Discsonline tar medvetet ut för hög fraktkostnad!

Permalänk
Inaktiv

Discsonline tar medvetet ut för hög fraktkostnad!

Gjorde en sambeställning av DVD-skivor från Discsonline med några arbetskamrater för en tid sedan.

Vi beställde en hel del skivor (för en bra bit över 2 000 kronor), och när jag gjorde beställningen reagerade jag över att fraktkostnaden verkade bli för hög. Den beräknades till intervallet 20-40 kg (250 kr) istället för 10-20 kg (150 kr) där jag tyckte att den borde ligga...
Men, det är ju svårt att kontrollera den faktiska vikten, så vi gjorde beställningen ändå. De vikter som uppgavs på Discsonlines hemsida verkade också vara i överkant.

När paketet kom vägde det 17,3 kg vilket också bekräftades av Postens paketspårning på nätet.

Jag betalade och hämtade ut paketet, och tänkte att detta löser väl sig om jag kontaktar dem.

När jag sedan mejlade till Discsonlines kundservice fick jag följande svar:
"I wrote an e-mail to my boss, but he still hasn't answered. So I asked one of my workmates and he said that we always take more in freight costs in order to cover the packaging costs...
Right now I cannot give you a better explanation, but you can try to write an e-mail to our manager".

De erkände alltså rakt av att de justerar upp vikten för att ta igen för förlorade kostnader på annat håll! Detta är FULT och inte särskilt ärligt mot kunderna!

När jag sedan inte hört något på nästan en månad mejlade jag till "managern" som inte tyckte att de hade gjort något konstigt alls! Jag hade accepterat fraktkostnaden och därför har de inte gjort någonting fel.

Jag blev i och för sig erbjuden en 25-pack DVD utan kostnad vid min nästa order, men någon återbetalning av den felaktiga frakthöjningen var det inte tal om! Att skicka tillbaka 100 kronor till mig skulle enligt honom dessutom bli dyrt och banken skulle ta en hög avgift av mig för att ta emot pengarna.
Detta var en ren lögn från hans sida eftersom jag inte betalar någonting för att ta emot en betalning från EU till mitt bankkonto om man använder IBAN och BIC ("EU-kontonummer").

I och med att vi köpte så många skivor är en nästa order inte aktuell på mycket länge, men det var väl först och främst den överlägsna attityden från företagets sida som jag inte gillade!
De borde väl hålla vad de lovar, och inte bara skylla ifrån sig med att "så här gör vi"?
Det är också väldigt tråkigt att företaget underskattar sina kunders intelligens så grovt!

Skivorna kom snabbt och ingenting var skadat, men man börjar ju ändå fundera lite. Om de töjer lite på vad de lovar och inte skäms ett dugg över detta - vad händer då nästa gång...? Skickar de kanske en annan sorts skivor om den sort som jag beställer har tagit slut?

Jag tänker i alla fal inte handla något mer från Discsonline!

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att du överdriver en hel del. Vissa tar ut lite mer i frakt för att täcka upp för de postförskottspaket som inte löses ut. Andra höjer priset på varan. Hur man än gör så kommer du som kund inte undan detta. För ett paket inom sverige så kostar det 180:- om det överstiger 10kg. Alltså tycker jag inte att du betalade ett överpris på din frakt. Speciellt inte när det fraktades från utlandet. Om inte företagen får täcka in ev förluster så kommer man att gå omkull. Jag kan garantera att nästan alla företag går på detta sätt... Vissa har riktigt fina avtal med posten men tar ändå ut den riktiga avgiften som posten egentligen har för att täcka upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds
Nu tycker jag att du överdriver en hel del. Vissa tar ut lite mer i frakt för att täcka upp för de postförskottspaket som inte löses ut. Andra höjer priset på varan. Hur man än gör så kommer du som kund inte undan detta. För ett paket inom sverige så kostar det 180:- om det överstiger 10kg. Alltså tycker jag inte att du betalade ett överpris på din frakt. Speciellt inte när det fraktades från utlandet. Om inte företagen får täcka in ev förluster så kommer man att gå omkull. Jag kan garantera att nästan alla företag går på detta sätt... Vissa har riktigt fina avtal med posten men tar ändå ut den riktiga avgiften som posten egentligen har för att täcka upp.

