Permalänk
Medlem

Dataskärmen som TV?

Jo, det är så att jag köpte en dator för ett tag sen och så tittade jag lite extra på den och då såg jag att den hade ett port för både video in och video out så jag tänkte fråga om man kan kopla på något sätt så att man kan använda dataskärmen som TV?
Jag har Ubuntu så det är därför jag valde detta forumet...

Jag hade tänkt att man kanske kunde koppla så här:

Xbox:en -> Videon -> dator -> dataskärm.

Jag har altig kört xbox:en kopplad via videon eftersom jag har en gammal TV så det fungerar där i mellan.
jag hade en kabel som passade i både videon och datorn så när jag kopplade in den så antar jag att man måste ha något program som gör så att datorn förstår vad den ska göra.

Permalänk
Medlem

video4linux är väl det bästa capture-grejset, och du borde kunna kolla på signalen utan att spela in den också, med typ mplayer.
Första steget är väl att ta reda på vilket kort du har, och googla på om det funkar bra i Linux.

Permalänk
Medlem

OK, jag är lite ny på linux så hur kollar jag vad jag har för kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dole_95
OK, jag är lite ny på linux så hur kollar jag vad jag har för kort?

lspci borde ge det... kolla dmesg också

Permalänk
Medlem

Kolla med lspci | grep Multimedia
Så borde du få något typ så här

$ lspci | grep Multimedia 00:0b.0 Multimedia controller: Philips Semiconductors SAA7134 (rev 01) 00:0c.0 Multimedia audio controller: Creative Labs SB Audigy (rev 04)

Mitt tv-kort är alltså saa7134 baserat.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy