Permalänk
Medlem

Konfigurering av PHP

Jag skulle behöva utförliga beskrivningar över vad som behöver göras för att få igång php på min Debian server med apache 1.3.33.
Apache funkar felfritt.

Jag har instalerat "php3" via apt-get. Och sen då? Jag antar att det är lite konfande i diverse config filer. Och det är detta som jag behöver hjälp med.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

jag körde apt-get install apache php4-* så funkar det direkt + att man får en massa grejer med... gör man det i efterhand måste man väl ändra massa config-filer? Annars kan du ju prova att köra apachectl restart efter att ha installerat PHP...
EDIT: kör hellre php4 än php3 Om du nu inte har speciella skäl att använda php3..

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Jag testar med php4 istället. "apachectl restart" startar den bara om apache? Det har jag redan gjort isf.

Edit: Tack! Det funkade prima. Nu kan jag börja lära mig php.

Min första kodsnutt: http://mixdisk.no-ip.com/php

Permalänk

php3!?
Trodde att så gamla version av php förvandlats till damm och försvunnit

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Hedersmedlem

<?php phpinfo(); ?>

brukar vara rätt vanligt som första kodsnutt, så får man lite information om ens PHP-installation.

KentRoyal: So did I.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
http://www.php.net/manual/sv/install.unix.php#install.unix.ap...

Där har du en kanon dokumentation!

Eller som man gör i debian, 'apt-get install libapache-mod-php4'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Eller som man gör i debian, 'apt-get install libapache-mod-php4'

debain ja, men jag är hardcore

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte varför jag instalerade php3. Jag sökte bara på php och såg php3 paketet och så stod det något om att det var för Apache 1.3.33.
Jag kollade igenom paketen lite för fort. Men funkar allt och för tillfället så följer jag Don_Tomaso php guide.

Tack för hjälpen.