Det han, och tillvisso jag, irriterar sig på är att de inte är ärliga mot kunderna. I detta fall har de inte varit ärliga mot kunderna.

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Inaktiv

Det viktiga här är att de inte kör med öppna kort!
De anger låga fraktpriser för att locka kunder och justerar sedan upp vikten till en högre prisklass om de kan!

Varför vågar de inte köra med korrekt beräknade fraktavgifter?
Den vikt som visas på deras sida är inklusive förpackning ("postkartong") och är säkert korrekt om du bara beställer ett enda litet ex av den aktuella produken. Om du beställer 10 stycken av samma vara blir vikten för själva kartongen inte mycket större, men detta räknas inte om. Detta bryr de sig inte om att informera kunderna om!

De beräknar bara vikten för sina paket utifrån en mycket grov mall och korrigerar inte fel innan paketen skickas iväg om du hamnar på fel sida om en viktgräns och får betala för mycket. Detta tycker jag är fult!

Jag hade inte sagt något om det rörde sig om ett halvt kilo, men mitt paket låg nästan 3 kg under närmaste viktgräns uppåt!

Vill du verkligen handla av någon som inte står vad vad de lovar på hemsidan och sedan nästan idiotförklarar dig när du frågar varför de inte håller sina löften? De visade mycket tydligt att de inte brydde sig om mina frågor!

Med tanke på de svar jag fick undrar man ju hur det funkar om man vill reklamera en vara hos dem...

(P.S. Jag bryr mig inte särskilt mycket om den förlorade hundralappen, men deras svar på mina frågor och att de ljög om vissa saker gjorde mig rejält arg!)

Permalänk
Medlem

Om du tycker att 250 kronor för 17.3 kg är mkt så är du snål. 250 kronor är rena klippet för en så tung vara. Tycker inte du borde gnälla på företaget för detta. De har ju t.o.m erbjudit ersättning.

Permalänk

Håller också med, 250 kr är baggis, samt att du tom blev erbjuden en kompensation för det.
Inge mer att snacka om ?

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Tycker själv frakten inte var dyr men det är fel att man får betala för saker som ska kosta över 20kg när dom inte gör det. Då får dom ta ut sina kostnader på annat sätt anser jag eller höja frakten på allt så man ändå hamnar inom rätt grupp så att säga. Ska inte betala för 20kg då det inte väger det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Om du tycker att 250 kronor för 17.3 kg är mkt så är du snål. 250 kronor är rena klippet för en så tung vara. Tycker inte du borde gnälla på företaget för detta. De har ju t.o.m erbjudit ersättning.

Den som startade tråden bryr sig inte så mycket om den förlorade hundralappen utan däremot den dryga tonen som han fick ifrån företaget när dom togs på bar gärning med byxorna nere och själv ska jag KANSKE beställa ifrån detta företag brännskivor iom att företag som inte kör med öppna kort utan bluffar och t o m ljuger inte står högt i kurs hos mig för som trådskaparen också skriver så kan man ju undra hur dom tänker om andra saker så kan man vara säker på att man får det man beställer eller är det nån piratkopia ifrån Kina kanske med falsk mediakod som ju faktiskt förekommer redan idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Den som startade tråden bryr sig inte så mycket om den förlorade hundralappen utan däremot den dryga tonen som han fick ifrån företaget när dom togs på bar gärning med byxorna nere och själv ska jag KANSKE beställa ifrån detta företag brännskivor iom att företag som inte kör med öppna kort utan bluffar och t o m ljuger inte står högt i kurs hos mig för som trådskaparen också skriver så kan man ju undra hur dom tänker om andra saker så kan man vara säker på att man får det man beställer eller är det nån piratkopia ifrån Kina kanske med falsk mediakod som ju faktiskt förekommer redan idag.

Dom har ju inte ljugit? Dom sa ju varför dom tog ut en extra fraktkostnad. Att det sen är helt sjukt billigt att betala 250 kronor för 17.3 kg är ju bara ett +. Skulle vara glad om jag hade haft sådana billiga fraktkostnader när jag beställt prylar från andra länder.

