Permalänk
Medlem

Linux med stöd för AMD64?

Finns det någon skön dist med stöd för AMD64? Gentoo är inget för mig, jag är ganska nybörjare på det här med Linux. Kör Slackware 10 på den här datorn, men vill helst köra nåt med AMD64-stöd på nya burken som kommer om ungefär en vecka. Tack för tips.

Permalänk
Medlem

Debian-amd64
Ubuntu-amd64
Fedora-x86_64
m.m..

Permalänk
Medlem

Re: Linux med stöd för AMD64?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Finns det någon skön dist med stöd för AMD64? Gentoo är inget för mig, jag är ganska nybörjare på det här med Linux. Kör Slackware 10 på den här datorn, men vill helst köra nåt med AMD64-stöd på nya burken som kommer om ungefär en vecka. Tack för tips.

Fedora Core verkar rätt skönt. Ska kolla lite närmare på det. Något jag har kollat på är en portning av slackware till amd64, slamd64 (www.slamd64.com). Någon som har någon erfarenhet av denna? Fortsätt tipsa!

Permalänk
Medlem

Jag är ju Debian-nörd så jag måste ju såklart knuffa för antingen Debian eller Ubuntu på x86-64. Fedora har jag lekt med men det känns alldeles för bloatat för min smak, installerar femtio miljoner helt onödiga grejer.

Men det är ditt val

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Fast egentligen ska man inte köra rent x86_64 än... har jag hört Det ger liksom inget typ.... : )))) ajja, jag är full sp lyssna lkinte på moig .)

Permalänk
Medlem

Jag kör rent 64-bits. Det finns ingen anledning att inte göra det. 32-bitsprogrammen pinnar på snällt de med.

Vad jag upplevt det senaste året med 64-bits pese är att inget går märkbart fortare. Dock saktar datorn inte in speciellt mycket när man stöter på snuskigt tunga uppgifter, utan går vidare i någolunda pigg takt.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

slamd64 är en port av slackware till 64bit system.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aake
Vad jag upplevt det senaste året med 64-bits pese är att inget går märkbart fortare. Dock saktar datorn inte in speciellt mycket när man stöter på snuskigt tunga uppgifter, utan går vidare i någolunda pigg takt.

Och eftersom du har en Alpastation listad i din signatur så borde du veta skillnaden mellan 32 och 64 bitar - det har ingenting med hastigheter att göra, utan har att göra med minnesadressering och liknande. Ett 64-bitarssystem adresserar t.ex. åtskilligt mer minne än 32-bitar.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deegan
slamd64 är en port av slackware till 64bit system.

Ja det är ju det han skriver?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, ingen har nämnt Gentoo.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Hmm, ingen har nämnt Gentoo.

Trådskaparen nämnde det.

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är ju helt klart ett alternativ.. För mig står det nog just nu mellan dessa:

- Ubuntu
- SuSE
- SLAMD64
- Slackware 10.1 (32bit)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isecore
Trådskaparen nämnde det.

Ah, det missade jag.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.