Permalänk
Medlem

Testade precis Ubuntu

Ska kanske få en gammal burk, så jag tänkte lägga in Linux på den. Ubuntu verkar rätt rekommenderat, så jag tankade deras live-cd för att testa på den här burken först.. tänkte skriva vad jag upplevt här, och få lite kommentarer om det.

För det första var det väldigt enkelt att få igång det. Bara in med skivan, reboota (och ställa om boot sequencen), och några minuter senare var jag inne i fönsterhanteraren. Firefox och xchat (irc-klient) fanns inom några musklicks avstånd, och nätet funkade med en gång.

Problem #1
Under installationen ställde jag in att jag vill köra på engelska, men jag ändrade sen tangentbordslayouten. Det gick lika smidigt som på Windows. Men tydligen så var det nåt fel, för när jag irc-ade så såg t.ex. "ä" ut som "Ä€" (och samma för å och ö antar jag) hos dom jag skickade till. Hittade ingen lösning till det. Antar att det kan vara xchat som är problemet, och att det då bara är att byta klient.

Problem #2
Jag gick in och tog motsvarigheten till Windows Update, eller kanske snarare Lägg till/Ta bort windowskomponenter. Fanns väl ett 20-tal program där. Bara att bocka i vilka jag ville ha, så tankades dom ner och installerades. Mysigt. Men sen så fanns det en mer avancerad del där man kunde browsa ett hundratal s.k. paket (?). Jag valde alternativet "uppdatera alla jag redan hade om det inte är för jobbigt". Detta började tugga igenom alla paket, men när den kom till openoffice var det inte så roligt längre..

I princip all sås försvann ur datorn.. Jag kunde knappt flytta musen (en gång var tionde sekund lät den sig hackas åt nåt håll), och att komma in i ett annat program (tänkte killa i terminalen) gick inte. Efter kanske drygt tio minuter gav jag upp och resettade burken.

Nu vet jag inte precis hur det funkar, men jag ser väl möjliga två anledningar till att det kunde bli sådär.
1) Jag körde från livecd, så den kunde bara göra saker i ramminnet. När det tog slut så blev det problem..
och/eller
2) Openoffice behövde kompileras (vet som sagt inte om det funkar så), och det tog 100% cpu.
Hursomhelst så borde Linux kunnat varna mig tycker jag, eller sköta det bättre. Men det kan ju ha berott på nåt annat också.

Problem #3
Jag testade att tanka no-ip (från no-ip.com) för att binda en ipaddress till mitt ipnummer. Det fanns för linux (och jag kör det på windows) så jag tyckte det skulle vara intressant att se hur lätt det var att installera ett valfritt program från nätet som inte fanns med i nån sorts "det här är alla program vi känner till och du behöver"-lista.

Efter lite trilskandes lyckades jag packa upp filerna till en mapp. Däri låg nu en makefil. Så jag testade att skriva "make". Men då fick jag "make: gcc: not found" (på ett ungefär). Skumt, tänkte jag. Borde inte gcc följa med som standard? Nåja, jag startade pakethanteraren igen och såg att det var nåt "gcc base" som redan var installerat, men jag bockade i några till. Det fanns ett femtontal olika gcc-versioner att välja på, och jag visste inte riktigt vad det var för skillnad på dom. Så jag bockade i dom som jag tyckte lät vettigast. Efter installationen av dom hittade jag ändå inte gcc (i terminalen).

Problem #4
Jag frågade på irc, och tänkte istället tanka pygame. Men då hade nätet gått ner, och jag hade ingen aning om hur jag skulle lösa det. Ingen ikon som sa "dålig anslutning", eller nåt i den stilen. Lösning: Reboot in i windows igen.

Tankar om mina problem uppskattas. Har fortfarande som avsikt att lägga in Linux på datorn jag ska få, men det märks ju att det fortfarande finns en del problem. Visst, jag är ingen linux-expert, men vi har unix/linux i skolan och jag har nog suttit ett hundratal timmar framför det. Dock har jag ju då bara surfat och programmerat mest, som mest ändrat lite i några config-filer.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Problem #2

Varför skulle du uppdatera/installera med en live-CD?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag uppskattar, tycker de intressant och höra hur andra uppfattar saker och ting, på ett rättvist sätt såklar

Jag har provat köra Unbuntu live-cd med, och det är som alla andra lve-cd's väldigt segt. och man bör inte fundera på att tanka hem extra paket eller uppdatera något. Ubutnu bygger f.ö på Debian, vilket är binär paket färdigt...

Tror inte heller ubuntu skeppas med GCC och dev-tools by default, dom ser det som extras (vilket jag kan förstå iofs.)

#4: öppna en terminal, prova pinga något, kolla "ifconfig" osv..

Permalänk
Medlem

#1 Det här är ett kombinationsfel. Det beror på att Ubuntu och därmed xchat använder utf8teckenuppsättning som standard, medan resten av värdlen sitter kvar på den mycket äldre standarden iso8859-1 löses genom att byta teckenuppsättning i xchat, alternativt i ubuntu.
#2 Openoffice behöver inte komplimeras, det är hela poängen med ubuntu/debian, det är binärpaket.
#3 Och en c++kompilator kommer med windows som standard? Problemet är att ubuntu inte är gjort för att komplimera paket från början. Det löses dock genom att installera paketet build-essential.
#4 Jag förstår inte problemet.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper

Varför skulle du uppdatera/installera med en live-CD?

