debian ][ konstig minneshantering

Permalänk
Medlem

debian ][ konstig minneshantering

Jag har tidigare startat en tråd här angående att azureus äter ram se: (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=48721...)
Anledningen till att jag skapar en ny tråd är för att den andra har dött. Jag skrev det sista inlägget och kan inte genom att editera få fram tråden i forum listan.
Dessutom gäller inte denna tråden bara azureus längre..

Jag behöver verkligen hjälp! Jag har letat överallt och hittar ingenting.

Det är nämligen som så här:
Så fort jag skapar en större filer på HDD'n så går ramminnet i toppen. Kopierar jag en fil(er) som är ca 1gb+ så är ramminnet fullt på under en minut. Efter filen är färdig så fortsätter ramminnet att vara fullt. Det går aldrig ner till normalt igen.. Det ligger på 99% hela tiden.

Däremot är swap disken helt tom. Inte en endaste kb. Kan detta vara orsaken ? Att systemet bara använder ramminnet istället för swap disken? Är detta normalt?

Info:

P4@1,8ghz.
1024 ram
Swapdisk: 2,72 gb

Debian 2.6.8-2-686

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Det är normalt med stor minnesanvändning. Oanvänt minne är onödigt minne. Det som din dator gör är att ha en liten cahche på filer som har använts så att de skall gå snabbt att komma åt. Om någonting behöver mer minne så frigörs minne.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Som VaCUm säger så är det normalt att det är fullt.
Min ligger på 100% hela tiden. Dock bara ca 50% cache hela tiden.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv

Håller med ovan. Spatial minneshantering. *host*. Filer som nyligen använts kommer med stor sannolikhet användas snart igen. Därför sparas filer i minnet. Jag har ofta inte mer än några k ledigt minne efter ett tags användande av datorn. Man skall vara glad att ens dyra minne används. Vore inte kul om man sitter med halva minnesmängden konstant oanvänt. Men det är min uppfattning. Var inte orolig, så fort du startar ett program så skapas ledigt utrymme då data skyfflas undan för att ge plats för exekverbar data. Om du fortfarande inte gillar det kan du ändra mängden minne som kan utnyttjas som filcache.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.. Nu är jag lugn

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!