Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TommyToad
Asså han var ironisk, till och med jag som är dragen fattar det...

sammahär

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

BBB borde som sagt ha ersatt Scream-tjänsten med någonting bättre.... Upp till 12/9 är inte nog. Har man haft 24-26/16 typ nåt där åt det hållet så har man inte lust att få sämre.
Men vadå, samtidigt så kommer det ju troligen komma något bättre inom kort, så kanske inte är någonting att hänga läpp över.

Bara det jag ville säga.

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk
Medlem

Jag tror helt enkelt du får stå ut med 12/9 tillsvidare Finns ju värre saker här i världen ;P

Permalänk
Medlem

Jag blec också nedgraderad och efter MYCKET om och men dök det upp ett VDSL paket hos mig. Dock efter flera vekor av telefonsamtal fram och tillbaka med BBB. Enligt mig skötte de mitt ärende horribelt, men nu funkar det och jag är "nöjd". Dock saknar man sin gamla uppkoppling. Känns tråkigt att behöva ta ett steg tillbaka i utvecklingen typ...

Permalänk
Medlem

Ok, jag hatar Bredbandsbolaget. Jag hatar dom verkligen.
En uppdatering angående linan: Nu när någon tar min Upload bandbredd går DL skit.
Exempel: Jag tankar i kanske 1 mb/s stabilt, och sen börjar någon tanka, så dras DL ner till 250 kb/s.... Jävla idioter!!! Kan lika gärna köra på Telia 8/1... Dra åt helvete, BBB....

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk
Medlem

lol

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZaN
Ok, jag hatar Bredbandsbolaget. Jag hatar dom verkligen.
En uppdatering angående linan: Nu när någon tar min Upload bandbredd går DL skit.
Exempel: Jag tankar i kanske 1 mb/s stabilt, och sen börjar någon tanka, så dras DL ner till 250 kb/s.... Jävla idioter!!! Kan lika gärna köra på Telia 8/1... Dra åt helvete, BBB....

Jag hoppas du skämtar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZaN
Ok, jag hatar Bredbandsbolaget. Jag hatar dom verkligen.
En uppdatering angående linan: Nu när någon tar min Upload bandbredd går DL skit.
Exempel: Jag tankar i kanske 1 mb/s stabilt, och sen börjar någon tanka, så dras DL ner till 250 kb/s.... Jävla idioter!!! Kan lika gärna köra på Telia 8/1... Dra åt helvete, BBB....

vad vare du hade nu? adsl2+?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jag tycker synd om er som hade tur och fick 26/XX tjänsten, jag var en av dom som svajjade imellan dom 2 tjänsterna men valde på slutet att ta vdsl ifrån bbb för jag bode precis några meter för långt bort för att få en bra 13/13 lina ifrån bostream. Antar att jag får vara nöjd med vad jag har, jag skulle varit helt tokig om jag hade behövd "uppgradera" mig ifrån 13/13 till 24/1 12/9

Permalänk
Medlem

Det är verkligen bedrövligt.. Det är ett hån att bli nedgraderad från exempelvis 24/13 till 24/1.. och att de dessutom har mage att kalla det för en uppgradering, det är snudd på ren j-a arrogans.

I övrigt gör nog B2 vad de kan för att tillgodose sina Bostream VDSL-kunder med ett vettigt alternativ.. men de kommer sannolikt INTE att ordna en lösning som kostar dem mer pengar än vad de kan tjäna. Kort sagt; B2 har idag ingen teknik som via telenätet kan matcha Screams VDSL vad gäller hastighet - och ingen ska ju inbilla sig att de kommer lägga ut pengar på att bygga ut en sådan teknik "bara" för att tillgodose det (i sammanhanget) lilla antalet Scream VDSL-kunder som kommer bli nedgraderade.

De (B2) har sannolikt även kommit fram till att det rent ekonomiskt inte är försvarbart att hålla liv i den existerande Scream VDSL-tekniken, då det är en helt annan plattform än den de redan har.

Som vanligt är det kunderna som kommer i kläm när företagen räknar pengar.
Det är inte rättvist, det är inte snyggt, det är inte att vårda sina kunder.. men det ÄR så det fungerar. Bläh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZaN
Ok, jag hatar Bredbandsbolaget. Jag hatar dom verkligen.
En uppdatering angående linan: Nu när någon tar min Upload bandbredd går DL skit.
Exempel: Jag tankar i kanske 1 mb/s stabilt, och sen börjar någon tanka, så dras DL ner till 250 kb/s.... Jävla idioter!!! Kan lika gärna köra på Telia 8/1... Dra åt helvete, BBB....

