Permalänk
Medlem

Ubuntu + Lilo

Hej alla..

Kan man installera Ubuntu(från scratch) med Lilos bootloader i stället för Grub??

(Mitt system verkar inte gilla Grub har jag märkt då jag körde Suse Linux. Jag provade byta till Lilo och allt verkade funka ok.. )

Permalänk
Medlem

Du kan välja mellan Grub eller Lilo under installationen, Lilo funkade dock inte för mig.. bara att testa och se vilket som funkar för dig.

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig fått välja bootloader då jag kört en install av Ubuntu.
(Eller menar du om man kör som "expert"??)

Jag har bara tryckt Enter när skivan bootat upp och sen installerar den Ubuntu utan att jag får välja nån bootloader(den väljer Grub själv)..

Permalänk
Medlem

Man ska få välja om man kör expert. Annars tror jag att om man trycker esc vid något steg så hoppar den ut till en meny där man kan välja mellan de olika stegen i installation.

Permalänk
Medlem

ok.. tack för info...ska kolla upp detta..

Permalänk
Medlem

Jag har bara kört expert mode så jag vet inte hur den vanliga ser ut, iaf var expert-mode inte så speciellt krångligt fattar man inte är det bara att trycka enter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Jag har bara kört expert mode så jag vet inte hur den vanliga ser ut, iaf var expert-mode inte så speciellt krångligt fattar man inte är det bara att trycka enter

Nu körde jag expert och fick in Lilo, men min WindowsXP partition kommer jag inte åt från uppstart(den startar bara Ubuntu).. Vad göra?

Permalänk
Medlem

Lilo har en conf-fil man ska kunna fixa det där i, dock vet jag inte vad den heter. Kör du Grub fixar du det i "/boot/grub/menu.lst" kolla om du hittar Lilo där i krokarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Lilo har en conf-fil man ska kunna fixa det där i, dock vet jag inte vad den heter. Kör du Grub fixar du det i "/boot/grub/menu.lst" kolla om du hittar Lilo där i krokarna.

Ok, Tack för info om Grub i alla fall
Hittade till slut rätt (/etc/lilo.conf).. Fick i gång nån slags meny också, till slut...
Hoppas bara burken funkar bättre nu med Lilo..

Intenso, vad har du för chipset på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte exakt men den har ett Intel chip, datorn är en Compaq så jag kan tyvärr inte kolla upp exakt.

Permalänk
Medlem

Ok.. jag har nForce2 chip i min burk.. jag har som fått för mig att Lilo funkar bättre på nForce2... I alla fall i min burk verkar det så..

Permalänk
Medlem

Jag har nForce2, och har inga som hellst problem med grub.

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ozamosi
Jag har nForce2, och har inga som hellst problem med grub.

Ok.. jag hade även problem med Grub när jag körde Suse, bytte till Lilo och allt verkade funka .. hmmm..

Permalänk
Medlem

Min bad mig installera LILO direkt, den frågade inte om GRUB.
Skulle ha krånglat mig till GRUB... LILO verkar fumligare att konfigurera (har iofs bara tittat i boot-mappen, men det verkar så).

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)