Butiker med bra avbetalning....

Permalänk
Medlem

Butiker med bra avbetalning....

Skall köpa en Canon EOS 350D med lite tillbehör. Men är sugen på att köpa en på avbetalning. Så jag undrar om ni vet var man får bäst vilkor? Finns ju en del som erbjuder räntefritt i upp till 24 månader.

Kom med tips!

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Varför bara inte spara och köpa när du har råd?
Kamera låter inte så livsviktigt att det är värt att
skuldsätta sig för.

Permalänk
Medlem

Nu var det väl inte det jag ville ha tips om.

(är kanske så att jag festar upp 3-4000 kr i i månade så att det kanske inte gör något om 800 kr i månaden går till en kamera som jag har kvar)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

om du festar upp 3-4000 i månaden, håll dig borta från festandet så har du råd med kameran om någon månad..

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Datorbutiken har resurs som avbetalning. Funkar fint. Många andra har även de resurs. Som OnOff och Siba mfl.

Jag leasar min EOS 350D från datorbutiken på företaget då förstås men då är det Wasa Kredit som är kreditgivare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andykidden
Nu var det väl inte det jag ville ha tips om.

(är kanske så att jag festar upp 3-4000 kr i i månade så att det kanske inte gör något om 800 kr i månaden går till en kamera som jag har kvar)

Det var det kanske inte, men eftersom du befinner dig i diskussionsforum så...:rolleyes:

Men vill du krita en kamera är det din sak som tur är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nisslass
Datorbutiken har resurs som avbetalning. Funkar fint. Många andra har även de resurs. Som OnOff och Siba mfl.

Jag leasar min EOS 350D från datorbutiken på företaget då förstås men då är det Wasa Kredit som är kreditgivare.

Vad har de för priser? Alltså, ränta och avgifter?

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Avstängd

Resurs är rätt dyra har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det var det kanske inte, men eftersom du befinner dig i diskussionsforum så...:rolleyes:

Men vill du krita en kamera är det din sak som tur är.

Personligen tycker jag det känns bättre att krita något på 24 månader, få produkten på en gång, betala tillbaka allt inom 6 månader och sen vara skuldfri..

istället för att spara i 6 månader, sedan köpa något, då har ju den tiden ändå gått..
blir kanske runt 1500kr dyrare i slutänden, men vad spelar det förr stor roll om man får produkten 6 månader innan och ändå betalar den helt när man skulle köpt den i vanliga fall?

That is:

Person 1:

24 månader krita, betalar månadsavbetalningarna + spar = har spart ihop allt inom 6 månader och köper då ut den och får produkten på en gång d.v.s. 6 månader innan om man:

Person 2:
Spar = Spar i 6 månader, köper enheten.

bättre med person 1 om man vill ha produkten Nu?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Person 3:
Spar i 6mån köper produkten på rea och lägger undan överskottet inför nästa inköp.

Vad jag vill ha sagt är att jag känner alltför många som fastnat i skuldfällan ochh som kämpar för att ta sig ur den, och det är lättare hänt än vad man tror att hamna i den. Speciellt kanske om man är ung och inte så van att hantera ekonomin på egen hand.

Sen förstår jag inte det här med att man "måste" ha det med en gång.
Kan det ha att göra med bortskämdhet när man bodde hemma?

Permalänk

Köp ALDRIG konsumtionsvaror på kredit. Det (och goda föresatser) är den säkraste vägen till helvetet.

Visa signatur

"But there's probably no better form of government than a good despot."
-- George Lucas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Sen förstår jag inte det här med att man "måste" ha det med en gång.
Kan det ha att göra med bortskämdhet när man bodde hemma?

Aja, jag vet inte, jag tycker iallafall att person 2 verkar vara vettig..

Folk köper mobiltelefoner på avbetalning genom att ta ett förlängt, dyrare, abbonemang i 2 år, så varför inte annat?