Alcatel-plattformen som Bostream använde utvecklas inte längre, det finns ingen support för de som har utrustningen och det finns inga reservdelar, plus att den tydligen inte fungerat så bra för större delen utav de som hade den. VDSL är över huvud taget ett dött kapitel.

Säg att någonting skulle hända med utrustningen om de hade haft kvar den. Då hade du fått stå utan uppkoppling ett bra tag och tillslut hade du, minst lika oxtokig som nu, ringt supporten och "vänligt" bett dem att "fixa" din uppkoppling. För att göra detta så hade de varit tvugna att byta ut utrustningen.

Det är ju "otroligt synd" att du bara får adsl2+, men vad skulle du göra om du suttit i samma situation som ISP? Tänka på det stora antalet eller enskilda personer?

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serenzei
Alcatel-plattformen som Bostream använde utvecklas inte längre, det finns ingen support för de som har utrustningen och det finns inga reservdelar, plus att den tydligen inte fungerat så bra för större delen utav de som hade den. VDSL är över huvud taget ett dött kapitel.

Säg att någonting skulle hända med utrustningen om de hade haft kvar den. Då hade du fått stå utan uppkoppling ett bra tag och tillslut hade du, minst lika oxtokig som nu, ringt supporten och "vänligt" bett dem att "fixa" din uppkoppling. För att göra detta så hade de varit tvugna att byta ut utrustningen.

Det är ju "otroligt synd" att du bara får adsl2+, men vad skulle du göra om du suttit i samma situation som ISP? Tänka på det stora antalet eller enskilda personer?

Kom ihåg man ska behanla alla kunder väll även dem enskilda annars riskerar dem att byta å kanske man står där utan kunder en dag?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil
Kom ihåg man ska behanla alla kunder väll även dem enskilda annars riskerar dem att byta å kanske man står där utan kunder en dag?

Ja, absolut. Det är så det borde fungera i den perfekta världen. Men verkligheten ser tyvärr inte ut på det viset.

Dessutom vet B2 att de kan komma undan med ganska mycket. Att några tusen Scream VDSL-kunder surnar till tror jag inte rör dem i ryggen, vare sig ekonomiskt eller PR-mässigt. De är för få för att kunna göra nåt mot Big Bad B2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil
Kom ihåg man ska behanla alla kunder väll även dem enskilda annars riskerar dem att byta å kanske man står där utan kunder en dag?

Jag tror defenitivt att detta inte handlar om att behandla den enskilde kunden väl, jag kanske uttryckte mig otydligt. Detta tror jag handlar om att värna om de kunder man har.

Man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg desvärre... (Detta är inte menat som någon slags elak pik)

Men jag tycker defenitivt att BBB iaf skall försöka att erbjuda en så fullgod ersättnings-tjänst som möjligt. I detta fall BBBs eget VDSL, vilket de enligt denna tråd försökt att göra?

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Medlem

Ja, man skulle ju få VDSL sas det, och att med tanke på det korta avståndet till stationen (540m) så bör jag kunna maxa kapaciteten på 12/9, men Icke! Jag sitter här med enligt tp-test 8 Mbit DL/1 Mbit UL. Valuta för pengarna, ja du... Jag kan få 8/1 av ComHem för hela 10 Kronor billigare :). Nä, men seriöst Bredbandsbolaget, nu får ni ta mig fasiken kamma till er och ge oss smågubbar det vi behöver. Dessa fjanterier hit och dit, och byten av modem och IP-adresser tär på hjärtat...

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk

oooo 540 meter det var inte illa...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZaN
Ok, jag hatar Bredbandsbolaget. Jag hatar dom verkligen.
En uppdatering angående linan: Nu när någon tar min Upload bandbredd går DL skit.
Exempel: Jag tankar i kanske 1 mb/s stabilt, och sen börjar någon tanka, så dras DL ner till 250 kb/s.... Jävla idioter!!! Kan lika gärna köra på Telia 8/1... Dra åt helvete, BBB....

du ska prova netlimiter. gör underverk för alla ADSL linor. begränsa upload till 80-95% av maximal kapacitet så kan du behålla nästan all nerladdningskapacitet.

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixas
du ska prova netlimiter. gör underverk för alla ADSL linor. begränsa upload till 80-95% av maximal kapacitet så kan du behålla nästan all nerladdningskapacitet.

