FreeBSD som NFS-server till både Linux/XP

Permalänk
Medlem

FreeBSD som NFS-server till både Linux/XP

Vad jag förstått är det ganska enkelt att sätta upp en enkel basic NFS-server som bara delar ut en katalog eller två (med alla underkataloger inkluderade), och som sedan enkelt kan mountas av klient-datorerna.

Detta görs genom att se till att NFS är installerat, och sedan lägga till i /etc/exports
Mapp_att_dela_ut IP_som_ska_få_mounta(options_som_ro_eller_rw)

Och sen är det typ klart om man har tur. Man kan säkra servern genom att trixa med nån portmapper och lite annat, men det verkar va allt i stort sett. Eller?

Iallafall, det verkar som en någorlunda ny linux-dist utan vidare ska kunna mounta dessa utdelade directorys med "mount server-IP:/katalog_att_mounta /mnt/katalog_att_mountas_i"
Alternativt lägga till i fstab eller vad den heter för automount vid boot.

MEN, hur gör man med Windows XP? Finns det gratis klienter att installera som är små och enkla att sätta upp? Nån som kan rekommendera någon?

NFS ska väl funka hyfsat på 100Mb LAN antar jag, att tex bara dela ut MinaDokument så man har det på ett ställe och dela ut tankade filer från servern så man kan hämta när man vill (eller kanske se på film tom direkt från servern över NFS)?
All feedback och åsikter uppskattas. Kan ingenting om NFS direkt...vill bara börja planera lite vilka uppgifter jag ska delegera till servern

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

BSD <-> Linux med NFS är istort sett omöjligt pga den dåliga implementationen av NFS i Linux tyvärr.

BSD <-> BSD går dock utmärkt.

Ve inte hur det är med Windows men du tjänar nog mest på att köra Samba i det här fallet.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
BSD <-> Linux med NFS är istort sett omöjligt pga den dåliga implementationen av NFS i Linux tyvärr.

BSD <-> BSD går dock utmärkt.

Ve inte hur det är med Windows men du tjänar nog mest på att köra Samba i det här fallet.

Jaha :S
Men Linux till Linux ska ju gå utan problem iallafall verkar det som.
Så det är sån skillnad på BSD-NFS och Linux-NFS eller vad menar du?
Linux eller BSD som är "dåliga" i så fall?

Samba, är inte det nåt stort...nåt som typ tar över hela windows (eller blandar jag ihop det med Cygwin kanske )? Känner du eller nån annan till några andra alternativ...finns det massvis eller är de flesta kommerciella?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
BSD <-> Linux med NFS är istort sett omöjligt pga den dåliga implementationen av NFS i Linux tyvärr.

BSD <-> BSD går dock utmärkt.

Ve inte hur det är med Windows men du tjänar nog mest på att köra Samba i det här fallet.

? menar du inte windows xp då NFS funkar suveränt för mig jag har dok inte testat det med BSD > Linux men det ska väll inte vara krånglig hetter däremot så har jag hört att NFS till windows är kast men men jag kanske har helt fel.

Visa signatur

8D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Samba, är inte det nåt stort...nåt som typ tar över hela windows (eller blandar jag ihop det med Cygwin kanske )? Känner du eller nån annan till några andra alternativ...finns det massvis eller är de flesta kommerciella?

Samba är vanlig "Windows fildelning".. fast för unix.
Kräver ingen installation alls på windows-sidan.

Jag har försökt köra microsofts NFS för windows en gång, det fete-kraschade. =/

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Men alltså, jag trodde NFS var till för just sånt, att Linux/Unix/Windows-användare skulle kunna ha gemensamma filer/hemkataloger och så...typ som på alla universitet/högskolor tex.
Men alla dom kanske kör AFS istället eller vad?

Om NFS varken funkar från BSD till Linux eller från Linux till Windows, ja då är det ju inte mycket att ha

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

Linux <-> Linux går bra. Men som jag sa är Linux implementation inte så bra så att försöka få NFS att fungera mellan Linux och BSD går inte alls bra.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv

Jag har för mig att du kan använda samba för mixade nätverk. I ditt fall FreeBSD som server och Linux och Windows som klienter. Kanske den smidigaste lösningen med tanke på den enligt ovan kassa NFS implementationerna(?) i Linux och Windows. Jag har inte själv använt samba så någon annan får stega in där (eller googla).

