Permalänk
Medlem

Oskarp text i Ubuntu

Hejsan!
Jag har precis installerat Ubuntu och jag upplever att all text blir väldigt oskarp och lite suddig.
Detta gäller speciellt firefox. Jag har tankat ner mscorefonts och testat dem men detta hjälper inte.
Övrigt kan nämnas att jag inte har pillat på något annan inställning och att grafikkortet är ett ati radeon 9700.

Någon som har förslag på var felet kan ligga eller är detta helt enkelt något man får leva med?

MvH
Niclas

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem

Det du behöver göra är att gå in på "Typsnittsegenskaper", något i den stilen, det ligger under System>Inställningar nånting. Du kan inte missa den iaf.

Väl där klickar du bort "kantutjämningen" på typsnitten. Du får välja bland fyra olika kantutjämningar, välj den längst upp till vänster så stängs det av, och du får mer "kantiga" fonter.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Detta löste problemet, tack så mycket!

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem

Hmm, kantutjämning på typsnitt är inget 'problem'. Det är en feature pröva att vänja dig vid den så kommer du se att du aldrig vill byta tillbaka igen

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Medlem

Det är nästan en smaksak. Förrut hade jag en 7 år gammal suddig crt och då var det rent ut sagt ett helvette. Men nu med min nya tft så går det inte att leva utan.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar att fonts som är under en viss storlek, ska vara pixel. Tycker X font renderare är rätt jobbig generellt..

Så här ser det ut på min laptop som tur är..
http://temp.mada.h0ra.net/lappis-linux/

Eftersom skärmen på laptopen bara är 1024x768 så funkar det helt inte med 20pix blaskiga AA-fonts..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toffelmannen
Hmm, kantutjämning på typsnitt är inget 'problem'. Det är en feature pröva att vänja dig vid den så kommer du se att du aldrig vill byta tillbaka igen

"Problemet" var ju att jag knappt kunde läsa vad det stog utan att bli galen Utan kantutjämning så blir texten mer windows-lik. Upplever det mycket bättre. Men men smaken är som baken!

Kan passa på att fråga en annan sak, nu när jag tagit bort kantutjämning, ser texten i vissa program och vissa undermenyer ut som stryk, ser ungefär ut som att man försökt krypa eller förstora en text med annan upplösning. Det ser knappt ut som bokstäver längre. Är detta nått jag får leva med när jag tagit bort kantutjämningen?

Visa signatur

Core 2 Quad Q6600 | Gigabyte GA-P35-DS3 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Corsair HX 520W | BFG 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cochese
Kan passa på att fråga en annan sak, nu när jag tagit bort kantutjämning, ser texten i vissa program och vissa undermenyer ut som stryk, ser ungefär ut som att man försökt krypa eller förstora en text med annan upplösning. Det ser knappt ut som bokstäver längre. Är detta nått jag får leva med när jag tagit bort kantutjämningen?

FreeType har rätt dålig förmåga att rendera skarpa pixel-tecken tyvär. Det du kan göra är att byta DPI på X (Monitor>DisplaySize) och använda några andra .TTF istället för dom vanliga, Bit Vera, eller vad dom heter...

Kolla på mina skrämdumpar och se om de så du hade tänkt du vill ha