Jag är emot alla begränsningsprogram. Jag tycker det är fel, så det är ingenting jag ens behöver tänka på... Men tack iallafall för förslaget.

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZaN
Jag är emot alla begränsningsprogram. Jag tycker det är fel, så det är ingenting jag ens behöver tänka på... Men tack iallafall för förslaget.

mycket skönt att höra

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZaN
Jag är emot alla begränsningsprogram. Jag tycker det är fel, så det är ingenting jag ens behöver tänka på... Men tack iallafall för förslaget.

Det var ju synd för dig. Att traffic shapa är det bästa sättet att få en ADSL lina att prestera på max, net limiter är en enkel och säker metod. Om du nödvändigtvis inte vill använda net limiter så finns det andra sätt, de är mer komplicerade att sätta upp men gör exakt samma sak. Är det inte ganska dumt att tacka nej till en lösning på ditt problem p.g.a en förutfattad (felaktig) uppfattning?

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixas
Det var ju synd för dig. Att traffic shapa är det bästa sättet att få en ADSL lina att prestera på max, net limiter är en enkel och säker metod. Om du nödvändigtvis inte vill använda net limiter så finns det andra sätt, de är mer komplicerade att sätta upp men gör exakt samma sak. Är det inte ganska dumt att tacka nej till en lösning på ditt problem p.g.a en förutfattad (felaktig) uppfattning?

Det finns lite olika tankesätt till att jag inte gillar det, och inte tänker använda det.
Exempelvis så gillar jag inte när någon som kan prestera hög hastighet har använt något sorts limit-program, så jag bara kan få några kilobytes/s. Det är helt sanslöst hur ignorant det är av dig att tycka det är Ok, när det förstör för andra...

Hursomhelst, börjar få lite vibbar av att tråden stängs snart, så jag kommer sluta diskutera detta om Netlimiter och dylikt, så man inte får skäll av Moderatörerna...

Edit- En felaktig förutfattad mening är det väl ändå inte när det handlar om någonting som Förstör mer än glädjer andra? Eller?
Hur pissed off blir man inte över dåliga hastigheter...?

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZaN
Det är helt sanslöst hur ignorant det är av dig att tycka det är Ok, när det förstör för andra...

Det pixas menar är att du kan förhindra att din download försämras när någon tankar från dig genom att reservera en liten del av din uppladdningskapacitet så att ACK-paketen tillhörande din nedladdning kan komma fram utan fördröjning. Detta försämrar endast marginellt för den som laddar ner från dig samtidigt som du själv kan utnyttja hela din bandbredd för att tanka. Bredbandsbolaget har inget med detta att göra utan det är en "bieffekt" av hur TCP-protokollet är konstruerat i kombination med ADSLs asymmetriska natur. Testa att söka på t.ex. "adsl asymmetrisk" här i internetforumet så finns det en del att läsa inom detta område.

(Vore även trevligt om ni båda tog och slutade upp med pajkastningen och höll diskussionen på lite högre nivå.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZaN

Edit- En felaktig förutfattad mening är det väl ändå inte när det handlar om någonting som Förstör mer än glädjer andra? Eller?
Hur pissed off blir man inte över dåliga hastigheter...?

tror du missuppfattade mig. att begränsa till 80-95% av din maximala upload innebär att du sänker uploadhastigheten med ett fåtal kb/s, inte till ett fåtal kb/s. den lilla skillnaden gör att du kan ladda ner med full hasighet då (som JohanS sa) ACK paketen inte fördröjs, samtidigt som du laddar upp i nära på full hasighet (minus typ 5 kb/s?).

Visa signatur

Har du nhGPS? kolla detta.
Fotograferar lite ibland när jag har tid. Annars jobbar jag som fotograf.

Permalänk
Medlem

Sorry, gubbs... Visste inte att det bara minskar med några kilobytes, men många använder ju program som Netlimiter, och man får bara några kilobytes från dom... Ja, jag må ha fel, men men...

Ringde även BBB idag och frågade varför jag fått 8/1, och det var tydligen bara temporärt till den 10 Aug, då VDSL kickar in... Så, håller fingrarna i kors för att det ska fungera hyffsat, men då blir det väl fortfarande att uploads drabbar downloads?

