Permalänk
Medlem

Köpa Mp3-spelare för ca 2000 kr.

Nu när jag kommer börja åka buss 8 mil om dagen i 3 år skulle jag vilja ha något att underhålla mig med.

Därför ska jag köpa mig en mp3-spelare.

Hade tänkt mig att den skulle kosta kring 2000 kr.

Är en fördel om låter bra med mina nuvarande Koss portapro lurar.

Så kom nu med massa bra förslag.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

apple ipod mini

Permalänk

Sony Network E505/E507

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
apple ipod mini

dumdidumdidum Oh WORD

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Ingen som kan säga något om Iriver H10?

Permalänk
Medlem

hade kört på ipod mini, oslagbar för 1600kr.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk

1600? Vart kostar dom 1600?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1600, bah, önsketänkande, men de går faktiskt att köpa en 4GB med CSN-kortet för 1705,5 kronor.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Jag går själv i mp3-köp tankar men jag söker enbart flashspelare.. Den som jag är mest inne på just nu är någon Meizu-spelare.. de ser riktigt bra ut

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Samsung YP-MT6, 512MB-modellen är prissänkt på Expert just nu till 995Kr. Finns en 1GB också. Jag har läst en del tester på den och den anses i alla tester låta klart bättre än iPod rent ljudmässigt, enda konkurrenterna när det gäller ljudkvalitet är iRiver och iAudio. Övriga konkurrenter ligger minst en klass lägre enligt dom tester jag läst(många).

Fördelar:
klarar Mp3, Ogg, WMA, DRM-WMA, ASF, Wav
längst batteritid på marknaden(klår Sony) med 42 timmar på ett AA(Freestyle-batteri)
fungerar som flashminne
USB 2.0
har inspelning via mic och line in(man kan alltså rippa direkt från tex en radio)
Mycket tydlig display och lättnavigerad.
Uppgraderar man firmware till senaste 1.2 från Koreanska siten får man förutom alla SRS, Wow och Trubass-funktioner en myket mer användbar(med högklassiga lurar) 9-bands equalizer. SRS är skit om man är hifi-nörd.
Visar nästa låt i displayen, så man har chansen att hoppa över

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Tror en mini-hårddiskspelare är det bästa valet till att börja med. Flash är mindre , men hårddiskspelarna har blivigt så små att de inte alls är några problem att ha med sig 24/7.

Finns 2 favoriter att välja mellan då.

Antingen iPod mini, med 4, 5 eller 6 gb minne. En basic mp3spelare. Har inte funktionerna som radio, röstinspelning eller någon avancerad EQ. Svart/Vit skärm också. Kostar från 1700 kronor.

Det andra alternativet är iRiver h10 . Finns med 5 och 6 gb minne. Lite mer avancerad, med radio, röstinspelning, med hi-tech EQ och en färgskärm där du kan också kolla på bilder. Bästa priset idag, inklusive frakt, är 2349 kronor.

Folk på detta forumet har tendensen att sitta och tjabba med varandra i timmatal ang. vilken av dessa spelare som är bäst, men jag tycker inte man behöver göra det mycket mer avancerat än detta.

Visa signatur

óynk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jag har läst en del tester på den och den anses i alla tester låta klart bättre än iPod rent ljudmässigt, enda konkurrenterna när det gäller ljudkvalitet är iRiver och iAudio.

Uppgraderar man firmware till senaste 1.2 från Koreanska siten får man förutom alla SRS, Wow och Trubass-funktioner en myket mer användbar(med högklassiga lurar) 9-bands equalizer. SRS är skit om man är hifi-nörd.
Visar nästa låt i displayen, så man har chansen att hoppa över

Vad för tester då? Jag har förvisso inte hört denna spelare, men när man tycker iAudio och iRiver har bättre ljudkvalitet än iPod har man en rätt snedriven bild om vad som låter rätt och fel, där rätt är hur det lät i studion och fel är vad du lyssnar på när du rattar in NRJ på radion, d.v.s med en alldeles för dominant bas och diskant, med ett lidande mellanregister som följd.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev, SRS är skit = stäng av SRS(WOW, Trubass, Focus etc), när du använder högklassiga lurar så låter verkligen inte Apple bättre och dom andra har ingen dominant bas eller diskant längre. Bara märkesmagi kvar.

9-bands equalizer är däremot väldigt användbart, fråga en mixerkille om dom aldrig använder equalizer i studion hmmm

SRS slänger "dom andra" tillverkarna med för att kunna använda ultrkassa lurar, det gör märkligt nog viss nytta på sådana.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Som jag skrev, SRS är skit = stäng av SRS(WOW, Trubass, Focus etc), när du använder högklassiga lurar så låter verkligen inte Apple bättre och dom andra har ingen dominant bas eller diskant längre. Bara märkesmagi kvar.

