Vilken dist passar Amd 500 Mhz?

Permalänk

Vilken dist passar Amd 500 Mhz?

Jag har en gammal CompaQ 500Mhz som står. Tänkte ha den som.......... ingenting i stort sätt.

Men jag vill ha in någon Linux-dist. Jag lade in Linux Ubuntu igår. Det segar lite väl mycket för att jag skall tycka det är kul att sitta där. Jag vill ha något som flyter bra även på en sådan burk.

Den ska i stort sätt bara stå som lekdator för mig när jag har tråkigt. Lära mig Linux lite suxesivt. Se om det kanske är något för mig i framtiden. Jag tycker det verkar jätteintressant det som jag lade in (ubuntu) men tycker det är så kasst att det inte flyter bra. Jag vill verkligen få mer kunskap om linux så var snälla hjälp mig att få tag i en dist som flyter bra även på min CompaQ med Amd 500Mhz och 65mb i ram. Integrerad grafik.

Det har tidigare varit Win 98SE Second Edit i den men vill ej ha det. Man sitter ju fan vid windows hela dagarna, då vill jag inte sitta vid win när man vill testa något nytt.

Fråga gärna om ni undrar något. Nått jag glömt berätta kanske?
Så.. vad säger ni?

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]

Permalänk
Medlem

Problemet är ju minnet i det fallet. 64MB är toklite tyvär. Försök hitta lite mer till det, folk slänger ju sånt nu ändå så.

Permalänk

Ja okay. Jag ska se om jag kommer över en massa minne då. Ska kolla upp vad skiten heter bara sen leta runt lite. Det ska no inte vara så stora problem att hitta några sådana.

Tror ni det kommer flyta bättre sedan bara om jag sätter i mer minne?

Vilket av distarna är minst krävande? Vilken/vilka rekomenderar ni?

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]

Permalänk
Medlem

256mb ram ska väll räcka om du vill att dte ska flyta okej i gnome annars så behöver du inte byta dist för att få det snabbare utan bara byta wm. Testa å använd xfce4 istället det är snyggt och det kräver inte så mycket.

Visa signatur

8D

Permalänk

Fluxbox fungerar också bra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kör Slackware 10.1 med fluxblox på min Pentium 2 med 400 mhz och 128 mb i ram, den fungerar fin fint som server. du kan ju testa sig fram att tanka hem slackware och sen instalera de, du märker om de fungerar!