Permalänk
Medlem

Ni med macar ...

Tänkte höra med ni som sitter på Macintosh varför ni valde en sådan och vilken modell ni valde, varför ni gick ifrån PC (om ni nu hade det innan), vad ni tycker om era macar (bra och dåligt), tyckte ni det var ett bra köp? o.s.v os.v.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

http://www.99mac.se/forum/

^Där hittar du det mesta angående Macanvändarers åsikter om sina datorer. Det finns olika sorters Macfantaster, du lär dig fort att sortera bort snacket från de som prisar allt, oavsett hur många brister produkten har, bara för att det sitter en Apple logga på den. Men problemet med insnöade fanboys är inte unikt för Apple.

Permalänk
Medlem

Har alltid tyckt Mac:ar är bra köp (utom perioden 95-98) och nej jag har aldrig köpt annat för man har fått nog av dåliga peze på arbetsplatserna man varit på…
Vill du ha mer specifika svar så får du ställa mer specifika frågor.
Det är en fråga om känsla helt enkelt: det går göra på en peze oxå, men det är inte lika trevligt…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Har alltid tyckt Mac:ar är bra köp (utom perioden 95-98) och nej jag har aldrig köpt annat för man har fått nog av dåliga peze på arbetsplatserna man varit på…
Vill du ha mer specifika svar så får du ställa mer specifika frågor.
Det är en fråga om känsla helt enkelt: det går göra på en peze oxå, men det är inte lika trevligt…

Skona oss gärna från dina fyndiga omskrivningar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skona oss gärna från dina fyndiga omskrivningar..

Du menar? Är det peze? Det beror på att jag sett så mycket datorer så PC betyder något annat…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

-=fredrik=-: Peze är en term som de mest insnöade fanboysen använder för att de ser ner på x86 datorer. Macar är också en Personal Computer, så jag förstår inte riktigt poängen med det.... Ödets ironi har slagit hårt mot den uppblåstheten som utmärker den falangens ego dock, x86 processorer i Macar och Apple möss med mer än en knapp.

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt första jobb på ett tryckeri som var nästan uteslutande Mac, efter de första veckorna var kärleken total och jag köpte en likadan laptop som Jeff Goldblum har i Independence Day Att min chef var Mac-taliban kan ha inverkat en del

Körde Mac-only i många år, men nu när BF2 kommit blir det till att införa en AMD64 eller liknande i "familjen".

x86 för lek och spel
Mac för livsstil!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Såg att CSN hade 10% rabatt på Apple Store.
Tänkte att det vore jäkligt nice med laptop, så jag bestämde mig efter en vecka att köpa en, främst för studier men även för att lätt kunna ta med den när jag åkte nånstans.

Ca. sex månader senare åkte jag på Birdie i Uppsala (LAN-party för er som inte vet) och bestämde mig för att det skulle vara det sista jag använde PCn med Windows och hårdvarumekande. Och fan så skönt det är.. Nu sitter jag med en iBook G4 som enda dator, PCn står i föräldrarnas arbetsrum. Och för tillfället sitter jag i en soffa i en cafeteria på en ungdomsgård där det för tillfället är LAN-party. Enormt skönt.. Rekommenderas

Permalänk
Medlem

Köpte min för att jag behövde en laptop, o vi fick välja apple som HemPC

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler

Permalänk
Medlem

Varit Applefrälst sen början av OSX-eran. Innan den gav jag inte mycket för Apple och var GNU/Linux trogen. Min första maskin var en iMac rev A. 233 heta mhz. Sen gick vi vidare till en renodlad powermac G4 och nu sitter jag med min mini. Skälet är väll det enkla att ekonomin för en ingenjörsstudent inte är den bästa. Blir nu till att spara tills x86-burkarna dyker upp.