Permalänk
Medlem

Det är inga problem alls att köra NFS med Linux/BSD tilsammans. Jag kör det utan problem. Jag har kört NFS mellan NetBSD/FreeBSD/OpenBSD/Linux/Solaris på samma gång. Får du det inte att fungera så har du konfat fel.

Microsoft Services for UNIX har en lite halvskaplig implementation av NFS men det enklaste vore nog o dela ut hemmakataloger via Samba.

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Ok, tack

Men att Linux/Windows är dåliga på NFS och det är bättre att köra Samba...betyder det att man ska köra Samba som server på BSD, eller kör jag NFS från BSD precis som vanligt, och sedan installerar jag Samba på både Windows och Linux???

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Ni som kör NFS mellan *BSD och Linux kan prova att låsa NFS versionen till samma på både servern och klienterna.

Det har hjälpt när jag på en Linux maskin försökt nfs-mounta en resurs från en Sparc/solaris maskin.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluffis
Det är inga problem alls att köra NFS med Linux/BSD tilsammans. Jag kör det utan problem. Jag har kört NFS mellan NetBSD/FreeBSD/OpenBSD/Linux/Solaris på samma gång. Får du det inte att fungera så har du konfat fel.

Microsoft Services for UNIX har en lite halvskaplig implementation av NFS men det enklaste vore nog o dela ut hemmakataloger via Samba.

Jasså?
Vilken burk körde då NFS?

Jag kan inte ansluta till min serverns NFS (OpenBSD) från någon av mina Linux-burkar.

Ett antal kompisar säger samma sak som mig, men om du vet hur man får igång det så får du gärna berätta.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jasså?
Vilken burk körde då NFS?

Jag kan inte ansluta till min serverns NFS (OpenBSD) från någon av mina Linux-burkar.

Ett antal kompisar säger samma sak som mig, men om du vet hur man får igång det så får du gärna berätta.

Ja bra, då kan du testa det först och se om det funkar också (vara försökskanin med andra ord )

Men jag förstår inte vad som menas med att det funkar bättre om man kör Samba överallt. Ska man köra Samba på BSD-servern och dela ut med det istället för NFS, eller menades bara att man ska köra Samba som NFS-klient på både Linux och Windows?

Vore så jäkla bra om det kunde funka på nåt enkelt sätt. Jobbigt om man ska ha två burkar, bägge med två helt separata diskar/OS, och så en server. Ha alla mp3'or och dokument i fyra upplagor för att det alltid ska va tillgängligt från varje dator

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Kör Samba för att dela ut filer till Windows och NFS till *NIX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jasså?
Vilken burk körde då NFS?

Jag kan inte ansluta till min serverns NFS (OpenBSD) från någon av mina Linux-burkar.

Ett antal kompisar säger samma sak som mig, men om du vet hur man får igång det så får du gärna berätta.

SPARC/Solaris maskinen är NFS server och Linux maskinen är NFS klien.

Sitter hemma så jag kan inte kontrollera exakt och det var något år sedan jag satte up det, men har ett starkt minne att jag blev tvungen att tala om för Linux maskinen att den skall köra NFSv2, det är NFSv3 som inte är/var riktigt enligt specen.

Om du från Linux maskine skriver "showmount -e openbsdmaskinen" vad får du då?

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Jag kör linux mellan Linux, OpenBSD och Solaris, där Linuxburken är server. Funkar utan problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inte heller några som helst problem att montera en NFS-share där jag har en Solaris-maskin som NFS-server och Linux-maskin som NFS-klient.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

Har kontrollerat nu, det var när jag körde med automounter jag var tvungen att tala om att det skulle vara NFSv2, kör jag med mount kommandot så behöver jag inte ange någonting extra.

mount -T nfs server:/export /mnt/server

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Har kontrollerat nu, det var när jag körde med automounter jag var tvungen att tala om att det skulle vara NFSv2, kör jag med mount kommandot så behöver jag inte ange någonting extra.

mount -T nfs server:/export /mnt/server

Bra, så det ska inte vara något strul att köra NFS från BSD till Linux

Automount....behövs det då?
Kan man inte göra ett litet script (kan inte scriptprogrammering alls ännu) som körs varje uppstart, och som utför just det där kommandot?