Förövrigt var det där den längsta meningen jag sett

Permalänk
Inaktiv

ElDiablo och lerutis - jag har inte klagat på fraktkostnaden alls!

Ni kan väl läsa vad jag har skrivit och kanske även försöka förstå det innan ni kommer med tråkiga kommentarer och kallar mig snål...

Det jag inte gillar är att jag har fått betala mer än Discsonline lovade att jag skulle få betala, och att de nu inte vill rätta till detta.
Om de är så snorkiga vad gäller denna lilla sak - hur hanterar de då en reklamation? (Och vem har förresten ändå råd att skicka tillbaka saker till Tyskland för reklamation?)

Det är inte alltid bra att köpa där det är billigast - om ni köper komplexa produkter kan service och enkla möjligheter till reklamation vara värt en hyfsad merkostnad för varan!
En DVD-skiva är tvärtemot en ganska enkel produkt och där kan man kanske gå lite mer efter priset.

Själv gjorde jag misstaget när jag köpte en PC för sex och ett halvt år sedan att köpa samtliga delar på olika ställen; helt enkelt där varje del var billigast. Datorn krånglade redan från start men alla försäljare skyllde på att det nog var delar från någon annan som ställde till med problemet.
Efter mindre än ett år hade redan flera av butikerna där jag handlat gått i konkurs, så jag fick inte särskilt mycket service i slutändan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Dom har ju inte ljugit? Dom sa ju varför dom tog ut en extra fraktkostnad. Att det sen är helt sjukt billigt att betala 250 kronor för 17.3 kg är ju bara ett +. Skulle vara glad om jag hade haft sådana billiga fraktkostnader när jag beställt prylar från andra länder.

Ja efter att kunden varit i kontakt med dom men vad står det på deras sida ang fraktkostnad? Och när man räknar ut fraktkostnad ska man väl utgå ifrån verklig vikt och inte som dom tydligen gör räkna med kartongen på varje förpackning med brännskivor? Nä bedrägligt förfarande är vad jag vill kalla deras sätt att räkna ut fraktkostnaden till deras fördel!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Dom har ju inte ljugit? Dom sa ju varför dom tog ut en extra fraktkostnad. Att det sen är helt sjukt billigt att betala 250 kronor för 17.3 kg är ju bara ett +. Skulle vara glad om jag hade haft sådana billiga fraktkostnader när jag beställt prylar från andra länder.

Förövrigt var det där den längsta meningen jag sett

De sade ingenting om något "fraktkostnadspålägg" innan köpet.

På Discsonlines hemsida finns fraktkostnaderna mycket tydligt angivna:
0-10kg: 120 kr
10-20kg: 150 kr
20-40 kg: 250 kr
40-60 kg: 350 kr

Jag kommer inte ihåg om totalvikten visades vid beställningen, däremot visades den totala fraktkostnaden! På hemsidan ser du vikten för varje vara, men denna visade sig i efterhand vara rejält överdriven (läs om detta tidigare i tråden). En 10-spindel med Philips DVD+RW anges ha en vikt på 500 g när den i verkligheten väger dryga 220 g.

Vi var ett gäng som beställde ganska många olika skivor och jag hade ingen möjlighet att kolla upp exakt vad varje förpackning väger separat. Det är inte heller något som man tror att man ska behöva göra inför ett köp!
Vid packningen tillkommer ju dessutom en kartong, packningsmaterial m.m. men de skriver ingenting om att detta kostar extra. Att det väger lite extra är självklart och detta ska förstås vara med i den totalvikt som de beräknar fraktkostnaden utifrån.

Totalvikten för mitt paket blev 17,3 kg och jag fick betala 250 kronor, d.v.s. för ett paket som skulle väga över 20 kg. Jag bordebara ha fåttbetala 150 kr.

De gjorde fel och kunde ha rättat till detta redan innan de skickade varorna till mig, men de verkar använda sig av "går-det-så-går-det"-strategin...