Permalänk
Medlem

Den största anledningen för mig är väl operativsystemet och designen på produkterna. Tröttnade själv på Windows för några år sedan efter att det krånglat något fruktansvärt. Säkert behöver det inte vara så, men det är mina upplevelser. Nu har jag en PB12" som följer mig i ur och skur, kanske skulle jag tycka det var lika bra med t.ex. en IBM x40 med linux, men tycker det är skönt med OSX som fungerar precis som jag vill utan något större underhåll. Tilläggas ska attjag ofta använder windows xp burkar på universitet som funkar bra, men då är också dessa låsta för programinstallationer osv. Ärligt talat skulle det nu aldrig falla mig in att köpa en PC med windows om det inte var absolut nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Sagan om varför jag valde mac...

Det var så att jag för många år sedan blev född och uppväxt med datorer, många datorer, hade en far som tyckte det var mäkta intressant med datorer.
Jag hade alla möjliga datorer under min uppväxt, dock var alla en generation efter eftersom far hade alltid det senaste och jag fick hans gamla. Men på den tiden var det ingen som riktigt brydde sig om man körde en 386a 50MHz när de mäktigaste datorerna var en 486a med 66MHz.
Runt 1994 eller något startade min far en reklambyrå och började använda macintosh. Han försökte övertala mig om att datorer är ett verktyg, och inte det man ska lägga ner tiden på utan att man ska istället lägga ner tiden på att göra ett jobb med datorn.
Han visade hur allt fungerade och så.
Jag vägrade förstå honom, och fortsatta i många år med att pyssla med programmering, började med linux, övergick till *BSD osv.
Jag tyckte att macar var tråkiga, man var så låst till specifik(läs: inte x86) hårdvara och man kunde inte programmera lika enkelt, svårare att få tag på program och sånt. Dyrt med SCSI hårddiskar bland annat.
Känner igen attityden från många idag här på swec. Jag hade ungefär samma attityd till mac för en 8år sedan.

Jag hade lagt ner Windows i stort sett då, virus och microsofts mentalitet var inget för mig, samt att det var ju faktiskt häftigare att vara skolans(högstadiet) nörd och samtidigt köra linux, eller hur?

Men jag var inte så jätteförtjust att ha Slackware på min workstation utav anledningar utav varje gång något gick fel tog det ibland dagar för att lösa problemet, bredband var inte utbrett och modemkostnaderna sköt i höjden.
Windows var stökigt och man fick virus och jag tyckte helt enkelt inte riktigt om systemen, hade en windowsdator för att spela med på, NT4 kördes då det var det bästa för stunden för. Win98 var ingen höjdare helt enkelt.
Någon gång under den tiden läste jag Liftarens Guide till Galaxen, intressant bok och tittade omkring på andra utav Douglas Adams mästerverk.
En dag hittade jag en artikel utav Adams som handlade om vad han älskade, Macintosh... Jag såg att en utav vår tids gurus för vetenskap och datorer älskade mac. Då måste väll en nörd som jag också kunna det

Ett citet jag fastnade för var.
"The future of computer power is pure simplicity" - D. Adams

Jag tänkte en hel del omkring det. Plockade upp några utav farsans gamla macar. Lekte lite med den kände att fan vad logiskt systemet egentligen fungerar. Man har några olika tillägg(läs: drivrutiner) som om man vill få igång något drar man in tillägget i en viss mapp och startar om. Enkelt som fan. Om man får något problem med tillägget tog man bort filen ur mappen.
Man ville kunna boota från en diskett. Man skapade en systemdiskett, i den systemdisketten finns en systemmapp. Man kan dra den systemmappen till i stort sett vilket medium som helst, CDskivor, MO-diskar, disketter, hårddiskar osv. och man kunde boota upp på det mediumet.
Man installerade ett program genom att bara dra applikationen till en mapp på hårddisken. Man kopierade en skiva genom att högerklicka och välja arkivera.

Jag började mer och mer älska enkelheten i det. Jag testade BeOS som jag blev helt såld till och förstod var Be hade lånat väldigt många idéer från. Gamla Mac OS eller System som de hette tidigare. Många funktioner var väldigt lika. BeOS var dock udda och inte många program fanns till det.