Är det förresten så lätt som jag beskrev högre upp....typ att man i stort sett bara måste lägga till det man vill dela ut i /etc/exports, eller är det en del mer strul?
Har ingen aning om hur man gör på klient-sidan, men det första man måste göra är ju iallafall att få servern att fungera

EDIT: Någon på ett BSD-forum tyckte det skulle vara bättre att köra Samba på BSD-servern istället för NFS. Får ta och undersöka det....
Hoppas det inte är mycket knöligare att sätta upp eller så.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Automount....behövs det då?
Kan man inte göra ett litet script (kan inte scriptprogrammering alls ännu) som körs varje uppstart, och som utför just det där kommandot?

Automounter monterar resursen när man använder den, sedan när den inte används så avmonteras den.

En av fördelen är att NFS servern inte behöver vara igång när man startar maskinen vilket den måste vara om man lägger in monteringen i /etc/fstab.

Man behöver inte köra något speciellt skrip, lägg in det i /etc/fstab så kommer den att monteras vid startup (om du har den flaggan satt i /etc/fstab)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Är det förresten så lätt som jag beskrev högre upp....typ att man i stort sett bara måste lägga till det man vill dela ut i /etc/exports, eller är det en del mer strul?
Har ingen aning om hur man gör på klient-sidan, men det första man måste göra är ju iallafall att få servern att fungera

EDIT: Någon på ett BSD-forum tyckte det skulle vara bättre att köra Samba på BSD-servern istället för NFS. Får ta och undersöka det....
Hoppas det inte är mycket knöligare att sätta upp eller så.

Du bör starta om nfs-servern så att den läser om /etc/exports

Nackdelen med Samba är att den inte klarar av *nix rättigheter mellan *nix system, så det tycker jag är en dålig lösning.

Samba är bra om klienten kör Windows, inte annars.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

NFS är jättekul när servern som delar ut det går ner för övrigt.
root@burk[/nfs-mounted]: ls

Hoho, skitkul... eller har dom lyckats fixa något som kan demounta efter en server är offline?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
NFS är jättekul när servern som delar ut det går ner för övrigt.
root@burk[/nfs-mounted]: ls

Hoho, skitkul... eller har dom lyckats fixa något som kan demounta efter en server är offline?

Man kan ju t.ex. mounta sshfs via FUSE. Går uppkopplingen ner så avmonteras "filsystemet" automatiskt (upp till en själv att ställa in "time out" om man så vill). Enda problemet är väl att FUSE endast finns för Linux, så det blir ju inget mountande via t.ex. *BSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco

Hoho, skitkul... eller har dom lyckats fixa något som kan demounta efter en server är offline?

Automount?

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, NFS köres på OpenBSD-burken. En katalog utdelad, allt är korrekt inställt, kan se vilka kataloger som är utdelade från Linux med showmount -d ip.

Men, sedan kör jag
mount -t nfs server:/katalog/som/är/utdelad /mnt/server

Den står och tuggar i år utan att bli färdig, alla nödvändiga daemons är igång.
Går att montera från en burk som kör OpenBSD (testade när jag hade det installerat på laptopen) men det går inte på någon av de tre burkar i mitt hem som kör Linux.

Kanske skulle prova tvärtom, montera en NFS på servern från en Linuxburk och se om det går?
Återkommer med resultat.

EDIT: Nu när jag provade för typ femtielfte gången så fungerade det! Skumt...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Samba, är inte det nåt stort...nåt som typ tar över hela windows (eller blandar jag ihop det med Cygwin kanske )? Känner du eller nån annan till några andra alternativ...finns det massvis eller är de flesta kommerciella?

inte prata skit om cygwin ... e ju ett ädelt försök göra windows användbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
EDIT: Nu när jag provade för typ femtielfte gången så fungerade det! Skumt...

Titta i /var/log/messages, där kanske står vad som går fel.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Så, vad kom vi egentligen fram till nu?

NFS-server på FreeBSD ska funka till både Linux (med NFS eller Samba som klient) och XP (med Samba) utan strul?