ElDiablo - förstår du kanske nu vad jag menar, eller måste jag uttrycka mig ännu tydligare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
De sade ingenting om något "fraktkostnadspålägg" innan köpet.

På Discsonlines hemsida finns fraktkostnaderna mycket tydligt angivna:
0-10kg: 120 kr
10-20kg: 150 kr
20-40 kg: 250 kr
40-60 kg: 350 kr

Jag kommer inte ihåg om totalvikten visades vid beställningen, däremot visades den totala fraktkostnaden! På hemsidan ser du vikten för varje vara, men denna är rejält överdriven (läs om detta tidigare i tråden). En 10-spindel med Philips DVD+RW anges ha en vikt på 500 g när den i verkligheten väger dryga 220 g.

Vi var ett gäng som beställde ganska många olika skivor och jag hade ingen möjlighet att kolla upp exakt vad varje förpackning väger separat. Det är inte heller något som man tror att man ska behöva göra inför ett köp!
Vid packningen tillkommer ju dessutom en kartong, packningsmaterial m.m. men de skriver ingenting om att detta kostar extra. Att det väger lite extra är självklart och detta ska förstås vara med i den totalvikt som de beräknar fraktkostnaden utifrån.

Totalvikten för mitt paket blev 17,3 kg och jag fick betala 250 kronor, d.v.s. för ett paket som skulle väga över 20 kg. Jag bordebara ha fåttbetala 150 kr.

De gjorde fel och kunde ha rättat till detta redan innan de skickade varorna till mig, men de verkar använda sig av "går-det-så-går-det"-strategin...

ElDiablo - förstår du kanske nu vad jag menar, eller måste jag uttrycka mig ännu tydligare?

Jag förstår vad du menar men jag tycker fortfarande inte att det är något att gnälla över. Vad säger fraktbolaget att det ska kosta att skicka 17.3 kg? Jag är verkligen inte förvånad att det kostade 250 kronor eftersom det är svårt att veta hur stort ett paket blir när man packat det, och många fraktbolag tar även betalt för volym.

Permalänk
Inaktiv

Det är alls inte det som är intressant här - det intressanta är att säljaren måste hålla vad han/hon har lovat!
Om säljaren inte håller vad som har utlovats kanske han/hon även fuskar på många andra sätt...?

En fråga:
Om ett företag tycker sig ha rätt att ta ut ett reparationskostnadstillägg när du ska hämta ut en vara som är garantireparerad - skulle du då glatt acceptera detta om ingen hade upplyst dig om detta innan köpet?

Jag tror inte det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
Det är alls inte det som är intressant här - det intressanta är att säljaren måste hålla vad han/hon har lovat!
Om säljaren inte håller vad som har utlovats kanske han/hon även fuskar på många andra sätt...?

En fråga:
Om ett företag tycker sig ha rätt att ta ut ett reparationskostnadstillägg när du ska hämta ut en vara som är garantireparerad - skulle du då glatt acceptera detta om ingen hade upplyst dig om detta innan köpet?

Jag tror inte det!

Nej det skulle jag inte men jag antar att du accepterade fraktkostnaden innan ordern blev slutgiltig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
Det är alls inte det som är intressant här - det intressanta är att säljaren måste hålla vad han/hon har lovat!
Om säljaren inte håller vad som har utlovats kanske han/hon även fuskar på många andra sätt...?

En fråga:
Om ett företag tycker sig ha rätt att ta ut ett reparationskostnadstillägg när du ska hämta ut en vara som är garantireparerad - skulle du då glatt acceptera detta om ingen hade upplyst dig om detta innan köpet?

Jag tror inte det!

Har du räknat ut volymvikten ?
Den kanske överstiger 20kg och då blir du debiterad det istället.

Permalänk
Inaktiv

ElDiablo, du läser ju verkligen inte alls vad som står i tråden innan du kommer med dina kommentarer...
Hur gammal är du egentligen?

Jag har ju skrivit att jag inte har haft en chans att kontrollera totalvikten (SNÄLLA, LÄS I TRÅDEN!).
Om jag hade vetat att det varit något som var fel hade jag ringt eller mejlat till Discsonline innan jag genomförde beställningen!

