FTP klient med auth TLS till OS X eller Linux.

Permalänk
Medlem

FTP klient med auth TLS till OS X eller Linux.

Har tyvärr ingen windows dator så därför kan jag inte använda Flash FXP som är så bra..

Däremot har jag OS X och Debian. Någon som kan rekomendera något FTP program som klarar auth TLS till något av dessa OS? Helst OS X...

Saken är den att jag har ett FTP konto som inte riktigt vill fungera. Jag får det att fungera med Transmit till OS X men det går fruktansvärt långsamt. Tankar upp och ner i max 10-20kb/ sek. Att bara ansluta tar 2 minuter. Att byta katalog tar väl 1 minut. Vet någon en lösning på detta problem är det uppskattat. Eller som sagt, ett annat program..

Har även testat cyberduck i OS X och Kbear i Debian.. Dessa kunde inte connecta alls. .

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk

Krusader, Kasablanca eller Konqueror är mina tips.

Permalänk
Avstängd

Till OS X finns transmit: http://panic.com/transmit/

Visa signatur

"Seeing hole swedish families carrying tons of booze along the ferry germany - sweden is hilarious - however, when we saw their prices we understood"

Permalänk
Medlem

Interarchy kanske funkar, värt ett försök.
http://www.interarchy.com/main/

Permalänk
Medlem

iglooftpd är väll det bästa för linux om man kör x, tror dock det kostar lite pengar.
Kört ett för konsollen också, men kommer ej ihåg vilket det var. Måste dock ta reda på det snart då jag har ominstallerat min server.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etnica
iglooftpd är väll det bästa för linux om man kör x, tror dock det kostar lite pengar.
Kört ett för konsollen också, men kommer ej ihåg vilket det var. Måste dock ta reda på det snart då jag har ominstallerat min server.

Du får gärna skriva vilket, om du nu hittar åt det.
Tack på förhand.

Visa signatur

no signature.

Permalänk
Medlem

NcFTP är en riktigt bra konsollbaserat FTP-klient, lftp likaså.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Medlem

lftp smider hårdast, fixar biffen galant Mycket trevlig köhantering och hur det ter sig i allmänhet.
Vad sägs om find /|grep foobar, mot ftp-servern i fråga då sjävklart.

Visa signatur

"..make the move over to a rackmount case, because rackmount cases get you chicks.."
-- Routermonkey

Permalänk
Medlem

gFTP (för linux) klarar auth TLS. Fungerar dock ej med FXP vilket är lite synd Men ska du bara tanka eller ladda upp till/från din egen hårddisk fungerar det klockrent.

Permalänk
Medlem

TSL är väl inte så nytt, så det mesta borde väl stödja det?
För OS X är ju några:
http://www.rbrowser.com/
http://captainftp.xdsnet.de/ftp/description.php
http://freshlysqueezedsoftware.com/products/ftpeel/
http://lftp.yar.ru/
Ingen aning om varför de skulle vara bättre eller ens lika bra som Transmit, tror du har något knas på kommunikationen om du får dålig hastighet så det har no inget med själva programet att göre (om jag får gissa).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

pftp är kosollbaserat(ncurses) och stöder TLS, FXP å allt annat man kan tänka sej typ..

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

pftpfxp mew fungerar utmärkt i OSX, men inte direkt för att tanka hem saker.
Tanka hem cyberduck 2.5b2 eller nyare om det nu finns, där fungerar allt utmärkt. För mig iaf.

Permalänk
Medlem

Detta är ju den eviga frågan, tyvärr finns inget som fungerar acceptabelt. gFTP är ju bra men tyvärr så stödjer det inte tls fullt ut behöver både till login överföring och listning.

Lär väll inte komma ngt som duger heller förens FlashFXP släpps till *nix misstänker jag :/

Kanske ska säga att det bästa jag provat är kasablanca, men det är egentligen inte särskilt bra...

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem

tycker det är skumt att det inte finns fler klienter för *nix som stödjer tls. De flesta ftp demoner med tls stöd ligger ju under *.nix. Sjukt skumt.

Dock så finns det väll ett antal bra under X varav iglooftp är en, men vill ju köra i konsol miljö. Har för mig att den klienten jag använde innan enbart stöde tls vid login och överföring men gick ej att lista krypterat.

jaja får la google lite o se om det hänt nått inom konsol klienterna de senaste 12 månaderna. Annars kan ju nån få som projekt att skriva en klient med tls stöd, jag har dock ej tid =P

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Har testat gFTP, igloo, rbrowser...ja alla som ni har listat.. men ingen vill fungera bra.. Installerade precis Flash FXP på laptopen bara för att testa.. Och det funkar fint fint.. Så det är inget fel på min lina eller servern..

Och precis som flera här skriver.. Skumt att det inte finns någon bra *nix klient.. FTP servern jag försöker ansluta till drivs ju av en linux server.. Så ska man behöva ha windows mjukvara för att det ska fungera bra...

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phreak
lftp smider hårdast, fixar biffen galant Mycket trevlig köhantering och hur det ter sig i allmänhet.
Vad sägs om find /|grep foobar, mot ftp-servern i fråga då sjävklart.

Jepp, den är klart mysigast.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

hmm... Skumt.. Testade Flash FXP genom Virtual PC nu (win emulator till OS X) och det gick långsamt där också.. Fast inte på andra ftp-server.

Använde Virtual PC's "shared network". Vilket menas att det virtuella windows delar IP med OS X och får tillgång till WAN genom NAT.

Så när jag anslöt till TLS servern så kom anslutning egentligen från en unix burk och inte en windows burk.. Kanske är det OSet som är spöket och inte applikationerna..

Edit: TLS servern ligger på port 27500.. Det kan inte vara det som spökar för *nix system? Fast för windows spelar det ingen roll!?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!