Gamla Mac OS väldigt outdated och trött, det var historia.
Sedan hände något bandbrytande, som förändrat datorernas framtid rejält. Apple återanställde Steve Jobs som CEO och introducerade Apple OS X.
Ett Mac OS, inte fullt så simpelt, men fortfarande en hel del enkla grundtankar kvar, samt att det hade ett BSD-Userland.
Det kördes också på en RISC CPU... Reduced Instruction Set Computing
Det är alltså genom att låta processorn ta hand om det enklaste sakerna och mest grundläggande och sedan låta någon annan sköta resten.

Jag var såld. Men jag hade inte pengar för det. Något år gick. Jag hade skrapat ihop lite över 20.000 SEK.
Jag beställde mig en 12" Powerbook med 768MB RAM, Bluetooth, Wlan och DVDbrännare... Den hade allt kändes det som, hade lagt på alla tillbehör(på den tiden var sådant tillbehör och inte standard).
Jag var riktigt nöjd. Jag hade verktygen från *nix system och ett enkelt och simpelt system, dock inte fullt så enkelt som jag vill ha det. Men det fick gå.
Min far var nöjd, han hade fått över mig till hans sida, jag tog steget Luke Skywalker inte tog. Jag som så många år innan dissat han för att han körde mac och jag körde pc. Nu var vi återförenade, vi hade något gemensamt med våra datorer, vi kunde byta program och erfarenhet.

Jag började samtidigt intressera mig för allt annat som hade med RISC att göra, RISC är fortfarande framtiden, eller?

Efter ett och ett halvt år utav bara en 12" display en en relativt trött dator jämfört med en stationär tog jag mig lite pengar och köpte mig en Powermac. Jag visste att man får mycket mer prestanda utav ett dualsystem så jag köpte mig det.

Dock visste jag att lita bara på Apple kan sluta med att bli hackad. Jag stannade kvar med OpenBSD på servrar och gateways. Men enbart Apple på skrivbordet.

Intel-Macarna känns som ett steg bakåt i enkelheten, men en glad nyhet blev det då man kunde läsa att Intel vill skrota bios.
Bios är förövrigt en gammal skitsak som lever kvar från 80talet och är inte utbytt för vem fixar något som redan fungerar?

Dock är BIOS inte direkt smart gjort, inte stöd för någon större mängd drivrutiner, inget SSH-stöd(vet att det går att hacka till sig), den emulerar en diskett för att boota från CD osv.
Man måste hålla koll på byglingarna på hårddiskarna, man kan bara boota på vissa typer utav medier osv.

Apple överger RISC eller vad som är kvar utav RISC för den moderna hybriden utav en koalision utav RISC och CISC, i mina ögon CISC...

Men jag stannar kvar vid Apples sida sålänge inget företag kan utveckla ett tillräckligt enkelt system som samtidigt ger mig möjlighet till en trevlig terminal.
Microsoft bevisar igen sin konstiga mentalitet genom att ignorera sina kunder, ta enormt lång tid på sig att utveckla ett trasigt system som jag inte ens vill peta på med kondom (folk säger ju att man kan bli smittad och kondom skyddar ju bara 99% utav fallen).

GNU/Linux och *BSD är inget altenativ sålänge de inte fixar sin användarvänlighet. Ta grejen som Dualsceen t.ex.
Man behöver editera xorg.conf för att fixa det, visst, det tar bara en minut eller så, men jag vill bara plugga in en till skärm så ska den fungera.

Det återstår bara massa små udda system som inte har ett stort programutbud till. Så snälla, kan någon koda ett enkelt system eller få apple att gå tillbaka till sin enkelhet.

"There is no problem so complicated that you can't find a very simple answer to it if you look at it the right way." - D. Adams

Edit: Kanske lite osammanhängade, men jag försöker plugga och kom av mig...

Permalänk

Lånade brorsan Powebook och fick känna lite på Mac OS X.
Gillar iLife programmen, deras enkelhet och integration mot varandra.

Jag blev helt såld efter 2 veckor, och köpte en PowerMac G5.
Har aldrig ångrat mig.

Permalänk
Medlem

Känner mig väldigt sugen på en mac, å andra sidan gör jag inte mycket vid datorn längre. Man surfar runt lite, kollar nyheter, chattar med lite polare. Frågan är om det verkligen känns värt att punga ut med de pengarna för en ny mac.