Kan inte någon moderator vara snäll och ta bort dessa dumma inlägg?

Deeds,
Discsonline har FASTA fraktpriser och då får de stå för dessa fasta priser.
När jag handlar hos vissa företag räknas inte den totala fraktkostnaden ut förrän jag har lagt min order och det är en helt annan sak; framför allt om detta anges tydligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
ElDiablo, du läser ju verkligen inte alls vad som står i tråden innan du kommer med dina kommentarer...
Hur gammal är du egentligen?

Jag har ju skrivit att jag inte har haft en chans att kontrollera totalvikten (SNÄLLA, LÄS I TRÅDEN!).
Om jag hade vetat att det varit något som var fel hade jag ringt eller mejlat till Discsonline innan jag genomförde beställningen!

Kan inte någon moderator vara snäll och ta bort dessa dumma inlägg?

Deeds,
Discsonline har FASTA fraktpriser och då får de stå för dessa fasta priser.
När jag handlar hos vissa företag räknas inte den totala fraktkostnaden ut förrän jag har lagt din order och det är en helt annan sak; framför allt om detta anges tydligt!

Jag är 20, det har inte med saken att göra du accepterade ju fraktkostanden. Att du ens orkar tjafsa. Bara för att jag inte håller med dig behöver inte det betyda att jag inte får säga vad jag tycker.

Permalänk
Inaktiv

ElDiablo, du får gärna säga vad du tycker (och du behöver inte alls tycka som jag), men du kanske borde läsa vad jag har skrivit innan du börjar anta olika saker angående vad jag har gjort och vilka möjligheter jag har haft att kontrollera saker.

Men, du har kallat mig mig snål och säger att jag gnäller och tjafsar och då har jag väl rätt att kommentera detta om jag tycker att du skjuter bredvid mål? Varför lämnar du inte bara tråden om du tycker att den är ointressant?

Det är varken min eventuella snålhet, gnällighet eller tjafsighet som tråden handlar om, utan Discsonlines dåliga fraktrutiner och kundservice!

Jag förutsätter att folk håller vad de lovar och när de inte gör detta så blir jag arg!
Om någon inte håller vad de har lovat och jag snällt ber dem att rätta till felet de har gjort och jag bara får ett snorkigt svar blir jag riktigt arg!

Tycker du att det är OK när folk inte håller vad de lovar?

Permalänk
Medlem

Jag blir inte heller glad när företag såväl som privatpersoner inte håller vad dom lovar och när dom iknte rättar till sitt fel så blir man ju ännu surare eller blir ni som inte håller med trådskaparen glada?

Sen har vi ju lagstiftning på detta område men huruvida det gäller inom EU samma som i Sverige vet jag inte så där får man höra med sin lokala konsumentvägledare som bör kunna detta men om jag får spekulera lite så ägnar sig Disconline åt falsk marknadsföring när man inte talar i klartext om hur man räknar ut fraktpriset och som toppen på ett isberg ljuger om vikten på förpackningarna med brännskivor vilket måste vara lägre än Glocalnets reklamfilmer :p.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
ElDiablo, du får gärna säga vad du tycker (och du behöver inte alls tycka som jag), men du kanske borde läsa vad jag har skrivit innan du börjar anta olika saker angående vad jag har gjort och vilka möjligheter jag har haft att kontrollera saker.

Men, du har kallat mig mig snål och säger att jag gnäller och tjafsar och då har jag väl rätt att kommentera detta om jag tycker att du skjuter bredvid mål? Varför lämnar du inte bara tråden om du tycker att den är ointressant?

Det är varken min eventuella snålhet, gnällighet eller tjafsighet som tråden handlar om, utan Discsonlines dåliga fraktrutiner och kundservice!

Jag förutsätter att folk håller vad de lovar och när de inte gör detta så blir jag arg!
Om någon inte håller vad de har lovat och jag snällt ber dem att rätta till felet de har gjort och jag bara får ett snorkigt svar blir jag riktigt arg!

Tycker du att det är OK när folk inte håller vad de lovar?