Själv anser jag mig själv ganska duktig i att hantera mina pengar då jag bott hemifrån sen jag var 18, har just köpt en ibook på avbetalning och ska betala tillbaka den så snart som möjligt (d.v.s. inom 5-6 månader), inga större problem med det då jag har 8-9000kr över varje månad efter att jag betalat räkningarna, så jag har iallafall tänkt lite.

Anledningen att jag inte spar? Jag måste ha datorn nu tackvare min bostadssituation (Bor 30 mil från arbetet och måste ha en dator på båda ställen)

Edit:

Dysprosium

Vad i denna värld är inte konsumtionsprodukter? Tänker man så så kan man efter ett tag bara köpa Hus..

Personligen tvekar jag mer på att ha ett stort 1 000 000 kr lån på en icke-konsumtionsprodukt än att ha ett litet 10000kr lån i 6månader på en bärbar dator jag kommer använda i 2 år framöver..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg

Folk köper mobiltelefoner på avbetalning genom att ta ett förlängt, dyrare, abbonemang i 2 år, så varför inte annat?

Jaha, och hur många har inte krav hos kronofogden också?
Redan där har många fastnat i skuldfällan. Har man inte råd innan har man ofta inte råd efter heller.

Telefonskulder ökar mest hos kronofogden
"Mobiltelefoner som säljs för en krona tillsammans med abonnemang innebär att människor med låg eller i stort sett ingen inkomst kan köpa på sig abonnemang som de sedan inte har råd att betala."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=354055

Sen blir det betalningsanmärkning och då blir det problem att
flytta hemifrån, skaffa telefon/internet m.m.m.m.

Permalänk
Medlem

Jag väljer person 1. Jag är person 1.

Att låna pengar är som att spara fast tvärtom. Man blir iofs tvungen att "spara" då, men jag väljer gärna den varianten eftersom jag tycker det är enklare än att spara normalt

Betala tillbaka kommer jag inte ha problem med. Jag har redan lån på över 100.000 som var för bil och lite nöjen.

Btw, på tal om att jag redan har ett lån, är det möjligt tror ni att bara höja det med ca 10000 kr? Är ett lån hos SEB.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk

Handelsbanken funkar bra som tex Elgiganten / Pccity använder.
Inga direkta avgifter om man klipper en bra kampanj.

Bara ett tips ..

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk

https://www.netpay.saljfinans.com/

Gå in på "Webbutiker" sedan, alla de butikerna som finns där, kan man köra på avbetalning hos "Handelsbanken Finans". Räntefritt.

Visa signatur

Senast redigerad av HomeBurneR, 1945-04-30 klockan 16:50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jaha, och hur många har inte krav hos kronofogden också?
Redan där har många fastnat i skuldfällan. Har man inte råd innan har man ofta inte råd efter heller.

Telefonskulder ökar mest hos kronofogden
"Mobiltelefoner som säljs för en krona tillsammans med abonnemang innebär att människor med låg eller i stort sett ingen inkomst kan köpa på sig abonnemang som de sedan inte har råd att betala."
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=354055

Sen blir det betalningsanmärkning och då blir det problem att
flytta hemifrån, skaffa telefon/internet m.m.m.m.

Aja, jag kan bara tala för mig själv och jag har haft mina senaste 3 mobiltelefoner på förlängt abb och inte ens missat räkningarna med en dag någon gång, antar att jag har bättre koll på var mina pengar tar vägen än vad "medel-svensson" har...

andykidden: du kan inte direkt "höja" ett lån, det du får göra är att ta ett lån som överstiger ditt gamla med 10000kr och lösa ut ditt gamla..

detta gör dock banken automatiskt åt dig om du säger att du vill låna upp dig 10000kr till så det är inget du märker av (förutom ev. lägre ränta)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Aja, jag kan bara tala för mig själv och jag har haft mina senaste 3 mobiltelefoner på förlängt abb och inte ens missat räkningarna med en dag någon gång, antar att jag har bättre koll på var mina pengar tar vägen än vad "medel-svensson" har...

