" det är typ nej eller?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Minus för förvirrande och missvisande rubrik.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Minus för förvirrande och missvisande rubrik.

Hur menar du?

bogg>
Vad jag förstått så kör väl QEMU Windows i ett eget fönster, det enda qemu gör är väl att föra vidare information om systemet till Windows?
Då bör väl allt som funkar i Windows funka i QEMU? Inklusive OpenGL-grejer?

Jag bara gissar.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Jag bara gissar.

Det märks. HAL i Windows kommer inte ha tillgång till hårdvaran, utan snarare en virtuell maskin skapad av QEMU. Att få hårdvaruaccelerering att fungera hjälpligt där tror jag är ganska dödfött.

W

Permalänk
Medlem

Är den inte så att qemu interfacear mellan windows och linux, medan wine, cedega m.m interfacear mellan wndowsprogram och linux... vilket borde vara mycket svårare än att låta windows sköta jobbet.

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk

Helmutt, Jag har tänkt på det också..

Kan nån säga om man får hyffsad fps med ett system som detta 6800gt 1024 ram 3200+ i tex BF2!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Nej jag hade nog fel... läste på deras site och det är snarare en emulator som emulerar en dator, ungefär som wmware...

Den översätter instruktioner mellan olika processor-arkitekturer...

Visa signatur

GCS/GE/GCM d-- s--: a? C+++ UBL+++ P+>++++ L+++(++) E--- W+++ N-(+) o-- w--- O- M++(-) V-- PS PE+++ Y+ PGP- t--- 5-- X-- R- tv- b++ DI++++ D---- G e* h r%(++) y?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Helmutt, Jag har tänkt på det också..

Kan nån säga om man får hyffsad fps med ett system som detta 6800gt 1024 ram 3200+ i tex BF2!

Hur i h-e tror du att du kommer få igång en nvidia-drivrutin på ett generiskt VGA/SVGA-kort under emulering? Eller läste du inte alls vad jag skrev?

10 sekunder på qemu-sajten senare: det emulerade grafikkortet är ett Cirrus Logic GD5446. Lycka till med din nvidia-driver och OpenGL-accellerering.

W

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
*topic redigerad*

Okej då, det kanske var lite bättre.

Trodde folk kunde lista ut vad jag menade... =/

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)