Nej det är inte OK men som sagt du godkände ju att fraktkostnaden blev 250 kronor om det inte passar hade du ju kunnat köpt grejerna hos en annan affär. Hade det varit så att det stod att paket vägde 17 kg och du därför enbart skulle betala 150 kronor hade det varit skillnad. Dom svarade ju varför fraktkostnaden var som det var och deras fraktrutiner verkar ju vara rätt bra med tanke på det låga priset 250 kronor var ju rena klippet.

Permalänk
Inaktiv

ElDiablo, jag godkände fraktkostnaden eftersom jag förutsatte att de gjorde vad de skulle och att de höll vad de lovade, d.v.s. jag förutsatte att Discsonline var seriösa!

Den vikt/fraktkostnad som de uppgav visade sig senare inte stämma med verkligheten, d.v.s. Discsonline är inte tillräckligt noggranna. Deras argumentation visade på att denna onoggrannhet var avsiktlig i syfte att tjäna extra pengar på sina kunder, och detta tycker inte jag är seriöst!
Det gränsar till oärlighet i mina ögon!
(jag har skrivit detta tidigare i tråden, om du kanske har läst det...?)

Även om totalvikten angavs när jag beställde hade jag ju ingen som helst möjlighet att kontrollera detta förrän jag hämtade paketet, så hur skulle jag kunna ha vetat om detta? Förstår du verkligen inte detta?
(jag har även skrivit detta tidigare här i tråden)

Du verkar inte alls förstå vad det är som jag vill diskutera i denna tråd och du verkar ju inte läsa vad jag skriver, så du kan väl vara snäll och söka dig till en annan tråd istället för att fortsätta insinuera att jag är snål och grinig?
Du fortsätter ju bara envist att tugga samma sak hela tiden och det verkar inte vara någon mening alls att försöka förklara för dig vad jag menar...

Du kanske bara är en av dem som absolut vill ha sista ordet?

olirc: det finns lagar för konsumentköp (från företag) inom EU och om ett företag inte sköter sig kan man vända sig till Konsument Europa, som är ett slags EU-motsvarighet till Konsumentverket.
Jag ska ringa och snacka med dem imorgon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li

olirc: det finns lagar för konsumentköp (från företag) inom EU och om ett företag inte sköter sig kan man vända sig till Konsument Europa, som är ett slags EU-motsvarighet till Konsumentverket.
Jag ska ringa och snacka med dem imorgon.

Gör det och tala om för oss sedan hur det gick då jag har funderat på att köpa ifrån detta företag men om dom som sagt var inte kör med öppna kort utan uppenbart ljuger om fraktvikt istället för att lägga på t.ex en expeditionsavgift som skulle vara mycket ärligare då detta underlättar när man jämför priser iom att frakten ska ju givetvis räknas in i slutpriset och kör man inte med RIKTIGA fraktpriser så blir det ju svårare att göra rättvisa jämförelser så ja du fattar nog vad jag menar :p.

Permalänk
Medlem

Antagligen sitter väl dom inte och mäter "ok, den här spindeln väger 120Gram" utan har nått generellt att en 25pack väger x antal gram, en 10pack väger x*0.4, ett 100pack x*4 och så vidare.

Eller så höftar dom, i vilket fall så kommer nog "antagen vikt" och verklig vikt skilja sig lite.

Tror nog det där "Vi höjer för att tjäna pengar" var lite mer taget ur luften för att nån arbetskamrat inte tänkte sig för riktigt då eller helt enkelt trodde det var så..

Tar du t.ex. 20st 100spindlar och dom väger 890gram styck, men dom har höftat till med ca 1kg så är det 2.2kg differens totalt. (20*890=17.8kg 20x1000 = 20kg).

Där har du nog ganska vettiga siffror, inte för att jag vet vad du beställde, men väg dom och ta sedan närmast antal 100gr eller så och räkna själv ut.

Sen lägger dom säker till lite för packningsmaterial också (alltså vikt)..

Så, ta och chilla lite, verkar bra mycket vettigare än att dom ska sitta och väga allt dom tar in och därför vara tvugna att lägga ner mer arbete på det..