andykidden: du kan inte direkt "höja" ett lån, det du får göra är att ta ett lån som överstiger ditt gamla med 10000kr och lösa ut ditt gamla..

detta gör dock banken automatiskt åt dig om du säger att du vill låna upp dig 10000kr till så det är inget du märker av (förutom ev. lägre ränta)

Märkte det... Gjorde så idag

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Jag och min sambo har lån på runt miljonen (lägenhet + bil), så jag är defenitivt person 1. Ni som nu är helt emot kredit, menar ni att man köper en lägenhet ska spara ihop 860 000 (vad jag betalade)? Hur går det ihop? Eller ska man bo i hyresrätt hela livet? Visst, det är lite mer pengar än 10-20 papp för kamera/dator eller whatever men det är fortfarande samma sak.

Permalänk
Medlem

dx.

Menar dom antagligen inte utan mer att saker för 10-20000kr har tappat mer procentuellt i värde mot en lägenhet eller hus efter att man betalat av lånet och dessutom är lättare att spara ihop till.. vilket man förstås kan ifrågasätta då man måste underhålla lägenheten för en bra summa var 5e år eller så för att den inte ska bli, i stort sett, värdelös..

En iBook (som jag köpt nu), har när jag betalar av den helt i februari (tänker spara ihop och lösa krediten/lånet då), har inte sjunkit speciellt mycket mer än vad jag kan leva med. Jag betalar 1400kr mer eller så, men får den på en gång, nu när jag Behöver den och blir utan annan dator och inte om 6 månader när jag varit utan dator i ett halvår..

vilket enligt mig är ett ganska vettigt synsätt..
För 6 månader sedan föraktade jag idén att köpa en bärbar på krita, men nu måste jag som sagt ha en inom 3 veckor om jag inte ska bli helt datorlös, så... ja, då fick jag omevaluera mina åsikter.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Som svar på din fråga: Handelsbanken finans körde jag med. När jag köpte ett par grymma hörlurar och ett Radeon 9800PRO på netonnet. Jag betalar fortfarande på det "lånet" och jag ångrar det väl lite... men det är inte så farligt då jag har råd att betala det även nu när jag är arbetslös.

Räntan gick ju ned med 0.50% nyligen, inte så dumt det heller.

Dom flesta lånar pengar, tänk på dom som ska skaffa sig lägenhet. Iallafall här i trondheim så kostar en hyffsad fin lägenhet runt 1 500 000 nok, vilket blir ungefär 1 700 000 svenska kronor... det blir ganska svårt att spara upp til den summan, därför kan det vara bra att få ett lån

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Ha, jo...

Men själv anser inte ens jag, som är ganska liberal angående lån, att man ska låna såhär små summor (10-15000) om man inte absolut behöver grejen nu och man vet med sig att man klarar av att betala det även senare..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ha, jo...

Men själv anser inte ens jag, som är ganska liberal angående lån, att man ska låna såhär små summor (10-15000) om man inte absolut behöver grejen nu och man vet med sig att man klarar av att betala det även senare..

Jag har gjort så, förut. När jag var runt 18 -19 så märkte jag att jag kunde låna till allt möjligt, så då blev det ju att man skaffade stuff på thorn och alla möjliga ställen. Det kostade ju så lite i månaden... ända tills man skaffade mer och mer...

Jag märker nu att det var endast dumt att göra så, sliter fortfarande med lån från den tiden, jag har haft tur och inte hamnat hos inkasso dock utan jag har klarat av att betala.

Är tex sugen på en ibook, kostar väl runt 9 - 10 000, men jag inser nu att det är ingen idé att ta upp ett lån på 10 000 till en sådan sak. Då får jag hellre leva lite fattigt ett tag och istället spara upp pengarna. Det känns så mycket bättre att kunna köpa det cash utan att behöva låna till det.

