Beställning från Tyskland?

Permalänk

Beställning från Tyskland?

Tjo,
Satt och funderade lite, och tog mig tid att kolla upp lite. Fick då se ett Gigabyte 6800GT för drygt 2200:-.
Undrar då lite över evetuella andra utgifter som kan tillkomma? (Utöver frakt)
Undrar även om någon har någon erfarenhet från någon speciell butik från Tyskland?

Med priser som detta, så blir man grymt intresserad.

http://shop.vv-computer.de/shop/info/500987

Permalänk
Inaktiv

Inga avgifter förutom frakten tillkommer om du handlar från ett annat EU-land. Du betalar momsen i det land du handlar från, d.v.s. Tyskland, och den är ju normalt inräknad i priset.

Kolla bara för säkerhets skull att företaget uppger priserna inklusive moms (moms heter VAT på englska - vad det heter på tyska vet jag ej...).
Vissa säljare på eBay uppger priserna exklusive moms och upplysningen om detta står förstås då bland det finstilta. Det är helt enkelt ett sätt att trissa upp priset genom att köparna kanske missar att moms tillkommer.

Betalningen av varan kan ibland även kosta dig lite - om du gör en banköverföring inom EU är detta oftast gratis idag, men om de går med på att skicka varan mot postförskott kan detta kosta en slant. (hur mycket vet jag ej).

Edit: jag har för mig att postförskott heter nachnahme på tyska, men mejla i så fall för säkerhets skull och fråga vad det kostar att skicka per postförskott till Sverige och om de ens gör detta. Det är antagligen mycket dyrare än att skicka per postförskott till Sverige än att göra det inom Tyskland.

Permalänk

Hittade precis: http://www.bestseller-computer.de/?ID=7942
Verkar också vara en schysst butik. Har mailat dom också.
Ingen som har koll på evetuella andra butiker?

Permalänk
Medlem

www.alternate.de - har beställt därifrån ett antal ggr. rekommenderas

likaså www.comtech.de - har funkat bra de gånger jag använt mig av dem.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem

Det finns egentilgen inte så mycket att tänka på.
Momsen som man vanligtvis betalar är 16%, dock om den butiken har försäljning till sverige för mer än 1 miljon sek så blir det svensk moms dvs 25%.

Men jag kan inte tänka mig att dessa butiker säljer speciellt mycket till Sverige så det ska nog vara rätt lugnt.

Sen heter inte postförskott nachname på tyska. Nachname är ju efternamn.. =P

EDIT: En klart underskattad funktion är ju Altavistas Babelfish!
Funkar kanon att översätta så att man förstår tyska sidor.

http://babelfish.altavista.com/

Permalänk
Avstängd

Hmmm... kan ju bli ett jobb om kortet går sönder med garanti osv...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rince
www.alternate.de - har beställt därifrån ett antal ggr. rekommenderas

likaså www.comtech.de - har funkat bra de gånger jag använt mig av dem.

Hur funkade det med betalning till de två? Comtech verkar ju ha riktigt bra priser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salo
Hur funkade det med betalning till de två? Comtech verkar ju ha riktigt bra priser

Funkade bra.. använde mig av förskottsbetalning, fick sätta in pengar via Internetbanken med IBAN och SWIFT-koder. Tog 2 dagar innan betalningen reggades, sen skickades grejerna och efter ytterligare 2 dagar så hade jag paketet hemma. Med Alternate kan man även använda sig av cash-on-delivery.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem

Det är inga problem =).
Köpte min Mp3-spelare där. www.conrad.de

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rince
Funkade bra.. använde mig av förskottsbetalning, fick sätta in pengar via Internetbanken med IBAN och SWIFT-koder. Tog 2 dagar innan betalningen reggades, sen skickades grejerna och efter ytterligare 2 dagar så hade jag paketet hemma. Med Alternate kan man även använda sig av cash-on-delivery.

Låter smidigt.

Permalänk
Medlem

X800XT kortet på Alternate verkade ju fint.. men jag har beställt ett 6800le redan Oså skulle man haft lite mer pengar bara

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem

En bra prisbarometer som jag brukar använda innan jag beställer. www.idealo.de

Permalänk

www.alternate.de

Är priserna inkl. moms?

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HomeBurneR
www.alternate.de

Är priserna inkl. moms?

Ja

Permalänk
Medlem

Finns det inga vettiga och billiga utlandsbutiker som tar kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rince
Funkade bra.. använde mig av förskottsbetalning, fick sätta in pengar via Internetbanken med IBAN och SWIFT-koder. Tog 2 dagar innan betalningen reggades, sen skickades grejerna och efter ytterligare 2 dagar så hade jag paketet hemma. Med Alternate kan man även använda sig av cash-on-delivery.

Nu har jag beställt från både Alternate.de och comtech.de. Det skumma med Alternate var att de beräknade en leveranstid på tre veckor. Låter lite lång tid men jag antar att det är maxtiden det tar, eller? Allt fanns för närvarande i lager. Jag har frågat dem om det och får väl svar inom kort.

EDIT: Fick svar ang. leveranstid från Alternate.de. Maxtiden är 3 veckor. Det normala var ca 2 veckor.

Permalänk

Valde du Cash-on-delivery?

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HomeBurneR
Valde du Cash-on-delivery?

Nej jag betalade in allt via banköverföring i förskott. Det tillkom lite i kostnad för detta då man måste betala mottagande banks kostnader. Min bank Föreningssparbanken tar en kostnad på 10 kr per överföring. Affärernas banker tog följande kostnad:

Comtech: 100 kr (är inte säker om det blir den riktiga kostanden i slutändan eftersom den inte var i €)
Alternate: €3.5

Permalänk
Medlem

Hade också leveranstid på tre veckor. Fick mina saker efter tre dagar istället

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rince
Hade också leveranstid på tre veckor. Fick mina saker efter tre dagar istället

Vad har du för bank? Ingen av comtech och alternate har fått mina pengar än... en vecka sen idag.

Permalänk
Medlem

Handelsbanken resp. FSB. Kommer inte ihåg vilken jag använde för respektive butik dock.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rince
Hade också leveranstid på tre veckor. Fick mina saker efter tre dagar istället

Hur gick det till?! Alternate skickade som ekonomipaket och det verkar ta minst en vecka i transport... man ska inte ha bråttom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salo
Hur gick det till?! Alternate skickade som ekonomipaket och det verkar ta minst en vecka i transport... man ska inte ha bråttom

Fråga inte mig, blev själv väldigt förvånad :).

Visa signatur

gammalågrå.