Visa signatur

Keep Your Friends Close, But Your Enemies Closer...
/Vito Corleone

Permalänk
Medlem

jag maila dom idag om varför jag ska få adsl.. detta är vad dom svara:

Vi kommer att kunna erbjuda en snabbare hastighet när vi gjort ett
plattformsbyte på din tjänst. Detta kommer ske någon gång i höst och du
kommer få skriftlig informaiton hemsickad om detta.

vad detta nu betyder

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-dr3am
jag maila dom idag om varför jag ska få adsl.. detta är vad dom svara:

Vi kommer att kunna erbjuda en snabbare hastighet när vi gjort ett
plattformsbyte på din tjänst. Detta kommer ske någon gång i höst och du
kommer få skriftlig informaiton hemsickad om detta.

vad detta nu betyder

Att du kommer att få 24 Mbit kanske?

hehe men tänk på mig jag sitter med 3g 356/64 kbps
*host*20/20 lan om en månad*host*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

Och till er som mot all förmodan har VDSL från B2 och har dålig speed eller flappande länk (link-flaps) så beror det på att signalvärdena är inställda till ett defaultvärde från början på alla portar. Åtgärd blir då att ringa in till supporten och berätta vad felet är så korrigerar supporten SNR-värdena för just din port och trainar om modemet till rätt hastighet.

Link-flaps beror oftast på att modemet försöker traina en hastighet högre än det klarar av och man får då manuellt justera detta till en hastighet som modemet har klarat av att traina hela tiden. I vissa fall korrigeras detta automatiskt dock.

Det är väl lite naivt att tro att link flaps bara beror på SNR (Signal Noise Rate)=Signalvärdet -inställningar.
Kompisar och jag har blivit ganska hårt uppläxade när det visar sig att våra trådlösa telefoner som står i närheten av VDSL-modemen eller annan störande utrustning skapar dessa problem. VDSL har ju varit tokstabilt men en kompis ringde in och whinade. Gissa om han blev paff när det hjälpte att bara flytta basstationen till trådlösa telefonen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creativitum
Det är väl lite naivt att tro att link flaps bara beror på SNR (Signal Noise Rate)=Signalvärdet -inställningar.
Kompisar och jag har blivit ganska hårt uppläxade när det visar sig att våra trådlösa telefoner som står i närheten av VDSL-modemen eller annan störande utrustning skapar dessa problem. VDSL har ju varit tokstabilt men en kompis ringde in och whinade. Gissa om han blev paff när det hjälpte att bara flytta basstationen till trådlösa telefonen...

Hehe... ja, såna där saker har man hört några gånger ^^

Vanligaste när det gäller dessa trådlösa telefoner som man flyttar på så är det inte själva basstationen utan att den telefonpropp som denna telefonen använder är kass och saknar den plaspigg som sitter mellan de 2 nedre bläcken. Saknas denna blir mellanpropp/telefonjack parallellt kopplat... vilket inte är en höjdare.

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serenzei
Hehe... ja, såna där saker har man hört några gånger ^^

Vanligaste när det gäller dessa trådlösa telefoner som man flyttar på så är det inte själva basstationen utan att den telefonpropp som denna telefonen använder är kass och saknar den plaspigg som sitter mellan de 2 nedre bläcken. Saknas denna blir mellanpropp/telefonjack parallellt kopplat... vilket inte är en höjdare.

Det är också vanligt uppenbarligen.

Men vi gjorde faktiskt så efter vi pratat med BBB att vi testade. Först med trådlösa telefonens basstation på modemet. Startade om modemet så det trainade om hastigheten och vi låg på 6/6. Efter det tog vi bort den (gjorde strömlös, kastade skiten i garderoben). Då låg vi på 9/6. Efter det tog vi bort trådlösa routern som stod precis bredvid modemet, startade om modemet. 12/9. Så skillnad gör även störande enheter.
Men att paralell-koppla jacken är också en hit som sagt.
Min poäng är iaf att BBB kan hålla på och ställa ner och upp linan och joxa men har man inte det optimalt där hemma kan man ge sig fan på att det inte hjälper. Iofs, har man link flaps kan BBB ställa ner linan men hur kul är det? I så fall är det enklare att inte ha modemet bredvid micron.

Permalänk
Medlem

Blev personligen nedgraderad från Scream 26/13, och fick 24/1.
Ringde och klagade, men nej det gick inte att byta direkt till BBBs VDSL tjänst.

För att göra en lång historia kort tog det ungefär 2 månader att få VDSL från BBB och under tiden hade jag ingen uppkoppling. Längsta perioden helt utan någon uppkoppling var 4 veckor. Plus att det tog c:a 5 samtal = 5 timmar i telefonen innan allt fungerade halvbra..

Btw, hastigheten är nu 5/5.. har inte orkat ringa igen..

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M