9-bands equalizer är däremot väldigt användbart, fråga en mixerkille om dom aldrig använder equalizer i studion hmmm

SRS slänger "dom andra" tillverkarna med för att kunna använda ultrkassa lurar, det gör märkligt nog viss nytta på sådana.

Jo, jag vet att SRS och alla dess "kusiner" är skit, även med dåliga lurar.

Apple-spelaren låter inte sämre, snarare bättre. (läs naturtroget, igen)
Det finns flera tester som visar detta, tester (t.ex. http://www.stereophile.com/budgetcomponents/934/index.html) gjorda av oberoende vars huvudområde inte är datorer.
Av nyfikenhet, har du testat iPoden mot några av de märkena som du säger är bättre med ett par seriösa hörlurar gjorda för portabelt bruk, från Shure E3C eller Sennheiser PXC-250 och uppåt?

Sen måste du väl förstå att det är skillnad på en studio-eq och en digital i en liten mp3-spelare?

Permalänk
Medlem

Skillnaden på eq-kvalitet är inte så stor som du tror, eftersom eqn i en liten mp3-spelare inte är något separat "lågpris" eq-chip utan att man får möjligheten att använda eq gratis på köpet iom hur ett mp3/Ogg-chip är konstruerat.

Man applicerar i princip bara en väldigt enkel algoritm på vågformen som mp3-chippet redan från början är champion på att hantera, det kräver nästan ingen cpu-kraft och ger att alldeles utmärkt resultat. Alltså inga "billiga filter" någonstans. Hur avancerad(många band) eqn är beror egentligen bara på hur lat tillverkaren är när det gäller att bygga in dessa algoritmer och lägga in ett gränssnitt för dom i firmware.

Vi pratar alltså miniatyriserade datorer och inte traditionell "hårdvara" när vi pratar mp3-spelare och det går mao inte alls att jämföra med "klassisk" studioutrustning där rena hårdvarukomponenter kostar skjortan. Nu pratar vi relativt enkel mjukvara som finns i spelaren. Funktionen går att få där och den fungerar bra, det är allt man behöver veta.

edit. Vad gäller ljudkvaliteten på iPod har jag bara läst tester där man sällan prisar just ljudkvaliteten på iPod utan man pratar alltid mer om livsstilskonceptet och att vara med i klubben. Ofta när man testar andra spelare skrivs det att dom "låter bättre än iPod", bara att Googla.

Min egen mp3-spelare har jag jämfört i den mån att jag använt samma hörlurar på den som till min audio-mixer och Audiophile 2496 och det går verkligen att få ett väldigt likt ljud om man ställer in rätt. Även om det naturligtvis inte går att kräma på lika mycket, så går det att spela riktigt högt, mer behöver jag inte veta för att vara nöjd. Om någon annan hörlur är "tio gånger bättre" spelar ingen roll eftersom min mp3-spelare återger musik på det sätt jag förväntar mig.

Jag använder Sony MDR-V300 och MDR-CD770 när jag spelar in och mixar, brukar också använda Sennheiser PX100 som jag har hemma, men jag gillar V300-ljudet även om det kan anses färgat eftersom det är väl fokuserat, med låg distorsion och mycket kraftfullt.

För övrigt är ljud något personligt, och jag tror inte jag överdriver om jag påstår att många är förblindade av Mac-loggan, lite Livets Ord över det hela. I grunden är det samma chip och komponenter som sitter i iPod som i övriga mp3-spelare.

Märk väl att jag aldrig påstått att iPod låter dåligt, bara att många andra spelare kan anses lika bra eller tom bättre rent ljudmässigt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Åka buss + roa sig = en Sony PSP.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Ja, mycket hellre en PSP än en iPod om jag fick en gratis, med crackad firmware naturligtvis

edit. Här är en som verkligen har analyserat sin iPod grymt allvarligt:

http://members.chello.nl/~m.heijligers/ipod/

särskilt den här sidan är intressant eftersom det tas upp ljudjämförelser med andra spelare:

http://members.chello.nl/~m.heijligers/ipod/Performance/compa...

slusatsen är att även om iPod är helt ok så är det inget speciellt eller övermänskligt med dess ljudprestanda. Särskilt påpekar just denna ägaren svag bas och en viss kornighet i ljudet över hörlursutgången(som han misstänker att dom snålat in på, eftersom line-out låter bättre).

mer iPod:

http://home.comcast.net/~machrone/playertest/playertest.htm

dåligt konstruerad hörlursförstärkare(dålig bas) enligt skribenten, och uppbackat med mätningar, tydligen skall iPod Shuffle inte lida av detta utan vara exemplarisk.