Det är klart, man kan ju faktiskt göra en rå-chansning och sälja av sin stationära dator. Aja, framtiden får väl utvisa det, se vad som sägs i Paris nu i September...

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Jag är facinerad av gammla system. Därför började jag leka med en gammal Powermac 7500 från 1995. Jag plockade ihop så mycket hårdvara jag kunde och fick burken att gå i 400 MHz med en G3, stoppade in lite större disk och ett PATA-kort. Jag använde den datorn faktiskt mer än min Athlon XP 1800+ som jag hadde då.

För nästan ett år sedan kom jag fram till att OS X inte går så bra på G3 400 med 320 MB ram. I alla fall när systemet i grunden är från 1995.
Jag köpte därför en polares Powermac G4 400 MHz och grävde fram mer ram (1GB nu). I julas köpte jag en nytt CPU-kort till den som är en dual G4 450. Det var bara att plugga in. Inga inställingar eller nått sånt.

Min mac är helt klart min favoritdator. Jag använder den mer än min Athlon XP 3600+. Macen är helt enkelt mysigare och roligare att använda. Macen har någon sorts helhet som min PC saknar.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Först: Sidde, kul läsning!

Jag bryter nog lite mot gemene man här. Mina första erfarenheter kom med Mac. Jobbade på ett telefonförsäljningsbolag i början av 90-talet. där hade de två Macar som användes till sättning av den egna tidningen. Fattade väl inte sådär jättemycket (var ju inte mina arbetsuppgifter) och priserna för en Mac då var horribla. Men 3-4 år senare fick jag en Macintosh LC och trivdes som fisken i vattnet. På det fick jag köpa en Performa 630 av min dåvarande chef, och jag slog till på ett internetpaket i samma veva. Så, med ett US-robotics modem tog jag mina första stapplande steg på nätet. Skaffade mig en mail-adress (den var låååång och krånglig) och kastade mig in i de communitys som då fanns på andra sidan atlanten. Spel fanns det också att tanka ner, som tex Avara från Ambrosia Software. Tufft, man kunde ju spela mot andra över nätet.

97 köpte jag mig en Performa 6400 med en våldsamt stor hårddisk (1.6 gb, LC'n hade en hårddisk på 40 mb, 630'n 240mb, sicken utveckling... ). År 2000 fick (!) jag en Apple Cube av min arbetsgivare som en liten bonus. Med tft-skärm och allt. Bredband skaffade jag mig också, och nu jädrar var det Quake3 som gällde. Mac hade jag ju dessutom på jobbet. Så, livet var ju helt enkelt Mac. Och när OSX äntligen släpptes såg jag till att skaffa mig det. 10.0 var ju inte direkt, hm spännande, men allteftersom Apple uppdaterade och företagen började porta så blev det ju bara bättre och bättre.

Efter ett tag började dock spelandet ta så mycket kraft ifrån den söta Cuben och ekonomin var inte den starkaste. Så jag köpte mig (herrejävlar) en XP1800+ så att jag iallafall kunde spela fler av de spel jag ville spela. Det var för 2,5 år sen. Och för ganska exakt ett år sedan kände jag att jag ville ha något snabbare, snyggare etc. Så jag slängde ihop en dator i lösa delar från db. Så, nu sitter jag där. En XP3000+, en 1800 och en Cube. Det roliga är att Cuben är den som jag älskar, den gör aldrig något som jag inte vill. Visst kraschar program, men då tvångsavslutar jag bara dem och startar dem igen. Gör jag samma sak på någon av mins PC's så slutar det oftast med att jag måste starta om dem. Jag gillar att jobba i PC, det funkar. Men inte så smärtfritt som det funkar på min Cube (eller min Mac på jobbet, en 800 mhz Power Mac).

Det är helt enkelt någonting med Mac som tilltalar mig *mer* än PC och Windows, men det innebär inte att jag ogillar PC för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

År 2000 fick (!) jag en Apple Cube av min arbetsgivare som en liten bonus. Med tft-skärm och allt.

