"Apple Developer kit version of MacOSX x86 has indeed been fully cracked!"

Permalänk
Medlem

"Apple Developer kit version of MacOSX x86 has indeed been fully cracked!"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket intressant, förutom att man måste ha SSE3 för att kunna köra PPC-program. Samt att man inte har någon prestanda i de flesta program som har med media att göra eftersom altivec saknas.

Permalänk
Medlem

Japp. Sanning.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet kör Intelversionen av Mac OS X SSE3 istället för AltiVec på alla ställen där det används, och en av guiderna jag läste för det där involverade en patchning av Quartz för att slippa SSE3-kravet. Hur som helst verkar det väldigt krångligt att få det att funka så jag är tveksam till att särskilt många vanliga människor skulle göra det bara för att spara ett par hundralappar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rris
Så vitt jag vet kör Intelversionen av Mac OS X SSE3 istället för AltiVec på alla ställen där det används, och en av guiderna jag läste för det där involverade en patchning av Quartz för att slippa SSE3-kravet. Hur som helst verkar det väldigt krångligt att få det att funka så jag är tveksam till att särskilt många vanliga människor skulle göra det bara för att spara ett par hundralappar.

Det är sant att det använder SSE3 istället för Altivec. Men SS3 är ungefär en fjärdedel så kraftfull som Altivec är. Tänk dig då program som Photoshop och Final Cut Pro utan den extra prestandan den får...

Förlusten utav Altivec är bland de största förlusterna med att lämna PPC för x86. Det har till och med apple erkänt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det är sant att det använder SSE3 istället för Altivec. Men SS3 är ungefär en fjärdedel så kraftfull som Altivec är. Tänk dig då program som Photoshop och Final Cut Pro utan den extra prestandan den får...

Förlusten utav Altivec är bland de största förlusterna med att lämna PPC för x86. Det har till och med apple erkänt.

Jo, lite synd är det allt. Man får väl anta att Apple har presenterat den kritiken för Intel också, så de kan gör en ännu bättre SSE4 eller så.

Permalänk
Medlem

Den här versionen av OSX funkar nog inte så bra på de flesta datorer, så länge det inte finns grafikdrivrutiner osv.
Enligt en del är t om PearPC snabbare

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Photoshop är snabbare i Windows med en P4 än på en PPC med Altivec...

Den här versionen av OSX funkar nog inte så bra på de flesta datorer, så länge det inte finns grafikdrivrutiner osv.
Enligt en del är t om PearPC snabbare

Att Photoshop är snabbare i Windows har väll inget att göra med hur det är i OSX på x86 som PPC. Eftersom OS X versionen bara använder Altivec...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Att Photoshop är snabbare i Windows har väll inget att göra med hur det är i OSX på x86 som PPC. Eftersom OS X versionen bara använder Altivec...

Glöm vad jag skrev, hjärnsläpp...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Den här versionen av OSX funkar nog inte så bra på de flesta datorer, så länge det inte finns grafikdrivrutiner osv.
Enligt en del är t om PearPC snabbare

Vad jag läste var att man kunde ta alla drivrutiner från Darwin och lägga in så det fungerade ganska bra

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Vad jag läste var att man kunde ta alla drivrutiner från Darwin och lägga in så det fungerade ganska bra

Och sedan när fick darwin ett stort drivrutinsstöd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Och sedan när fick darwin ett stort drivrutinsstöd?

Iförsig

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Vad jag läste var att man kunde ta alla drivrutiner från Darwin och lägga in så det fungerade ganska bra

Darwin lär ju knappast ha drivrutiner till grafikkort.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Att köra OS X på en vanilla-PC tycker jag känns lite bakvänt, och jag tror inte att det är nånting som Apple kommer att prioritera trots sin övergång till Intel-processorer.

En av de många orsakerna till varför OS X är ett såpass bra OS är just att Apple även kontrollerar hårdvaran den kör på, och behöver inte oroa sig för tusentals små inkompatibiliteter som är vardagsmat på vanlig PC och som tillverkarna måste anpassa sig för. Det är precis som med gamla UNIX-system från Sun och SGI - de rockar därför att tillverkaren kontrollerar såväl hårdvara som operativsystem.

Jag skulle bli väldigt förvånad om Intel-macar inte är lika strikt kontrollerade som PPC-macarna. Exempelvis så talas det om att Intel-macar inte kommer att ha nåt BIOS

(och fanboys, kom ihåg att det är RYKTEN än så länge)

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Att köra OS X på en vanilla-PC tycker jag känns lite bakvänt, och jag tror inte att det är nånting som Apple kommer att prioritera trots sin övergång till Intel-processorer.

Nej, det är väl självklart, de kommer ju att göra allt i sin makt för att stoppa detta. Disskutionen om Macens prisvärdhet är rätt fruktlös. så jag ämnar inte dra upp den, men folk verkar ju vara rörande överrens om att Apple tjänar det mesta av sina iBucks (^^) på hårdvara. Att då släppa sitt operativsystem fritt för användning på vilken x86-hårdvara som helst lär ju inte vara särskilt smart, iaf inte på kort sikt (om man lyckas vinna tillräkligt många marknadsandelar och får några feta OEM-kontrakt kan det nog bli stora pengar, men då skulle nog stora delar av den ursprungliga användarbasen svika)

Strogge: Det är kanske inte det smartaste att posta länkar som informerar om hur man laddar ner och installerar ett piratkopierat operativsystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Nej, det är väl självklart, de kommer ju att göra allt i sin makt för att stoppa detta. Disskutionen om Macens prisvärdhet är rätt fruktlös. så jag ämnar inte dra upp den, men folk verkar ju vara rörande överrens om att Apple tjänar det mesta av sina iBucks (^^) på hårdvara. Att då släppa sitt operativsystem fritt för användning på vilken x86-hårdvara som helst lär ju inte vara särskilt smart, iaf inte på kort sikt (om man lyckas vinna tillräkligt många marknadsandelar och får några feta OEM-kontrakt kan det nog bli stora pengar, men då skulle nog stora delar av den ursprungliga användarbasen svika)

Strogge: Det är kanske inte det smartaste att posta länkar som informerar om hur man laddar ner och installerar ett piratkopierat operativsystem.

Ursäkta men Dev-kit finns att köpa

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Ursäkta men Dev-kit finns att köpa

Jag antar att detta var ett svar på andra delen av min post?
Han länkar ju till en sida som länkar till torrents, och en som talar om hur man installerar det på en vanlig x86 pc. Tror du att de som köpt dev-kiten måste ladda ner OSX från en välkänd torrent-tracker och sen gå igenom en massa fulhack för att installera operativsystemet och drivrutiner?
Eller menar du att warez blir lagligt om man kan köpa produkten?

Permalänk
Medlem

Har sett det nu. Hastigheten är faktiskt rätt imponerande, trots att ingen "riktig" grafikdrivrutin
används.

Ljud funkar, och usb2, firewire osv. Den testade datorn fick 21.70 i Xbench, men det beror väl
på att den bara har SSE2. En Celeron D med SSE3 får runt 32.xx, och en P4 Prescott får 45-50.

OS X bootade från en egen hårddisk, men NTFS-diskar osv hittades också.

En sak är säker. Apple har räknat med att folk ska prova det. Annars hade det inte funnits
drivrutiner till 865/875 chipset, äldre interna ljudkretsar osv. T om firewire på ett Audigy2 funkade,
även om själva ljudkortet inte hittades.

Vänner av antipiratbyrån: Jag har inte skrivit att jag har det, jag har sett det.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

31.84 iMac (CRT)

min 350mhz iMac... OSX verkar ju vara jätte snabbt på x86

Permalänk
Medlem

Detta är mycke intressant.. ska testas så snabbt som möjligt

Permalänk
Medlem

Känns mer som Apple har lite avsiktligt fått detta att bli läckt så fler ska få upp ögonen för OS X...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Känns mer som Apple har lite avsiktligt fått detta att bli läckt så fler ska få upp ögonen för OS X...

...eller så har kanske (vissa av) apples egna in-house x86-burkar andra moderkort än publikums.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
31.84 iMac (CRT)

min 350mhz iMac...

Antingen drömde du eller så använde du en gammal version

Dual G5, 2.0GHz: 95.96.
iMac G5, 1.6GHz: 58.55.
Mac Mini, 1.25GHz: 30.74.

Källa: http://www.concretesurf.co.nz/osx86/viewtopic.php?t=204

Ett osx-filmklipp:
http://www.putfile.com/media.php?n=osxfilm

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Känns mer som Apple har lite avsiktligt fått detta att bli läckt så fler ska få upp ögonen för OS X...

Eller så har några lyckats cracka det? Bara för att du har ett altare gör det inte Steve Jobs till gud.

Permalänk
Medlem

En liten screen på hur det kan se ut med en AMD 64 3500+, 2 gig ram, gfx X800XL och en gammal hd: http://strogge.se/files/osx86.png

En eh...kompis som har testat sa att det känns piggt och stabilt att köra. Dock så saknas det drivrutiner till grafikkortet(inte så konstigt) så jag kan inte ändra upplösning och uppdateringsfrekvens. Det inbyggda nätverkskortet hittas men fungerar inte tyvärr inte. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strogge
En liten screen på hur det kan se ut med en AMD 64 3500+, 2 gig ram, gfx X800XL och en gammal hd: http://strogge.se/files/osx86.png

En eh...kompis som har testat sa att det känns piggt och stabilt att köra. Dock så saknas det drivrutiner till grafikkortet(inte så konstigt) så jag kan inte ändra upplösning och uppdateringsfrekvens. Det inbyggda nätverkskortet hittas men fungerar inte tyvärr inte. :/

KOMPISEN har testat, men DU kan inte ändra upplösning? Tyckte "kompisen" att det var svårt att installera?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Känns mer som Apple har lite avsiktligt fått detta att bli läckt så fler ska få upp ögonen för OS X...

Javisst, varför inte? Många på t.ex. Slashdot tycker detsamma och jag måste instämma. Många har teorier om att Apple kanske kommer att gå upp jämsides med Microsoft i kampen om PC-användarnas skrivbord. Apple skulle nog ENBART kunna tjäna på det - för dem vore det perfekt om alla x86'or körde OSX, och de kommer nog att ordna så att det funkar bra. Sen får man säkert nån extra bonus om man kör det på Apples egen hårdvara, men jag kan bara se positiva saker för Apple om de släpper det för hela x86-plattformen.

Sen kan man ju givetvis ha nån slags konspirationsteori om att de gör det "enkelt att knäcka" för de skulle tjäna på spridningen ändå. Microsoft gör väldigt lite väsen av piratkopieringen eftersom de är medvetna om att de tjänar på piratkopieringen långsiktigt - människor blir vana vid Windows på sina datorer, och jag tror att Apple är medvetna om exakt samma sak. Men det går ju inte att gå ut offentligt och säga att man stödjer sånt, och kommunister och annat pack vill man ju helst associera så lite som möjligt med.

Så nog tror jag att Apple kommer att uppskatta en bred penetrering av OSX86.

(obs, jag är bara ironisk om kommunister som pysslar med GNU)

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strogge
En liten screen på hur det kan se ut med en AMD 64 3500+, 2 gig ram, gfx X800XL och en gammal hd: http://strogge.se/files/osx86.png

En eh...kompis som har testat sa att det känns piggt och stabilt att köra. Dock så saknas det drivrutiner till grafikkortet(inte så konstigt) så jag kan inte ändra upplösning och uppdateringsfrekvens. Det inbyggda nätverkskortet hittas men fungerar inte tyvärr inte. :/

Vid "press any key to bla bla"... skriv:

mach_kernel "Graphics Mode"="1280x1024x32" eller vad du nu vill ha.

Sen ska de flesta Intel 10/100 PCI-kort funka, och vissa 3com med.

Safari ar daremot helknas, prova DeerPark eller Camino istallet...

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Mac OS X för Intel-processorer har läckt ut

http://pcforalla.idg.se/ArticlePages/200508/12/20050812143920...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce

KOMPISEN har testat, men DU kan inte ändra upplösning? Tyckte "kompisen" att det var svårt att installera?

Eh hmm. Var lite trött när jag skrev det där, men det får vara som det är.

Det finns en färdig image ute som man kan använda direkt. Bara att skriva imagen till en seperat hd och starta om datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-

Vid "press any key to bla bla"... skriv:

mach_kernel "Graphics Mode"="1280x1024x32" eller vad du nu vill ha.

Har testat, men datorn startar om varje gång jag försöker använda det.