ännu mer:

http://reviews.cnet.com/5208-7595-0.html?forumID=71&threadID=...

en man som tycker att iPod låter för dåligt och skapat en lång tråd om vad han skall köpa istället, han vill minst ha en 20GB hårddiskspelare. Många intressant och kunniga inlägg i tråden av folk som inte är rädda för att använda svindyra Grado-lurar, esoteriska earbuds eller koppla in Oscilloskop och mäta tills ögonen blöder.

Men den bästa kommentaren är han som ber lyssnaren koppla in sina hörlurar till datorn och spela en mp3 och sen koppla in dom på iPoden och jämföra med samma mp3, han ansåg att kommentarer var överflödiga.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amphion
Jag går själv i mp3-köp tankar men jag söker enbart flashspelare.. Den som jag är mest inne på just nu är någon Meizu-spelare.. de ser riktigt bra ut

Köpte en Meizu jag och kan inte rekomendera den, lämnade tillbaka den. Jag hade en iRiver innan och det kändes som värsta nedköpet. Hela spelaren är seg, känns som om den har för kass processor. Inte nog med det, spelar du en låt så säckar hela spelaren ihop, menyerna som bara var lite sega innan blir ohanterligt sega.
Programvaran i den verkar också vara skrivna av amatörer, den är helt inkonskvent, det som gäller i en del av inställningarna gäller inte i andra delar exempelvis.

Det var en E5 jag testade

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Om ljudkvalitet igen;

Här är en rätt kul länk, skriven av en duktigt kräsen snubbe, kommentaren av en annan person längst ner är lite mer nykter:

http://slate.msn.com/id/2113059/

edit. och ännu en gång om iPod Shuffle vs vanliga iPod:

http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-109914.html

nog med iPod-bashande för idag

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

9-bands equalizer är däremot väldigt användbart, fråga en mixerkille om dom aldrig använder equalizer i studion hmmm

det är just därför man inte ska behöva använda eq igen, låten har redan gått genom eq i studion och du förstör bara hur det var tänkt att den skulle låta om du använder din egen eq ovanpå..

on-topic: ipod passar väldigt bra med jusst porta pro eftersom dom har hög impendans (60ohm tror jag) och ipod's underdimensionerade bas visar sig bara med hörlurar på <32 ohm. desseutom så är porta-pro ganska basiga av sig själva..

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Triffid, man använder inte equalizern för att kompensera skivan, man använder den för att kompensera lyssningsutrustningen.

Ditt resonemang stämmer bara om du antar att vi alla har likadana öron och utrustning med ideala prestanda. I levande livet har vi alla väldigt olika hörsel. Särskilt när vi trycker in en propp i örat som bygger upp sin akustik beroende på hur ens hörselgång ser ut(alla har olika).

Prova att flytta runt proppen lite på dig själv så hör du vilka dramatiska ljudförändringar det blir.

Det blir inte alls samma ljud som vi individuellt har vant oss vid att uppfatta vid frifältslyssning, mao är det inte alls säkert att en inspelning låter som ljudteknikern har tänkt sig när man lyssnar på den i lurar. Därför är det riktigt bra med equalizer, precis som att stora PA-system är beroende av equalizer för att kunna anpassas till olika publika lokaler. Se ditt öra som en publik lokal för öronproppen

Problemen blir ju inte heller direkt mindre av att Podarnas hörlursförstärkare INTE kan hålla rak frekvensgång under belastning, du håller ju indirekt med om resonemanget genom att rekommendera Porta Pro till iPod(skulle jag också rekommendera, för dom är verkligen lättdrivna och låter basigt).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
1600, bah, önsketänkande, men de går faktiskt att köpa en 4GB med CSN-kortet för 1705,5 kronor.

Köpte min på Onoff för 1650 kr fick lite billigare, kommer inte ihåg varför men. Men Minin skulle jag köpt, lätt!!

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

Har lyssnat på min kompis iPod mini och tycker inte om ljudet i den. Troligen så är det på grund av hörlurarna som följde med (som förövrigt går sönder mycket lätt). Men det är ju värt att tänka på när man köper en mp3-spelare, att lägga undan 300+ kr för ett par ordentliga hörlurar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netbomber
Köpte min på Onoff för 1650 kr fick lite billigare, kommer inte ihåg varför men. Men Minin skulle jag köpt, lätt!!

För ett tag sedan kunde man köpa en mini för 950 kronor på PC-City, dock så var det första generationen och rea.

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

Jag håller med om ipod mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iTohC
För ett tag sedan kunde man köpa en mini för 950 kronor på PC-City, dock så var det första generationen och rea.

Va fan, varför missade jag det? Var det med i någon annons?

Permalänk
Medlem

Vad ska man välja av:

iAudio U2
iAudio 5

?

Är det samma lurar på bägge spelarna som man får me alltså?
Och villken är bäst ljudmässigt?