Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget och Slackware

Jag vet att den här frågan har blivit besvarad förut
(en klasspolare som körde Slackware) men kan inte
hitta tråden så here goes:

Jag har nyligen fått 8/1 från BBB och med det så fick jag
ett Alcatel Speedtouch 510 med inbygg PPPoE klient så
adsl-setup funkar inte. Jag har konfigurerat modemet med
windows installern men måste göra så att Slackware hämtar
DNS information från modemet eller nått och har ingen aning
hur man gör det.

Ubuntu gör det här automatiskt men jag gillar inte Ubuntu
utan vill köra Slackware 10.

Permalänk
Medlem

Förmoligen så har du DHCP igång på modemet och då kan du testa å köra

dhcpcd ethX

där X står för vilket nätvkerskort du har mot modemet. Så får du alla inställningar automatiskt.

Permalänk
Medlem

Funka perfekt, ett stort tack!
Helt sjukt igentligen, allt med Slackware (och Linux i allmänhet) verkar till en början svårt, men när man väl vet det så är
det 10 gånger lättare en windows! Som t.ex. att få DLS-anslutningen att funka. I Windows så var jag tvungen att ladda ned
RasPPPoE o skit. I Linux så skriver man bara adsl-setup (eller dhcpcd eth0 i det här fallet) och allt funkar .

Permalänk
Medlem

Hmm, 10 gånger lättare än Windows känns väl som en överdrift kanske.
10 gånger trevligare än Windows, det kanske jag kan hålla med om dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Hmm, 10 gånger lättare än Windows känns väl som en överdrift kanske.
10 gånger trevligare än Windows, det kanske jag kan hålla med om dock.

Obs att jag INTE nämnde Gentoo .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BBB
Funka perfekt, ett stort tack!
Helt sjukt igentligen, allt med Slackware (och Linux i allmänhet) verkar till en början svårt, men när man väl vet det så är
det 10 gånger lättare en windows! Som t.ex. att få DLS-anslutningen att funka. I Windows så var jag tvungen att ladda ned
RasPPPoE o skit. I Linux så skriver man bara adsl-setup (eller dhcpcd eth0 i det här fallet) och allt funkar .

Lite offtopic nu, men håller med.. skulle spoofa en MAC adress i XP för några veckor sedan, vanligtvis gör man ju det i linux busenkelt på en rad i en terminal och det fungerar direkt. I XP var jag tvungen att leta i flera minuter i registret efter nätverkskortet och lägga till en registernyckel och boota om datorn innan det fungerade. För att sedan återställa till orginal var man tvungen att tabort reg-nyckeln och boota om igen! Windows är omständigt

Permalänk
Medlem

gtk: eller så tanakr man nåt program (hette det sMAC månne?) som fixar det där åt dig, UTAN omstart...

men som sagt är det ju klart smidigare i lunux

Visa signatur

Militant VIM-användare.