Hehe. Jo, det kanske var lite onödigt. Det var väl mest för att testa egentligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag uppskattar, tycker de intressant och höra hur andra uppfattar saker och ting, på ett rättvist sätt såklar

Jag har provat köra Unbuntu live-cd med, och det är som alla andra lve-cd's väldigt segt. och man bör inte fundera på att tanka hem extra paket eller uppdatera något. Ubutnu bygger f.ö på Debian, vilket är binär paket färdigt...

Tror inte heller ubuntu skeppas med GCC och dev-tools by default, dom ser det som extras (vilket jag kan förstå iofs.)

#4: öppna en terminal, prova pinga något, kolla "ifconfig" osv..

ifconfig alltså? Är det motsvarigheten till ipconfig i windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
#1 Det här är ett kombinationsfel. Det beror på att Ubuntu och därmed xchat använder utf8teckenuppsättning som standard, medan resten av värdlen sitter kvar på den mycket äldre standarden iso8859-1 löses genom att byta teckenuppsättning i xchat, alternativt i ubuntu.
#2 Openoffice behöver inte komplimeras, det är hela poängen med ubuntu/debian, det är binärpaket.
#3 Och en c++kompilator kommer med windows som standard? Problemet är att ubuntu inte är gjort för att komplimera paket från början. Det löses dock genom att installera paketet build-essential.
#4 Jag förstår inte problemet.

#1. Ok, som jag trodde då.
#2. Ok, då löser det sig antagligen när jag kör på riktiga då (inte live)
#3. Nej, men det är väl skillnad. Har för mig att det kom med när jag testade Mandrake, men kan inte svära på det. Kan förstå om dom inte vill skicka med allt för mycket (det var rätt trevligt att det räckte med en skiva), men det är lite synd att man inte kan lägga in några andra program utan att behöva veta hur och var man tankar kompilatorn först.
#4. Njä. Det är väl mest att det var svårt att veta vad man skulle göra åt det när man inte kunde systemet. I windows finns ju ipconfig (som inte heller är lätt att veta om om man inte gör det), men det har också en, faktiskt, ganska bra hjälpfunktion. Kollade på hjälpen i ubuntu, men den var inte mycket att ha, det lilla jag tittade.

Tack för svaren, nu förstår jag lite bättre iaf.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

#3. Tänk på att Ubuntu faktiskt innehåller mer än vad man tror (iaf om man lägger till Universe och Backport-repositories). Jag är osäker på om just no-ip's egna dyndns-uppdaterare finns i något av ubuntus repositories, men ddclient (vilket, om jag inte missminner mig, stödjer no-ip.com) finns:

sudo apt-get install ddclient

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
#3. Nej, men det är väl skillnad. Har för mig att det kom med när jag testade Mandrake, men kan inte svära på det. Kan förstå om dom inte vill skicka med allt för mycket (det var rätt trevligt att det räckte med en skiva), men det är lite synd att man inte kan lägga in några andra program utan att behöva veta hur och var man tankar kompilatorn först.

Tack för svaren, nu förstår jag lite bättre iaf.

Det var ju inte heller problemet. Problemet var att du ville installera ett specifikt program, inte program i allmänhet, paket i synaptic kan du installera utan problem.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
#1 Det här är ett kombinationsfel. Det beror på att Ubuntu och därmed xchat använder utf8teckenuppsättning som standard, medan resten av värdlen sitter kvar på den mycket äldre standarden iso8859-1 löses genom att byta teckenuppsättning i xchat, alternativt i ubuntu.

Var ändrar man detta i X-Chat? Kan inte hitta det under "Settings --> Preferences"... Kollar jag på fel ställe eller missar jag det helt enkelt?

Permalänk

Re: Testade precis Ubuntu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Problem #2
Jag gick in och tog motsvarigheten till Windows Update, eller kanske snarare Lägg till/Ta bort windowskomponenter. Fanns väl ett 20-tal program där. Bara att bocka i vilka jag ville ha, så tankades dom ner och installerades. Mysigt. Men sen så fanns det en mer avancerad del där man kunde browsa ett hundratal s.k. paket (?). Jag valde alternativet "uppdatera alla jag redan hade om det inte är för jobbigt". Detta började tugga igenom alla paket, men när den kom till openoffice var det inte så roligt längre..

I princip all sås försvann ur datorn.. Jag kunde knappt flytta musen (en gång var tionde sekund lät den sig hackas åt nåt håll), och att komma in i ett annat program (tänkte killa i terminalen) gick inte. Efter kanske drygt tio minuter gav jag upp och resettade burken.

Allt tankades som sagt ner till en ram-disk. Vill du uppdatera program eller liknande får du ta och installera Ubuntu på din HD...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Var ändrar man detta i X-Chat? Kan inte hitta det under "Settings --> Preferences"... Kollar jag på fel ställe eller missar jag det helt enkelt?

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/Shot.png

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Anledningen till att GCC inte fanns var för att det är en Live-CD och då vill man bara ha in det nödvändigaste.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

GCC finns inte i grundinstallationen av UbuntuLinux heller, man måste apt-getta paketet build-essential för att få den.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
GCC finns inte i grundinstallationen av UbuntuLinux heller, man måste apt-getta paketet build-essential för att få den.

Jasså?
Det var ju lite felaktigt gjort...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

och om du har fler frågor kan du ju alltid kolla här http://ubuntuguide.org/ . ett tips är att läsa igenom för det finns en massa bra grejer där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Jasså?
Det var ju lite felaktigt gjort...

Tanken är väl att en vanlig användare inte ska behöva dessa verktyg, så därför följer de inte med per default. Med tanke på den ringa storleken så borde det knappast vara förödande att inkludera dessa...