Grisigt!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Grisigt!

Haha, ja, inte fan var den billig inte. Men snygg, snabb och alldeles, alldeles... Underbar. Och rent designmässigt är den fortfarande en ögonöppnare. Folk som aldrig sett den förut uttrycker ett starkt gillande. Tom min far som antagligen är en av de mest svårimponerande personerna jag känner tycker att det är en skönhet.

Permalänk

Har velat testa Mac sedan OS X kom. Innan det praoade jag hos ett företag som utvecklar program till Mac men jag gillade inte datorerna eller systemet (OS 9). Det var då G4:orna satt i grågröna plastlådor och man använde en minimal puck med en knapp på som mus (man får väl säga att jag testade Mac två år för tidigt). Jag har aldrig suttit vid en riktig Mac (med OS X), det närmaste jag har kommit (förutom en meter från en PowerBook) är när jag har kört Panther i PearPC.

När jag, för ett år sen, började på Chalmers funderade jag på att skaffa mig en bärbar dator och en 12" iBook verkade intressant. Efter att ha väntat på Tiger och en uppgradering av iBook beställde jag en förra veckan och om jag har tur får jag den imorgon.

EDIT:
Fick den idag. Måste bara hem och hämta den

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

Cable_guy6, det var G3 i de "grågröna". Ah, lite besserwisser så här på eftermiddagen. Lycka till med din nya iBook!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

Intel-Macarna känns som ett steg bakåt i enkelheten, men en glad nyhet blev det då man kunde läsa att Intel vill skrota bios.
Bios är förövrigt en gammal skitsak som lever kvar från 80talet och är inte utbytt för vem fixar något som redan fungerar?

Dock är BIOS inte direkt smart gjort, inte stöd för någon större mängd drivrutiner, inget SSH-stöd(vet att det går att hacka till sig), den emulerar en diskett för att boota från CD osv.
Man måste hålla koll på byglingarna på hårddiskarna, man kan bara boota på vissa typer utav medier osv.

även Macar måste väll ha ett slags bios, säger det inte i princip bara "läs hdd" sen ligger resten där?

att Adams hade annat än hatkärlek till datorer andaee man ju aldrig..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Openfirmware

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
även Macar måste väll ha ett slags bios, säger det inte i princip bara "läs hdd" sen ligger resten där?

Apple har använt sig av Open Firmware i alla new world-maskiner, vilket man kan läsa mer om på kernelthread. Vad de tänker använda för mekanism på sina Intelmaskiner är ännu oklart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cable_guy6
När jag, för ett år sen, började på Chalmers funderade jag på att skaffa mig en bärbar dator och en 12" iBook verkade intressant. Efter att ha väntat på Tiger och en uppgradering av iBook beställde jag en förra veckan och om jag har tur får jag den imorgon.

Bra val.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
även Macar måste väll ha ett slags bios, säger det inte i princip bara "läs hdd" sen ligger resten där?

Ifall du inte uppmärksammat så har båda IBM, Apple och SUN sedan typ 1990 kört med OpenFirmware. Det är en en firmware. Den har samma uppgifter som BIOS fast den är smartare.
Den kan ladda drivrutiner, starta program och mycke annat. Det betyder att man kan koda spel för OpenFirmware om man vill. Vet att det finns grafikdemos bland annat.

OpenFirmware har några intressanta fördelar mot BIOS.
Den kan hantera nätverk galant, du bootar upp din mac i openfirmware och bootar ditt system eller installation från en image som ligger på en webserver eller ftp eller din ipod för den delen.
Du kan telneta/ssha till den via ett nätverk ifall du saknar grafikkort, enkelt att installera system då.
Du kan ladda drivrutiner för ljud osv redan innan systemet laddats osv.
Du kan komma åt OpenFirmware när du sitter i ett OS.
Den är programmerbar, du kan koda den att göra saker, den behöver inget operativsystem för att göra det.