Men för all del, vill du ta upp ett lån för att köpa en digitalkamera så gör det. Vill han det så är det ju hans val. Men då är det bättre att du höjer banklånet du redan har, istället för att gå på hög-ränte-grejs som brukar finnas i affärer...

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
ända tills man skaffade mer och mer...

Precis, detta är den första och enda sak jag köpt på sån här avbetalningsplan (förutom mina mobiler med förlängt abb då) och det var verkligen en sista utväg för att inte bli utan dator efter den 3 september..

Kommer nog inte bli aktuellt någon mer gång om det inte går som jag planerar (lägga undan 1500kr i månaden + 475kr/mån i avbetalning sen lösa ut allt i februari), och knappt då..

Men andykidden verkar ju ha löst sitt med att höja sitt vanliga lån, vilket i vissa fall t.o.m. kan vara bra (t.ex. om man lyckas få lägre ränta och därav lägre månadskostnad)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andykidden
Vad har de för priser? Alltså, ränta och avgifter?

Resurs har följande avgifter om man lägger upp det direkt via en butik

3 mån 0:- uppläggningsavgift, 35:- administrationsavgift / mån.
6 mån 95:- uppläggningsavgift, 35:- administrationsavgift / mån.
12 mån 195:- uppläggningsavgift, 35:- administrationsavgift / mån.
24 mån 395:- uppläggningsavgift, 35:- administrationsavgift / mån.

Tycker faktist det är helt ok priset.
Varje månad får man faktura med minimumbelopp, men om man vill kan man betala in högre och påsåvis betala av hela lånet snabbare

Visa signatur

Jag har en datamaskin

Permalänk
Medlem

Ganska korkat att ta lån på småsaker som man inte är i akutbehov av. Vad vet du, nästa månad kanske du krockar med bilen och får inte ut något på försäkringen eller vad som helst då är det nog inte så kul att ha den där kameran som låg i handskfacket på bilen. Då kan det vara bra att kunna ha lite utrymme för extra lån.

Man ska köpa allt så billigt som möjligt och lån är aldrig(?) helt utan avgifter.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

whalle: Ehms, "då är det nog inte så kul att ha den där kameran som låg i handskfacket", den skulle väl ryka och kosta lika mycket pengar även om man inte tagit nått lån..

tänker man så så kan man ju aldrig köpa nått "OOH, jag tar 1000000 i lån för detta hus, men tänk om det brinner upp nästa vecka, nej, då vill jag inte"...

Personligen köper jag hellre nått jag behöver Nu än att vänta 5-6 månader och köper det lite billigare och ser inte bara till vad som är billigast..

Själv behöver jag som sagt en dator för att jag dels behöver en i jobbet och dels för att jag helt blir utan om ca 2 veckor..

fast vad andykidden egentligen Behöver sin EOS till vet inte jag, antagligen bara prylfrosseri

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det där med kameran i handskfacket var inte speciellt seriöst och det jag mena var bara att man helst ska ha en reserv för att klara av eventuella plötsliga kostnader som man akut måste ha pengar till. Inte så bra då att redan ha skulder. Men självklart anser man sig ha en såpass bra ekonomi att man kan klara av ett par lån så visst :).

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Det där med kameran i handskfacket var inte speciellt seriöst och det jag mena var bara att man helst ska ha en reserv för att klara av eventuella plötsliga kostnader som man akut måste ha pengar till. Inte så bra då att redan ha skulder. Men självklart anser man sig ha en såpass bra ekonomi att man kan klara av ett par lån så visst :).

Hehe, ja, det är ju egentligen upp till var och en att avgöra om man klarar av det eller inte

Jag tror att det i andykiddens fall inte spelar någon roll om han tar 10000kr extra då han redan har ett lån att betala av (blir ju inte speciellt mycket mer i månaden)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.