GeForce 7800GT - mycket prestanda för pengarna

Permalänk
Medlem

Till alla er som spyr ut gojja som ni lyckats plocka fram ur era vildaste fantasier. 7800GT är ett bra kort. Alltså inget budgetkort i 7xxx-serien. Redan nu skulle jag vilja påstå att det är väldigt prisvärt och förhoppningsvis sjunker det till 4000kr om ca en månad.

7800 GT (överklockat) spöar 7800GTX (oklockat). Det sägs att det är väldigt lätt att överklocka. Det är dumt att såga ett kort med kommentarer, baserade på gissningar som i den här tråden.

http://hardware.gamespot.com/Story-ST-22545-2450-x-x-x

http://www.3dcenter.org/artikel/geforce_7800_gt/bench1.php (tyskt men visar benchmark i flera ny spel)

Detta kort är dominerande efter GTX och det finns ingen chans i himmelriket att ett X850XT PE är i närheten av lika prisvärt som detta kort. Skillnanden mellan GT och GTX är inte mycket så om ett GTX kostar 500kr+ jämfört med GT så har man knappast blivit lurad.

Personligen tänker jag nog ändå lägga till några hundra och få ett GTX. I alla fall som det ser ut idag. Jag ska försöka hitta information om hur bra ett GTX klockar och även se om det precis som med 6800 är möjligt att låsa upp pipelines.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pdaddy
Ja undrar dock hur mycke ATI's R520 kommer å krossa GTX kortet !!!

Va skulle ni gissa i 3D mark 05 ?

Pdaddy

Med tanke på hur mycket senare "R520" kommer efter 7800GTX, så är de knappast någon stor överraskning att R520 kommer att ha bättre prestanda. Frågan är om den kommer att vara överlägsen eller bara lite bättre.

Permalänk
Medlem

Kommer 7800GTX att finnas för SLI???

Inte för att jag någonsin skulla ha råd med det men säkert finns det några på detta forum med för mycket pengar o för lite fantasi..

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk
Avstängd

Det finns för sli...

Permalänk
Medlem

Dessa priser kommer relativt snart som redan nämnts sjunka precis som 7800GTX korten gjort sedan lanseringen.

Kommer ATI korten bli snabbare eller inte det återstår att se. Det ännu mer Intressanta kommer ju att bli hurvida ATI lyckas leverera någon större mängd GPUer. För pappersreleaser blir FANboys impade av men inte användarna, utom möjligvis den handfulla som lyckas få tag i dem.

Permalänk
Avstängd

Vem vet men ati's svar är alltid skyhöga peiser tyvärr...

Permalänk
Medlem

jävla tokstollar... Fan va ni snackar smörja, GT hit GT dit blablabla... Asså För det första så är det som någon sa tidigare, Nvidia har fan monopol på marknaden just nu och kan sätta priserna hur fan dom själva vill, doh!. Sen om det är prisvärt eller inte, Jadu Om GT kortet är lätt att klocka så är det prisvärt som det verkar vara, men 500 kr mindre känns verkligen konstigt! Vafan du kan ju klocka ett GTX kort också eller.. och att GT kortet då klockar bra är ingen ursäkt.. Dom där Nvidia Åsnorna måste varit höga som höghus på mötet då de beslutade detta...

S-K-A-N-D-A-L!

Och rörande R520 så kommer det lätt vara bättre än Nvidias flaggskepp. Om man jämnför 6800 och 7800 så är inte ens skillnaden så jävla stor som alla verkar skryta med.. Vem fan bryr sig om 20 fps mer eller mindre som om du kan utnyttja dom där 20-30 fpsen när du redan får 200 fps i call of duty tex.. AMAGAD JÄVLA DÅRAR!

Nedu 7800 var verkligen inte nått jävla plus i kanten för Nvidia inte..!

Snart kommer ATI OCH ÄTER UPP DOM

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Avstängd

Håller med totalt... är inte ett dugg imponerad av 7800gtx kortet...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Och rörande R520 så kommer det lätt vara bättre än Nvidias flaggskepp. Om man jämnför 6800 och 7800 så är inte ens skillnaden så jävla stor som alla verkar skryta med.. Vem fan bryr sig om 20 fps mer eller mindre som om du kan utnyttja dom där 20-30 fpsen när du redan får 200 fps i call of duty tex.. AMAGAD JÄVLA DÅRAR!

Nedu 7800 var verkligen inte nått jävla plus i kanten för Nvidia inte..!

Snart kommer ATI OCH ÄTER UPP DOM

Det är underförstått att R520 kommer/måste vara bättre eftersom det kommer 2-3månader senare, annars sitter ju ATi i en jävligt pinsam sits. Dessutom är det bara löjligt att klaga på prissättningen, kortet har varit ute en vecka, det brukar vara så här. 2-4veckor så har priset på kortet antagligen gått ner till en mer passande nivå.

Tittade nu på priser; skiljer drygt 700kr mellan billigaste GT och billigaste GTX, som sagt, förstår inte vad gnället handlar om?

Till sist, "Vem fan bryr sig om 20 fps mer eller mindre som om du kan utnyttja dom där 20-30 fpsen när du redan får 200 fps i call of duty tex.. AMAGAD JÄVLA DÅRAR!" Jävligt bra val där, Call of Duty som baseras på Q3-motorn som nu är sex år gammal känns väldigt aktuell när man jämför 2005 års grafikkort.

LiKsOm! "Amagad", Jävla dårar!

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Inte impad av 7800gtx??
Hehe den var rolig den.. det är ju bara de större prestanda ökningar mellan kort serier jag sätt utom 9800 serien till x800 samt 5900-6800 serien som var enorm.. Sedan en volym lansering som aldrig tidigare skådats... Inte ens när voodoo2 lanserades fanns det kort så snabbt ute på marknaden för kunder...

Nvidia = monopol??
Har inte ATI större eller samma andell som Nvidia? Hur kan ett av två lika stora företag ha monopol?

Sedan hurvida ATI korten kommer bli så jälka snabba vet jag inte längre. http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2501

Nej ja kör vidare på mitt UMA 2 Intel gfx kort..

Permalänk
Avstängd

Nej jag är ej impad av 7800gtx.. tyvärr...
trodde dom skulle ha mycket bättre prestanda...

Men visst bra kort är dom utan tvekan men men..

Permalänk

Det är ju dessutom CPU-begränsat, så jag har svårt att döma ut det alls i dagläget.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Nvidia = monopol??
Har inte ATI större eller samma andell som Nvidia? Hur kan ett av två lika stora företag ha monopol?

Dom har större antel av marknade och märkligt nog ökade de försprånget till nVidia under andra kvartalet i år. Dock har ju nVidia klart fördel på high-end sidan eftersom ATI inte har någon motsvarighet till 7800GTX än, tror det var det han syftade på.

länk angående marknadsandelar om någon är intreserad: http://www.jonpeddie.com/about/press/MarketWatch_Q205.shtml