Permalänk
Medlem

Farsan har alltid kört Mac, så det blev det för mig med när jag var yngre. Tror det var system 7 nånting som var aktuellt då. Jag hade ett par datorer under åren, brukade vara lite äldre modeller som farsan skaffat billigt från jobbet eller liknande. Har haft bl.a. Mac II FX (tror den hette så) och Centris 610. Jag spelade i princip bara, men utbudet var ju begränsat. När brorsan skaffade "PC" blev jag såld.

Vi skaffade en P2 350 genom personalköp och jag köpte senare en egen "PC" (XP1600+, GF3 etc) och under denna period var jag väldigt anti-mac, trackade ner på farsans gröna iMac G3 Men när jag tröttnat på spelandet och Windows blev det en iBook 12" för sommarjobbspengarna. Hade då använt både farsans iMac G4 en del, och brorsan hade ju sprungit och blivit Mac-tekniker så det blev att jag testade hans PB 12" ibland. Så jag var ganska van. När jag väl fick iBooken tog det inte lång tid innan jag kände mig hemma i OSX och nu skulle jag aldrig få för mig att gå ifrån Mac. Det mesta bara fungerar och allt är väldigt enkelt, som många förklarat tidigare i tråden

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Jag valde att köpa en ny iMac 1.8 Ghz i Juni för 10800 (plus priset av 512 MB RAM till som jag installerade själv), efter att ha kört linux i två år, enbart på rykte - jag hade aldrig egentligen testat OS X. Jag valde just en iMac för att den verkades mest prisvärd (hade ingen bra skärm till en mac mini). Den har lite klent grafikkort, men annars är allt rätt bra på den, och skärmen är verkligen nice.

På det stora hela är jag rätt nöjd. OS X flyter på fint, och de många fördelarna med OS X kan du nog läsa lite varstans. Dessutom kan man kompilera de flesta *NIX-program själv antingen med fink eller genom att trixa en del. Men jag har faktiskt gått ifrån de flesta X11-program med tiden. Datorn är väldigt väldigt tyst och tar upp lite utrymme jämfört med chassi + skärm. Bra stöd för allt som kan inkopplas externt, och det mesta fungerar direkt utan trixande (utom just *NIX-mjukvara).

Däremot är jag missnöjd med hur små skitprogram alltid är shareware som kostar $20. Visst, man kan ju wareza, men hur bra känns det? Apple är dessutom sjukt störiga med deras proprietära prylar, till exempel är USB-kontakten till Apples tangentbord ovanligt formad, bara för att man inte ska kunna använda förlängningssladden till något annat än sitt Apple tangentbord. iMacen har en proprietär "mini-VGA" utgång istället för en VGA-utgång så att man är tvungen att köpa en adapter från apple för att använda externa skärmar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

GNU/Linux och *BSD är inget altenativ sålänge de inte fixar sin användarvänlighet. Ta grejen som Dualsceen t.ex.
Man behöver editera xorg.conf för att fixa det, visst, det tar bara en minut eller så, men jag vill bara plugga in en till skärm så ska den fungera.

Mm, men om man har en iMac eller iBook så har ju apple fixat så att man inte kan köra screen spanning (man kan enbart spegla den ena skärmen på den andra) trots att hårdvaran stödjer det fullt ut. Detta enbart för att powermacs ska vara bättre i arbetsmiljö än en iMac. Just detta stör jag mig sjukt mycket på, och jag hatar Apple för det. Det finns ett hack, "Screen Spanning Doctor", som sätter på screen spanning i Open Firmware, men jag har läst om iMac G5or vars skärmar har pajat helt av SSD, så jag vågar inte testa.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem

Jag är väl en återfallsförbrytare, jag har haft PC sen ~97 och trott att jag har varit nöjd med det. Minns till och med när jag mobbade en stackare på ICQ för han hade Mac... då hade jag inte ens testat en! Dagarna gick, Apple släppte OS X och jag märkte knappt av det. Sen vet jag inte vad som hände, för drygt två, tre år sen så upptäckte jag Macen, började surfa på macsidor, glodde screenshots och frågade lite om den.

