Permalänk
Medlem

Hjälp med en G3 Powerbook.

Jag har fått låna en G3 Powerbook (den svarta laptopen) av en kompis.

Kompisen har inte använt datorn på något år så han kommer inte ihåg lösenordet i OS 9 inloggningen. Väljer jag ny användare i listan så säger den "du kan inte längre logga på, kontakta administratören".

Jag tänkte då att jag kunde installera OS X Panther... Men datorn bootar inte från skivan med "c" tangenten nertryckt.

Vad kan jag göra? Kan jag komma in i någon terminal innan jag kommer till login sektionen?

Eller gör jag fel när jag försöker boota från skivan? Är det inte "c" man håller inne på denna modell?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Tvecksamt om den klarar av Panther.

Prova att hålla nere shift när du bootar, då startar du datorn utan extensions, nu borde du kunna gå in och stänga av "fleranvändare" och/eller byta lösenord

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

En G3 powerbook och OS X... inge vidare, satsa på linux eller netbsd på den istället, eller mac os 9.

För att återställa lösenordet, gör som GunnarD säger eller boota upp på Mac OS 9 skivan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Tvecksamt om den klarar av Panther.

Prova att hålla nere shift när du bootar, då startar du datorn utan extensions, nu borde du kunna gå in och stänga av "fleranvändare" och/eller byta lösenord

Tack... men... håller jag inne shift så måste jag ange ägarlösenord för att kunna gå vidare...

fler tips?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
En G3 powerbook och OS X... inge vidare, satsa på linux eller netbsd på den istället, eller mac os 9.

För att återställa lösenordet, gör som GunnarD säger eller boota upp på Mac OS 9 skivan.

har tänkt att köra Linux också.. brände ut debian men datorn bootar inte från skivan.. Därför tänkte jag bara testa om panther bootade eftersom jag har de skivorna orginal..

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Jag vet inte exakt vilken G3 Powerbook det är men denna kan hjälpa om OS X inte fungerar på den modellen:
http://eshop.macsales.com/OSXCenter/XPostFacto/

Det kräver dock att du har OS 9 installerat.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Jag har en G3 powerbook och jag testade OSX på den. Jag rekommenderar det inte... Det är stort, fult och väldigt tungt för den datorn. Testa nån linuxdist (föreslagsvis ubuntu eller Debian) med en smal fönsterhanterare för att få maxprestanda.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige
<--- Doryserver!

Permalänk
Medlem

Okej... nu har försökt installera debian på G3:an... jag har lyckats komma in i open firmware och skriva "boot enet:0".
Då kommer jag till yaboot loadern som säger:

hd: 3 /tftpboot/vmlinux-2.6: Unknown or corrupt filesystem..

Vad är fel?
Har läst massa om bootstrap och mac-fdisk.. Men jag förstår inte om jag ska göra någon "mac patrition" på G3:an eller på PC datorn med Debian..
Som det är nu så har jag inte gjort någon bootstrap på någonting..

Edit: tydligen måste jag köra "ybin /dev/hdxx"
Men jag har ju ingen ledig och tom hdd... Kan jag göra det på något sätt?

Så här ser min hdd ut nu:
Filsystem Monterat på

/dev/hdc1 /
tmpfs /dev/shm
/dev/hdc6 /home

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!