Edit: Kommer antagligen bli "tvingad" att köra SuSE i höst för en kurs, och vad jag förstått så följer Samba med SuSE. Stod i nån review av SuSE att det var väldigt enkelt att få igång det som klient, så jag lär ju kunna testa att använda Samba på Linux också antar jag.
Funkar det inte "på riktigt" så får jag köra "peka klicka" i grafiska gränssnittet och hoppas att SuSE är så polished som det borde vara för en kommersiell dist.

EDIT2: Oj, kom på nåt ännu viktigare.
Går det att i XP mounta en mapp över NFS med Samba så att den mountas i Mina Dokument???
Det är mest Mina Dokument jag vill ha utdelat, och eftersom så mycket i Windows använder sig av just den mappen (massa genvägar dit överallt ju och vissa saker sparas där som default) så vore det ju jäkligt irriterande om det inte gick att mounta i den....om ni förstår?

Hoppas hoppas hoppas det går Annars vetefan....blir lite jobbigt då iallafall.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
NFS-server på FreeBSD ska funka till både Linux (med NFS eller Samba som klient) och XP (med Samba) utan strul?

Samba kan inte "prata" med en NFS server utan endast med en Samba server eller en Windows maskin.

En Windows maskin kan prata med en NFS server OM du installerar en NFS klient på Windows maskinen.

Jag skulle nog installerat Samba på NFS server och låtit Samba dela ut diskarna till Windows maskiner och NFS till *nix maskiner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
EDIT2: Oj, kom på nåt ännu viktigare.
Går det att i XP mounta en mapp över NFS med Samba så att den mountas i Mina Dokument???
Det är mest Mina Dokument jag vill ha utdelat, och eftersom så mycket i Windows använder sig av just den mappen (massa genvägar dit överallt ju och vissa saker sparas där som default) så vore det ju jäkligt irriterande om det inte gick att mounta i den....om ni förstår?

Hoppas hoppas hoppas det går Annars vetefan....blir lite jobbigt då iallafall.

Som sagt, skilj på NFS och Samba det är två skillda protokoll.

Om du har Samba installerad och fungerar så är det enkelt att "redirecta" "Mina Dokument" ditt istället.

Högerklicka på "Mina Dokument" och skriv in var du vill lägga dom, sedan kommer hela "Mina Dokument" mappen att kopieras dit.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Samba kan inte "prata" med en NFS server utan endast med en Samba server eller en Windows maskin.

En Windows maskin kan prata med en NFS server OM du installerar en NFS klient på Windows maskinen.

Jag skulle nog installerat Samba på NFS server och låtit Samba dela ut diskarna till Windows maskiner och NFS till *nix maskiner.

Som sagt, skilj på NFS och Samba det är två skillda protokoll.

Om du har Samba installerad och fungerar så är det enkelt att "redirecta" "Mina Dokument" ditt istället.

Högerklicka på "Mina Dokument" och skriv in var du vill lägga dom, sedan kommer hela "Mina Dokument" mappen att kopieras dit.

Hehe, hade tydligen missförstått en del då

Bra att det går att fixa Mina Dokument sådär iallafall...det blir ju väldigt smidigt (om man får det att funka dvs).

Så det ska alltså vara lättare då att köra dubbla servrar på servern....alltså både NFS och Samba SAMTIDIGT?
Känns ju som det borde va enklare att bara köra NFS där, och NFS-klient på Linux, och sedan på Windows som brukar vara enklast att ha att göra med så får man väl slänga in både NFS-klient (var man nu hittar såna och vad dom nu kan tänkas heta) och Samba. Antar att det är mest peka-klicka där, medans det kanske kan va lite mer strul och lite mer säkerhetsrisker att slänga upp både NFS och Samba som server på serverdatorn.

:S

EDIT: Verkar inte ens som Samba behövs på Windows. Hittade nån NFS-client som heter "Omni-Lite" och som verkar gratis, och där står inget om nåt Samba.

Omni-NFS Lite 2000/2003/NT/XP/ME/98/95 is a robust NFS network connectivity solution for integrating Windows 2000/2003/NT/XP/ME/98/95 and UNIX workstations. It allows Windows 2000/NT/XP/ME/98/95 users to gain access to resources residing on any UNIX/NFS machines, straight from the Windows desktop.

EDIT2: Attans, den skiten kostade visst pengar ändå. Jäkla windows

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

Samba är för att prata med Windows fildelningsprotokoll, med andra ord behöver du inte Samba på Windowsburkarna.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.