Sen är verkligen 100kr (typ vad, 20kr var om ni är typ fem pers) så mycket att tjata i när ni säkert har sparat åtminstone ett par hundra kronor var genom att beställa såhär..

Edit: ah, såg att ni diskuterat liknande saker ovan, aja, låter det vara kvar ändå

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Inaktiv

Bogg, jag har förklarat tidigare i tråden hur de sätter vikten (efter om de skulle ha skickat ett enda exemplar av varan i en kartong till mig). Då blir ju givetvis vikten av själva förpackningen procentuellt sätt mycket större.

Vi beställde blandat - TDK 100-pack DVD på spindel visade sig bestå av 4 st 25-pack på spindel och de låg i fabrikspackade kartonger om 6 stycken 25-spindlar, 100-pack CD (bestod verkligen av en 100-spindel), 25-pack på spindel och 10-pack på spindel. Det hade varit fullständigt omöjligt att räkna ut vikten i förväg.

Jag vill bara bli ärligt behandlad.
Det är oerhört tråkigt när ett företag behandlar en som om man inte förstår någonting när man undrar varför de inte håller sina löften...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da-li
Bogg, jag har förklarat tidigare i tråden hur de sätter vikten (efter om de skulle ha skickat ett enda exemplar av varan i en kartong till mig). Då blir ju givetvis vikten av själva förpackningen procentuellt sätt mycket större.

Vi beställde blandat - TDK 100-pack DVD på spindel visade sig bestå av 4 st 25-pack på spindel och de låg i fabrikspackade kartonger om 6 stycken 25-spindlar, 100-pack CD (bestod verkligen av en 100-spindel), 25-pack på spindel och 10-pack på spindel. Det hade varit fullständigt omöjligt att räkna ut vikten i förväg.

Jag vill bara bli ärligt behandlad.
Det är oerhört tråkigt när ett företag behandlar en som om man inte förstår någonting när man undar varför de inte håller sina löften...

Det var inget löfte. De höll ju fraktkostnaden som du accepterade. Håller med bogg i hans inlägg. Du överreagerar något otroligt speciellt när de inte gjort något fel, och om de nu skulle begått ett minimalt misstag så har du ju t.o.m. blivit erbjuden ersättning.

Permalänk
Inaktiv

ElDiablo, det är verkligen ingen idé att diskutera med dig...

Du kan väl försöka irritera någon annan istället?

Permalänk
Medlem

ElDiablo hur kan du säga att de inte har gjort något fel? Paketet vägde 17.3 kg och ska därför kosta 150kr och inte 250kr.

Permalänk

Kan bara hålla med da-li, visst att det verkar fjuttigt att bråka om 100kr men det är principen, varför tar de betalt för något som de inte levererat? De fick ju betala för ett paket för 20-40kg men det vägde bara ~17kg, fattas tre kilo för dem, maila och säg att ni vill ha ett paket på tre kilo så ni iaf fått valuta för er fraktkostnad;-)

Permalänk
Inaktiv

Jag har varit i kontakt med Konsument Europa idag och de verkade inte förvånade - enligt dem är det ganska vanligt med dålig kundservice, framför allt efter köpet hos många av de webbutiker som säljer till Sverige från övriga Europa.

Handläggaren där tyckte precis som jag själv om hanteringen av hela ärendet - det enklaste hade varit om Discsonline bara satte in en hundralapp direkt på mitt bankkonto!

Vi får se vad som händer - Konsument Europa tar inte upp alla mål p.g.a. att de inte har resurser till det, men de skulle i alla fall titta på saken.
Det är ju dessutom bra att kontakta dem ändå ifall några fler skulle kontakta dem angående samma företag! Då blir ärendet betydligt mer intressant för dem.

Även om de skulle ta sig an ärendet lär det ta tid och man lär inte besked på ett par veckor.

Visst handlar det om en principsak, eftersom det var någon konstig principsak som gjorde att Discsonline inte ville göra rätt för sig gentemot mig.
Ni skulle bara ha sett de undanflykter och lögner som jag fick i svarsmejlen från deras "manager".

Peppelorum - det var en alldeles fantastiskt kul idé!