Permalänk
Medlem

Wondershaper

Jag har stora problem med att få Wondershaper att fungera riktigt... sp nu behöver jag er hjälp.

Jag är lite osäker på vad jag har för uppkoppling då det var länge sedan jag testade, jag tror jag hade 5,5/5 mpbs i UDP, och fick typ ut 95% elelr nått av det i TCP.

De ända ändringarna jag gjorde i Wondershaper-scriptet var att följande:
DOWNLINK=5350
UPLINK=4850
DEV=eth0

samt att jag tog bort det där med att den stänger av sig med "konfa mig"-meddelandet.

Jag har alltså ingen anning om vad jag ska prioritera för trafik och så... det enda jag vet är att jag vill kunna ladda ner och upp lika på BT lika fort som jag gjorde i Windows, vilket brukade ligga runt 600kbps både upp och ner (under bra förhållanden, alltså med tillräckligt många seeds och peers), går detta att förbättra är ju det givetvis positivt.

Förrutom BT så surfar jag nästan bara, så det är BT som är största prioriteringen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

hur fort går det i linux då ?

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk

om du kör debian så kan det vara så att skriptet inte tömmer regler som det ska, ska vara en variabel lite längra upp som man behöver ändra.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whoracle
hur fort går det i linux då ?

Runt 3kbps... ofta under 1.

Jag kör med Ubuntu, ska jag lägga till den där variabeln då?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

det vet jag inte, märker du att den inte tömmer, (tror det är 'wondershaper eth0 clear` du kör) så får du gå in o ändra det. Det ser mer ut som ett slarvfel av utvecklarna.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

Ska jag lägga till "wondershaper clear eth0" högst upp? Låter väl lite skumt, wondershaper är väl inte ett program, det är väl bara ett script?

Men allt som ska behövas för att det ska funka är att jag fyller i upstream och downstream då?

EDIT: Nu verkar det fungera bättre (bara väntade lite fårn min första konfiguration). Den laddar ner i typ 50-60 kbps efter några minuter. Men nu har uploaden gått ner till 5-6 (den var uppe runt 30-40 förrut i Linux, cad den var i Windows är redan sagt. ).

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

om det inte är cbq-init så vad jag vet så tömmer man tabellen med wondershaper eth* clear. wondershaper sbin asså en source binär, ett skript som kan köras som ett program. Har för mig att man kan köra wondershaper eth* 2000 500 vilket säger att vi ska tillåta 2000kbps in o 500kbps ut. jag kan dumpa mitt nuvarande skript på fluxme.thruhere.net om du är intresserad? du behöver bara den filen för shaping:en. Bäst är egentligen att skriva en egen.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

Om allt funkar ifall jag bara fyller i mina egna hastigheter så är jag nöjd.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

fixa root rättigheter o kör wshaper (nätverkskort tex eth0) ,(trafik in) ,(trafik ut)

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av metalworker
fixa root rättigheter o kör wshaper (nätverkskort tex eth0) ,(trafik in) ,(trafik ut)

Det är det jag redan gjort, blev en viss bättring, men inget mot vad jag hade i Windows.

Hur mycket av min uppkoppling för jag skala bort?

[avbryter meddelandet]

Skulle klistra in min wondershaper config här, men då upptäckte jag att det finns två stycken skalskript med i wshaper. Den ena heter wshaper och den andra wshaper.htb, och nu när jag råkade kolla i fel fil så är dom exakt likadana (har inte gjort värsta undersökningen, men det ser så ut)... vilken ska jag använda.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
[B
Skulle klistra in min wondershaper config här, men då upptäckte jag att det finns två stycken skalskript med i wshaper. Den ena heter wshaper och den andra wshaper.htb, och nu när jag råkade kolla i fel fil så är dom exakt likadana (har inte gjort värsta undersökningen, men det ser så ut)... vilken ska jag använda. [/B]

Skillnaden är att den första använder CBQ medans den andra använder HTB qdisc, vilken du använder beror på vilken du har stöd för i kernel och iproute2.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gribber
Skillnaden är att den första använder CBQ medans den andra använder HTB qdisc, vilken du använder beror på vilken du har stöd för i kernel och iproute2.

Hur kan jag kolla upp det?

Om jag ställer in min BT-klient på att bara använda en port, kan jag sedan ge den porten bättre prioritering då?
Eller finns det kanske ett ännu effektivare sätt att prioritera BT?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)