Permalänk
Medlem

Kernel panic

Har suttit och installerat gentoo och jag körde inte med genkernel. Nu är det så att när jag startar datorn och kommer till lilo och väljer gentoo så laddare den det. Sen kommer problemet - den börjar ladda massa saker... efter en sida typ så kommer det upp längst ner på skärmen "Kernel panic" och fortsätter ungefär så här "Tried to kill" någonting

Vad ska jag göra för att få igång gentoo?

PS. Körde in det på datorn i sign. Bara en disk in kopplad då 200 GB Seagate SATA.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Söker på att du kompilerat in de moduler du behöver i kärnan? Typ stöd för din sata disk och sånt. Om du kompilerat dem som moduler så måste du använda en initrd (ramdisc).
Hur ser din boot parameter till kärnan ut?

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Nej, jag är inte säker på att jag har kompilerat in alla moduler jag behöver i kärnan. Måste jag installera om för att jag ska kunna kompilera om kärnan?
Sen så får du gärna förklara vad en ramdisc är...

Boot parameter? Menar du lilo confen? Det här är den iaf.
boot=/dev/sda
prompt
timeout=150
default=gentoo
image=boot/kernel-2.6.12-gentoo-r6
label=gentoo
read-only
root=/dev/sda3

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Nej du behöver inte installera om för att kompilera om kärnan. Kör in Livecdn igen och sedan kör du processen med chrooting igen och därefter kompilerar du bra den nya kärnan.

Ramdisk är inget måste. Jag har kört flera gånger utan ramdisk, bara följa instruktionen i manualen för "non-genkernel" users så slipper du ramdisk. Dock är det ingen nakedel att ha det.

Permalänk
Medlem

Tack nfm för svar

Ok, så jag behöver ingen ramdisc då.
Men...vad är en ramdisc?

Jag har kompilerat om kärnan så att den har sata stöd nu. Men nu vill den inte ens börja starta gentoo. Efter jag har kommit in i lilo och väljer gentoo så står det typ loading gentoo sen så händer det inget mer.
Hur ska jag göra för att få det att funka? (börjar bli desperat nu)

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle ge dig på en lite enklare dist istället för gentoo till att börja med, typ Arch eller nåt.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cyzed
Tack nfm för svar

Ok, så jag behöver ingen ramdisc då.
Men...vad är en ramdisc?

Jag har kompilerat om kärnan så att den har sata stöd nu. Men nu vill den inte ens börja starta gentoo. Efter jag har kommit in i lilo och väljer gentoo så står det typ loading gentoo sen så händer det inget mer.
Hur ska jag göra för att få det att funka? (börjar bli desperat nu)

Börja med att titta igenom manualen och se att du har fått med allt som står att du behöver där. Kör även en "lspci" innan du går in i configen och se sedan till att du laggt in stöd för allt i den listan du tänkt använda.

Och sist, uppdaterade du lilo efter att du lagt in din nya kernel-image i /boot mappen ?