Så för drygt ett år sen så skaffade jag min första Mac, en Powerbook 12". Då hade jag dessutom sålt min PC. Men jag var absolut inte nöjd. Jag fick el i händerna av den (Finns lång tråd på 99mac om detta fenomen, inte jag som har startat tråden), beror tydligen på eldragningen i huset. Det är inget farligt, men känns jobbigt & kan göra ont till slut. Skärmen var dessutom kass.

Jag tänkte att jag hade öppet köp, och skulle lämna tillbaka den och kanske köpa en stationär Mac, så slipper jag problemen - men det fick jag inte. Inte öppet köp, fast jag köpte den för två dagar sen. Jag blev toksur och sålde faktiskt PBn och gick med förlust. Men jag ångrar det inte, hade antagligen blivit galen om jag hade haft kvar den.

Så jag köpte en billig PC, men jag hade bestämt att jag snart igen skulle köpa en Mac - men då behålla PCn. Så nu väntar jag på att iBook 12" ska skeppas till butikerna, och då köper jag en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce

Så för drygt ett år sen så skaffade jag min första Mac, en Powerbook 12". Då hade jag dessutom sålt min PC. Men jag var absolut inte nöjd. Jag fick el i händerna av den (Finns lång tråd på 99mac om detta fenomen, inte jag som har startat tråden), beror tydligen på eldragningen i huset. Det är inget farligt, men känns jobbigt & kan göra ont till slut. Skärmen var dessutom kass.

Jag hade problem med detta där jag bodde förut. Chassit kunde göra svinont att röra. Utan att förstå livsfaran körde jag med förlängningssladd för att spela elgitarr så att jag slapp stötar. I lägenheten jag bor nu är det fortfarande inte jordat och man kan höra klickande ljud när man lägger fingrarna på strängarna som resultat. Inte lika farligt, men fortfarande kasst med ojordat.

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rris

Apple har använt sig av Open Firmware i alla new world-maskiner, vilket man kan läsa mer om på kernelthread. Vad de tänker använda för mekanism på sina Intelmaskiner är ännu oklart.

*gulp* ögnade lite, lägger den i "att läsa länkar" sålänge..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde

OpenFirmware har några intressanta fördelar mot BIOS.
Den kan hantera nätverk galant, du bootar upp din mac i openfirmware och bootar ditt system eller installation från en image som ligger på en webserver eller ftp eller din ipod för den delen.
Du kan telneta/ssha till den via ett nätverk ifall du saknar grafikkort, enkelt att installera system då.
Du kan ladda drivrutiner för ljud osv redan innan systemet laddats osv.
Du kan komma åt OpenFirmware när du sitter i ett OS.
Den är programmerbar, du kan koda den att göra saker, den behöver inget operativsystem för att göra det.

aha, så man skulle kunna göra rena "konsollspel" som botar utan installation och OS (utan OSX iaf) rent teoretiskt?

och det där med nätverket är ju bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce

Så för drygt ett år sen så skaffade jag min första Mac, en Powerbook 12". Då hade jag dessutom sålt min PC. Men jag var absolut inte nöjd. Jag fick el i händerna av den (Finns lång tråd på 99mac om detta fenomen, inte jag som har startat tråden), beror tydligen på eldragningen i huset. Det är inget farligt, men känns jobbigt & kan göra ont till slut. Skärmen var dessutom kass.

Jag tänkte att jag hade öppet köp, och skulle lämna tillbaka den och kanske köpa en stationär Mac, så slipper jag problemen - men det fick jag inte. Inte öppet köp, fast jag köpte den för två dagar sen. Jag blev toksur och sålde faktiskt PBn och gick med förlust. Men jag ångrar det inte, hade antagligen blivit galen om jag hade haft kvar den.

Så jag köpte en billig PC, men jag hade bestämt att jag snart igen skulle köpa en Mac - men då behålla PCn. Så nu väntar jag på att iBook 12" ska skeppas till butikerna, och då köper jag en.

var det en dålig konstruktion av strömförsörjningen? (dåligt avskärmad från aluminiumchassit) ?

borde inte kunna bli med iBooken isf..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint