Garanti på varor köpta från Blocket

Permalänk
Medlem

Garanti på varor köpta från Blocket

Lär köpa en datorpryl från blocket snart, och vill höra mer er hur det ligger till med garantier och sådant. Alltså, säljaren skickar med kvitto och originalförpackning och jag godkänner med betalgarantin efter jag har fått varan. Låt säga att den börjar krångla sedan, kan jag skicka den till butiken där han köpte den och få den undersökt/utbytt?

Permalänk
Hedersmedlem

Aldrig garanti som andra ägaren. ENDAST första ägaren

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Det som går att göra om säljaren går med på det är att du kan vid ett eventuellt problem överlämna den till säljaren som i sin tur överlämnar den till butiken för åtgärd

Visa signatur

Jag har en datamaskin

Permalänk
Inaktiv

Är varan köpt på postorder eller kontant i en butik?
Det är ju inte säkert att köparens namn står skrivet på kvittot och allt butiken behöver för ett garantiärende är normalt köpbeviset, d.v.s kvittot.
Om inget namn står skrivet på kvittot vet de inte i butiken vem som har köpt varan och kräver inte heller att du ska bevisa detta.

Permalänk
Medlem

Så det går inte att skicka den direkt till nätaffären, om man köpt något begagnat? Kan vara bra att veta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Aldrig garanti som andra ägaren. ENDAST första ägaren

Inte riktigt sant. Jag vet att bla. NetOnNet lämnar garanti på produkterna och inte till köparen. Så även om du säljer/ger bort en produkt så följer garantin med produkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABC12345
Inte riktigt sant. Jag vet att bla. NetOnNet lämnar garanti på produkterna och inte till köparen. Så även om du säljer/ger bort en produkt så följer garantin med produkten.

Låter ju ganska rimligt. Annars hade man ju inte haft någon garanti på julklappar och liknande.

Permalänk
Medlem

ja men gäller garantin om man säljer till en annan person då ? det tror nämligen inte jag, speciellt om namnet står och oftast så gör det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
ja men gäller garantin om man säljer till en annan person då ? det tror nämligen inte jag, speciellt om namnet står och oftast så gör det.

Även här vet jag att iaf NetOnNet godtar garantiärenden ändå.

Permalänk
Medlem

Köper man en hårddisk av något så finns det ju garanti på DISKEN.
Bara att skicka in till tillverkaren, de skiter ju i vem som köpt disken.

Om man får med originalkvittot på sakerna man köper, hur ska butiken veta vem som köpte varan först och att du inte köpt den begagnad?

Permalänk
Medlem

Ja men om jag nu köper en beg prolle av en Nisse Lind och den pajar och jag skickar in den till firman han köpte av så är väl det självklart vem som köpte först om ja heter Anders svensson liksom ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Ja men om jag nu köper en beg prolle av en Nisse Lind och den pajar och jag skickar in den till firman han köpte av så är väl det självklart vem som köpte först om ja heter Anders svensson liksom ?

Ja, om namn och sånt finns med på kvittot.
Men o andra sidan så bryr de sig nog inte så mycket om vad du heter sålänge du har originalkvitto. Vad ska de göra lixom? Du kan ju även säga att du heter det som står på kvittot om det nu står något. Det står ju oftast bara om du köper via nätet eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABC12345
Inte riktigt sant. Jag vet att bla. NetOnNet lämnar garanti på produkterna och inte till köparen. Så även om du säljer/ger bort en produkt så följer garantin med produkten.

vad lagen säger så är det endast första ägaren.

Visa signatur

Gammal är gubbe